Connect with us

Original

Endnu et svensk medie kommer på Facebooks lønningsliste

Svenske Nyheter24 følger i Expressens fodspor og sender daglige nyheder på Facebooks videokanal Watch. Facebook betaler

Udgivet

den

Endnu et svensk medie kommer på Facebooks lønningsliste

Det vakte opmærksomhed, da Facebook i september indgik partnerskaber med syv europæiske medier – heriblandt svenske Expressen – om at levere indhold til Facebook mod betaling.

Nu vokser porteføljen af partnerskaber og i sidste uge fulgte endnu et svensk medie med på Facebooks lønningsliste. Det skete da Nyheter24 lancerede et dagligt nyhedsoverblik kaldet Geddit, der lige som de øvrige betalte produktioner, udkommer på Facebooks videokanal Watch.

Geddit er ligesom Expressens nyhedsudsendelse på Watch, der også betales af Facebook, klippet ekstremt tempofyldt og med masser af inspiration fra sociale medier.

“Vi vil naturligvis give seerne de seneste nyheder, men de vil ikke blive præsenteret på en traditionel måde. Geddit vil blive tilpasset til, hvordan man forbruger video på Facebook i dag, og engagement er vores nøgleord. Det skal være utroligt sjovt at komme i gang,” siger Henrik Eriksson, der er chefredaktør for News24.

Henrik Eriksson fremhæver, at samarbejdet både giver Nyheter24 erfaringer med nye formater og nye indtægter. Ikke mindst når ad breaks snart indføres i Sverige.

Da Facebook lancerede de betalte partnerskaber i september sagde Facebooks chef for strategiske partnerskaber John Severinson til Medietrends, at Expressen var udvalgt som prøveballon i den nordiske region, men at det sagtens kan ske, at partnerskabsprogrammet også udvides til Danmark på et tidspunkt.

”Det håber jeg da bliver muligt. Det ville være dejligt,” lød det fra ham.

Uagtet, at der er masser af principielle og strategiske overvejelser i at indgå betalte partnerskaber med Facebook, er det ret oplagt, at de medier, der har kastet sig ud i projektet med nyheder på Watch, oparbejder værdifulde erfaringer med at skære videonyheder på helt nye måder.

Om de erfaringer i længden skal bruges på Facebooks platforme eller andre steder er i princippet ligegyldigt. Pointen er, at Watch – og andre platforme for eksempel TikTok – hele tiden sætter nye standarder og grænser for, hvordan nyheder (kan) præsenteres.

Facebook understreger da også, at partnerskaberne i høj grad er en sandkasse, hvor der hele tiden skal udvikles.

”Det er vigtigt, at der er tid til at eksperimentere og finde ud af hvad der virker og ikke virker på Watch. Det kræver tid og derfor er det helt klart vores intention, at der er tale om langvarige aftaler,” sagde John Severinson til Medietrends i september.

I dag siger Severinson til Nyheter24:

“Den mobile transformation har udfordret formerne for historiefortælling i video, og vi leder konstant efter flere måder, hvorpå vi kan støtte udgivere i denne overgang. News24s eksperimentelle ønske og målgruppefokus giver dem et meget godt udgangspunkt for brugeroplevelser i høj kvalitet.”

Ud over svenske Expressen og nu Nyheter24, har disse medier indgået partnerskaber:

Tyskland

Axel Springer: BILD DAILY. A daily general-interest show featuring BILD’s most experienced journalists as they break down the hottest topics and headlines. The show will run Monday-Friday with in-studio and field reporting spanning politics, business, entertainment, sports and lifestyle.

Burda (Focus): Life Hacks. An interactive show that sees Facebook audiences seeking advice from a panel of experts, from young Vloggers to well-known celebrities and special guests.

Burda (Focus): NewsStories. A weekly news show with a popular host, covering topics such as politics, sports, viral videos, urban myths, fashion and more.

Burda (Bunte): Klaudia Saves The World. A 25-week educational travelogue, with weekly episodes that follow Klaudia Giez (‘Germany’s Next Top Model’) as she meets influential figures aiming to solve complex problems in modern society.

G+J: Superluminar – Das Social Wissensformat. A 15-episode weekly science show, hosted by Hannes Holtermann.

G+J: Der Fußball, mein Leben & ich. A 15-episode sports biography show featuring stars as they’re interviewed by editor-in-chief of football magazine 11FREUNDE, Philipp Köster.

G+J: Local Heroes – Food Heroes Deutschland. A 15-episode weekly food series spanning the breadth of Germany highlighting secret or little known places to eat, featuring chefs and restaurateurs.

G+J: Rücken an Rücken – Promikochen. A 15-episode weekly studio cookery show featuring celebrity guests who cook a dish with instructions from a professional chef.

Frankrig

Brut: Pendant ce temps là. A breaking news show running Monday-Friday that brings you new perspectives on the stories everyone’s talking about.

Le Monde: Plan B. A weekly series featuring inspiring people who prepare the world for a sustainable future. The show will feature established journalists reporting from around the globe to better understand environmental issues.

BFMTV: Bonsoir Bruce. BFMTV, the most-watched news channel in France, introduces Bonsoir Bruce, a daily vertical video news show featuring Bruce Toussaint, one of the top news anchors in the country. Every day, Bruce sheds light on the top headline of the day as he interviews a guest, takes questions from Facebook users and fact-checks the most-trending stories.

I forvejen leverede BBC, CNN og Channel 4 indhold til Watch.

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her


Corona-nyhedsbrev fra Faglige Seniorer

Faglige Seniorer er i forvejen kendt i nyhedsbrevskredse for at stå bag en af de mest bemærkelsesværdige nyhedsbrevssucceser i Danmark. På cirka to år har de fået snart 100.000 tilmeldte. Nu sender de et ekstra corona-nyhedsbrev ud om lørdagen, som efter deres egne oplysninger har tårnhøje åbningsrater. Tilmeld dig her.

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu