Connect with us

Original

Endnu et svensk medie kommer på Facebooks lønningsliste

Svenske Nyheter24 følger i Expressens fodspor og sender daglige nyheder på Facebooks videokanal Watch. Facebook betaler

Udgivet

den

Endnu et svensk medie kommer på Facebooks lønningsliste

Det vakte opmærksomhed, da Facebook i september indgik partnerskaber med syv europæiske medier – heriblandt svenske Expressen – om at levere indhold til Facebook mod betaling.

Nu vokser porteføljen af partnerskaber og i sidste uge fulgte endnu et svensk medie med på Facebooks lønningsliste. Det skete da Nyheter24 lancerede et dagligt nyhedsoverblik kaldet Geddit, der lige som de øvrige betalte produktioner, udkommer på Facebooks videokanal Watch.

Geddit er ligesom Expressens nyhedsudsendelse på Watch, der også betales af Facebook, klippet ekstremt tempofyldt og med masser af inspiration fra sociale medier.

“Vi vil naturligvis give seerne de seneste nyheder, men de vil ikke blive præsenteret på en traditionel måde. Geddit vil blive tilpasset til, hvordan man forbruger video på Facebook i dag, og engagement er vores nøgleord. Det skal være utroligt sjovt at komme i gang,” siger Henrik Eriksson, der er chefredaktør for News24.

Henrik Eriksson fremhæver, at samarbejdet både giver Nyheter24 erfaringer med nye formater og nye indtægter. Ikke mindst når ad breaks snart indføres i Sverige.

Da Facebook lancerede de betalte partnerskaber i september sagde Facebooks chef for strategiske partnerskaber John Severinson til Medietrends, at Expressen var udvalgt som prøveballon i den nordiske region, men at det sagtens kan ske, at partnerskabsprogrammet også udvides til Danmark på et tidspunkt.

”Det håber jeg da bliver muligt. Det ville være dejligt,” lød det fra ham.

Uagtet, at der er masser af principielle og strategiske overvejelser i at indgå betalte partnerskaber med Facebook, er det ret oplagt, at de medier, der har kastet sig ud i projektet med nyheder på Watch, oparbejder værdifulde erfaringer med at skære videonyheder på helt nye måder.

Om de erfaringer i længden skal bruges på Facebooks platforme eller andre steder er i princippet ligegyldigt. Pointen er, at Watch – og andre platforme for eksempel TikTok – hele tiden sætter nye standarder og grænser for, hvordan nyheder (kan) præsenteres.

Facebook understreger da også, at partnerskaberne i høj grad er en sandkasse, hvor der hele tiden skal udvikles.

”Det er vigtigt, at der er tid til at eksperimentere og finde ud af hvad der virker og ikke virker på Watch. Det kræver tid og derfor er det helt klart vores intention, at der er tale om langvarige aftaler,” sagde John Severinson til Medietrends i september.

I dag siger Severinson til Nyheter24:

“Den mobile transformation har udfordret formerne for historiefortælling i video, og vi leder konstant efter flere måder, hvorpå vi kan støtte udgivere i denne overgang. News24s eksperimentelle ønske og målgruppefokus giver dem et meget godt udgangspunkt for brugeroplevelser i høj kvalitet.”

Ud over svenske Expressen og nu Nyheter24, har disse medier indgået partnerskaber:

Tyskland

Axel Springer: BILD DAILY. A daily general-interest show featuring BILD’s most experienced journalists as they break down the hottest topics and headlines. The show will run Monday-Friday with in-studio and field reporting spanning politics, business, entertainment, sports and lifestyle.

Burda (Focus): Life Hacks. An interactive show that sees Facebook audiences seeking advice from a panel of experts, from young Vloggers to well-known celebrities and special guests.

Burda (Focus): NewsStories. A weekly news show with a popular host, covering topics such as politics, sports, viral videos, urban myths, fashion and more.

Burda (Bunte): Klaudia Saves The World. A 25-week educational travelogue, with weekly episodes that follow Klaudia Giez (‘Germany’s Next Top Model’) as she meets influential figures aiming to solve complex problems in modern society.

G+J: Superluminar – Das Social Wissensformat. A 15-episode weekly science show, hosted by Hannes Holtermann.

G+J: Der Fußball, mein Leben & ich. A 15-episode sports biography show featuring stars as they’re interviewed by editor-in-chief of football magazine 11FREUNDE, Philipp Köster.

G+J: Local Heroes – Food Heroes Deutschland. A 15-episode weekly food series spanning the breadth of Germany highlighting secret or little known places to eat, featuring chefs and restaurateurs.

G+J: Rücken an Rücken – Promikochen. A 15-episode weekly studio cookery show featuring celebrity guests who cook a dish with instructions from a professional chef.

Frankrig

Brut: Pendant ce temps là. A breaking news show running Monday-Friday that brings you new perspectives on the stories everyone’s talking about.

Le Monde: Plan B. A weekly series featuring inspiring people who prepare the world for a sustainable future. The show will feature established journalists reporting from around the globe to better understand environmental issues.

BFMTV: Bonsoir Bruce. BFMTV, the most-watched news channel in France, introduces Bonsoir Bruce, a daily vertical video news show featuring Bruce Toussaint, one of the top news anchors in the country. Every day, Bruce sheds light on the top headline of the day as he interviews a guest, takes questions from Facebook users and fact-checks the most-trending stories.

I forvejen leverede BBC, CNN og Channel 4 indhold til Watch.

Original

Nyt medie lader alle kopiere deres journalistik

The Markup vil kulegrave de usynlige magtbastioner i den digitale verden og deres afsløringer skal bredes ud ved at alle får lov at kopiere hvert et ord

Udgivet

den

Nyt medie lader alle kopiere deres journalistik

Big Tech Is Watching You. We’re Watching Big Tech.

Sådan lyder det redaktionelle løfte fra nystartede The Markup, som vil kulegrave de usynlige algoritmer og koder, der får mere og mere magt over vores tilværelse.

Basalt set er det klassisk undersøgende journalistik, som The Markup repræsenterer, men eftersom de institutioner, som The Markup har i søgelyset, er verdens stærkeste techorganisationer, så bliver The Markups metoder også nyskabende.

I et velkomstbrev forklarer redaktøren, Julia Angwin, at de har udviklet deres helt egen undersøgende metode med inspiration fra videnskabens verden.

The Markup Method er:

  1. Build. The Markup stiller spørgsmål og indsamler data, opbygger datasæt og afprøver hypoteser.
  2. Bulletproof. Ligesom i videnskabens verden tryktester redaktionen deres fund igennem hårde review-processer, hvor eksterne eksperter og dem, der undersøges, inviteres til at finde eventuelle huller i dokumentationen.
  3. Show our work. Historien publiceres med fuld transparens om metode og offentliggørelse af alle data og dokumenter. En omfattende metoderapport offentliggørelse også.

Redaktionen på The Markup består af både journalister, statistikere, kodere og grafikere. Og de nævner en passant, at de mestrer alt fra klassisk datajournalistik til avanceret brug af kunstig intelligens og machine learning.

The Markup er et non profit medie, som skal overleve på donationer fra både fonde og læsere. Her og nu er de skudt igang takket være en donation på 23 millioner dollars fra Craig Newmark – manden som med Craigslist disruptede de amerikanske mediers lukrative indtægter fra rubrikmarkedet og som nu betaler af på den dårlige samvittighed med generøse bidrag til nye medieprojekter.

Netop fordi The Markup ikke er afhængige af abonnementsalg eller annoncer og fordi deres mål er at få udbredt journalistikken mest muligt, udkommer de efter målsætningerne i Creative Commons, som også er kendt fra for eksempel billeddatabasen Flickr, hvorfra alle kan hente og kopiere billeder gratis.

The Markup er så kompromisløse i deres publiceringsstrategi, at de ligefrem stiller artiklerne til rådighed med fuld HTML-kode, så de er lige til at smide ind på et hvilket som helst website.

Sådan ser genudgivelsesfunktion ud – placeret efter alle artikler

Ideen med at udbrede journalistikken så kompromisløst er ikke set mange gange tidligere. Dog har det amerikanske med The Conversation en tilsvarende funktion. Det norske faktatjekkermedie Faktisk.no leverer en lidt anden løsning, hvor deres artikler kan embeddes på eksterne medier.

Hvis du kender til eksempler på medier, der stiller html-kode til rådighed ligesom The Markup og The Conversation, så tip endelig. Enten på mail her, eller i kommentarspor på denne artikels Facebookopslag.

The Markup er også kompromisløs i deres ikke-brug af læserdata. De opsamler intet om læserne og kan derfor ikke foretage selv de mest simple analyser af læsernes adfærd.

Som et godt eksempel på, hvor svært det er at leve op til ikke at indsamle data, er det The Markups udfordringer med at finde et firma, der kan håndtere deres nyhedsbreve på en måde, hvor læsernes adfærd ikke bliver indsamlet.

Den opgave tog fem uger at løse og først da det hollandske selskab Revue (som Medietrends også bruger) indvilgede i at skræddersy en løsning, kunne The Markup udsende nyhedsbreve uden at bryde løftet om ikke at indsamle data.

Forinden havde de været forbi alle de store nyhedsbrevsmaskiner, hvor ingen nogensinde havde hørt om, at nogen ville udsende nyhedsbreve uden at vide, hvordan og hvor meget de blev læst.

Den første tophistorie i The Markup handler om den usynlige algoritme, der bestemmer, hvor meget du skal betale for en bilforsikring. Undersøgelsen viser, at det ikke er din risiko for at køre galt, der bestemmer præminen, men derimod, hvor sandsynligt det er, at du kan lokkes til at betale en høj pris.

Tjek The Markup her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu