Connect with us

Original

BBC eksperimenterer med deepfake studieværter

Avanceret teknologi får studieværter til at oplæse nyheder, de aldrig har hørt om

Udgivet

den

BBC eksperimenterer med deepfake studieværter

Et samarbejde mellem danske Synthesia.io og britiske BBC har netop skabt en vejrudsigtsfunktion, hvor BBCs vejrvært læser vejrudsigten op for netop de byer, som brugerne ønsker.

Studieværten er ægte, men han har aldrig sagt, det som han gør på skærmen. Istedet har han indtalt nogle replikker, nogle bynavne og samtlige tal fra -30 til 30. Derefter sørger kunstig intelligens for at hans mimik matcher de vejrudsigter, som er aktuelle.

Teknikken er baseret på, at Synthesia.io, som Medietrends tidligere har omtalt fra Websummit, digitalt modellerer studieværtens ansigtstræk og mundbevægelser, så de passer til de ord, der skal udtales.

Tjek det selv her. Klik på billedet og vælg by i øverste linje (select city). (virker pt kun på desktop)

Kigger man godt efter, kan man godt fornemme, at studieværten er manipuleret, men det ser mindst lige så godt ud som, hvis studieværten havde været til tandlæge tidligere på dagen.

Man kan også argumentere for, at deepfake som værktøj til nyhedsmedier ikke bør blive alt for perfekt, eftersom det til enhver tid bør stå klart for modtagerne, at der er tale om fabrikerede, levende billeder.

Det er nemlig en knivsæg, som medierne bevæger sig ud på, når de indtager et univers, der p.t. mest kendes for ondsindede disinformationer. Deepfake-teknologien kan for eksempel bruges til overbevisende “videodokumentation” for at politikere har sagt noget, de aldrig har sagt.

Hvis ikke medier i den grad sørger for at disclaime, at de levende billeder er syntetiske, er medierne med til at undergrave den generelle tillid til det vi ser – herunder til medierne.

Men er der styr på varedeklarationen, åbner deepfake en mine af muligheder for udvikling af medier og hyperlokal journalistik. Deepfake svarer til de computergenererede tekstartikler, som lige nu tager fart overalt i mediebilledet, fordi de koster så godt som ingen ting at producere og fordi de kan henvende sig til et smalt publikum.

Deepfake er blot robotartikler på EPO. Fordi de kan være lige så hyperlokale og smalle og fordi video har en helt anden gennemslagskraft end tekst. Det gælder ikke mindst på de sociale medier.

Indtil videre er deepfake video dog relativt dyrt at producere og derfor forbeholdt de færreste medier. Men som enhver kan se, er udviklingen langt fremme og det er kun et spørgsmål om tid, før teknologien bliver så veludviklet, at det kun er kreativiteten (og eventuel etik), der bremser indtoget i medieverdenen.

Man kan for eksempel let forestille sig studieværter, der oplæser alverdens smalle, lokale nyheder. Det uanset om der er tale om politik, nyheder, erhverv, sport, vejr, kultur eller underholdning.

Økonomien for virksomheder som Synthesia.io ligger dog formentlig først og fremmest uden for medieverdenen. Deepfake kan bruges til intern kommunikation i virksomheder, kampagner og for eksempel som personlige trænere.

Se eksemplet fra Synthesia.io forside – klik på billedet og bestem, hvad træneren skal sige på hvilket sprog.

Forside på Synthesia.io

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her


Corona-nyhedsbrev fra Faglige Seniorer

Faglige Seniorer er i forvejen kendt i nyhedsbrevskredse for at stå bag en af de mest bemærkelsesværdige nyhedsbrevssucceser i Danmark. På cirka to år har de fået snart 100.000 tilmeldte. Nu sender de et ekstra corona-nyhedsbrev ud om lørdagen, som efter deres egne oplysninger har tårnhøje åbningsrater. Tilmeld dig her.

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu