Connect with us

Original

BBC eksperimenterer med deepfake studieværter

Avanceret teknologi får studieværter til at oplæse nyheder, de aldrig har hørt om

Udgivet

den

BBC eksperimenterer med deepfake studieværter

Et samarbejde mellem danske Synthesia.io og britiske BBC har netop skabt en vejrudsigtsfunktion, hvor BBCs vejrvært læser vejrudsigten op for netop de byer, som brugerne ønsker.

Studieværten er ægte, men han har aldrig sagt, det som han gør på skærmen. Istedet har han indtalt nogle replikker, nogle bynavne og samtlige tal fra -30 til 30. Derefter sørger kunstig intelligens for at hans mimik matcher de vejrudsigter, som er aktuelle.

Teknikken er baseret på, at Synthesia.io, som Medietrends tidligere har omtalt fra Websummit, digitalt modellerer studieværtens ansigtstræk og mundbevægelser, så de passer til de ord, der skal udtales.

Tjek det selv her. Klik på billedet og vælg by i øverste linje (select city). (virker pt kun på desktop)

Kigger man godt efter, kan man godt fornemme, at studieværten er manipuleret, men det ser mindst lige så godt ud som, hvis studieværten havde været til tandlæge tidligere på dagen.

Man kan også argumentere for, at deepfake som værktøj til nyhedsmedier ikke bør blive alt for perfekt, eftersom det til enhver tid bør stå klart for modtagerne, at der er tale om fabrikerede, levende billeder.

Det er nemlig en knivsæg, som medierne bevæger sig ud på, når de indtager et univers, der p.t. mest kendes for ondsindede disinformationer. Deepfake-teknologien kan for eksempel bruges til overbevisende “videodokumentation” for at politikere har sagt noget, de aldrig har sagt.

Hvis ikke medier i den grad sørger for at disclaime, at de levende billeder er syntetiske, er medierne med til at undergrave den generelle tillid til det vi ser – herunder til medierne.

Men er der styr på varedeklarationen, åbner deepfake en mine af muligheder for udvikling af medier og hyperlokal journalistik. Deepfake svarer til de computergenererede tekstartikler, som lige nu tager fart overalt i mediebilledet, fordi de koster så godt som ingen ting at producere og fordi de kan henvende sig til et smalt publikum.

Deepfake er blot robotartikler på EPO. Fordi de kan være lige så hyperlokale og smalle og fordi video har en helt anden gennemslagskraft end tekst. Det gælder ikke mindst på de sociale medier.

Indtil videre er deepfake video dog relativt dyrt at producere og derfor forbeholdt de færreste medier. Men som enhver kan se, er udviklingen langt fremme og det er kun et spørgsmål om tid, før teknologien bliver så veludviklet, at det kun er kreativiteten (og eventuel etik), der bremser indtoget i medieverdenen.

Man kan for eksempel let forestille sig studieværter, der oplæser alverdens smalle, lokale nyheder. Det uanset om der er tale om politik, nyheder, erhverv, sport, vejr, kultur eller underholdning.

Økonomien for virksomheder som Synthesia.io ligger dog formentlig først og fremmest uden for medieverdenen. Deepfake kan bruges til intern kommunikation i virksomheder, kampagner og for eksempel som personlige trænere.

Se eksemplet fra Synthesia.io forside – klik på billedet og bestem, hvad træneren skal sige på hvilket sprog.

Forside på Synthesia.io

Original

Reuters tester deepfake nyhedsindslag

Deepfake tager fart i medieverdenen. BBC er igang og nu eksperimenterer Reuters med hele nyhedsindslag med syntetiske værter

Udgivet

den

Reuters tester deepfake nyhedsindslag
Kredit: Reuters

Det internationale nyhedsbureau Reuters har udviklet en prototype af en nyhedsmaskine, der ved hjælp af automatisering og deepfake-teknologi kan producere hele nyhedsindslag med sportsresultater, billeder af mål og videospeak fra en sportsvært.

Nyhedsværten, som er et rigtigt menneske, har indtalt en lang række replikker og tal, og ud fra det kan kunstig intelligens modellere værtens mimik så ansigttræk og mundbevægelser matcher de nyheder, som bliver “oplæst”.

Her efter kombineres værtens speak med video fra fodboldkampen – fuldstændig som vi kender det fra traditionelle sportsnyheder på TV. Eneste forskel er, at værten aldrig har speaket og at han til gengæld kan lave et indslag for utallige fodboldkampe samtidigt.

Medietrends skrev for nyligt om, hvordan BBC eksperimenterer med vejrudsigter, som også benytters sig af deepfake. Og ligesom med BBC, er det også danske Synthesia, som Reuters samarbejder med om deepfake sportsnyheder.

De to eksempler på lødige udnyttelser af deepfake vidner om, at teknologien kan komme til at spille en væsentlig rolle i medieverdenen. Fuldstændig som de automatiserede tekstartikler længe har gjort i den etablerede medieverden.

Med deepfake er de etiske udfordringer dog langt større, da “bedraget” er mere gennemført og overbevisende. Derfor åbner BBCs og Reuters innovationslyst utvivlsom en debat, som bliver interessant og formentlig stærkt polariseret. Debatten er vigtig, men det bliver næppe noget, der standser udviklingen – højst bremser den.

Hos Reuters bliver den etiske debat ikke adresseret, men Nick Cohen, global head of product, core news services, siger:

“Reuters har længe ligget forrest med udforskning af potentialet i, hvordan nye teknologier kan distribuere nyheder og information. Prototyper hjælper os med at forståm hvordan kunstig intellgens og syntetiske medier kombineret med real time feeds med billeder og rapportering kan skabe helt nye produkter og services.”

Læs Reuters meddelelse om prototypen her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu