Connect with us

Kurateret

Rundspørger øger engagement og vækst

Læsere, der får lov at bidrage til Krautreporters journalistik læser flere artikler end andre

Udgivet

den

Rundspørger øger engagement og vækst

Læsere, der deltager i en af tyske Krautreporters meningsmålinger, læser mere af Krautreporter i op til fire uger efter de har svaret på en undersøgelse.

Det fremgår af en ny udgivelse fra European Journalism Centre’s Engaged Journalism Accelerator, der netop har udsendt en såkaldt playbook, der stiller skarpt på Krautreporters arbejde med at skabe engagement hos læserne.

Krautreporter er et medlemsbaseret medie ligesom danske Zetland, og de har ofte fanget min interesse med kreative og innovative ideer. At spørge læserne om inputs er helt i ånden for medlemsbaserede medier, men der er ingen grund til at andre medier med mere traditionelle relationer til læserne ikke skulle kunne planke ideen.

Krautreporter fortæller i bogen, at de regelmæssigt bruger rundspørger til at høre medlemmerne, hvad der interesserer dem, hvilke perspektiver de finder vigtige i konkrete emner og deres holdninger eller inputs til aktuelle sager, som Krautreporter arbejder med.

Af alle de kontaktflader Krautreporter har med medlemmerne, viser deres tal, at meningsmålingerne er langt det mest effektive til at øge medlemmernes engagement.

Grafen viser, at deltagere i meningmålinger læser flere artikler i hele fire uger efter de har deltaget i meningsmålen. Til sammenligning skaber kommentarer kun ekstra læsning i godt to uger og medlemmer, der bookmarker Krautreporter læser også mere i fire uger, men på et lidt lavere niveau end dem, der har svaret på spørgsmål.

Krautreporter anbefaler at spørgeskemaerne skal være sjove og underholdende at besvare. Det vil sige konkrete og aldrig abstrakte. Ligeledes er det en god ide, at have et bærende spørgsmål, som serveres så hurtigt som muligt i undersøgelsen.

Invitationerne til at deltage i undersøgelserne distribueres på alle Krautreporters platforme. Det vil sige på sitet, i nyhedsbreve og på de sociale medier.

Netop fordi Krautreporter deler meningsmålinger på de sociale platforme, virker de også som trækplaster til nye medlemmer.

Krautreporter søger altid for at kreditere læsere, der har bidraget konkret til artikler og alle der har deltaget i en undersøgelse får bagefter tilsendt links til artiklerne, der er kommet ud af interaktionen.

Ud over at spørgeskemaerne, der iøvrigt skal være mobilvenlige!, giver konkrete inputs, styrker de også Krautreporters generelle vidensniveau om medlemmerne og det gør det lettere for dem at være relevante.

Ideen om at bruge meningsmålinger til journalistikken er ikke unik, men Krautreporter er nok gået lidt længere end de fleste.

Zetland spørger også deres medlemmer om inputs, men det er oftest i en mere løs form end et spørgeskema. Amerikanske Hearken, der har specialiseret sig i spørgeskemaer og som i øjeblikket kører et testprojekt med Jysk Fynske Medier, har også generelt gode erfaringer.

Deres spørgeskemaer er dog typisk mere kortfattede end Krautreporters.

Download The Engaged Journalism Playbook

Kurateret

Pop-up nyhedsbreve om corona spreder sig epidemisk

Midlertidige nyhedsbreve er gode til at indfange nye læsere og derfor er medierne ivrige med at lancere pop-up nyhedsbreve om corona-virus

Udgivet

den

Pop-up nyhedsbreve om corona spreder sig epidemisk
Foto: Iximus/Pixabay

Opdatering – Siden artiklen blev publiceret er der også kommet pop up nyhedsbreve fra skandinaviske medier:


Corona-virus fylder ikke alene forsider og breaking news-elementer, en lang række medier benytter også anledningen til at lancere pop-up nyhedsbreve.

Pop-up nyhedsbreve – altså nyhedsbreve, der kun udkommer i en begrænset periode – har længe været mange mediers favoritredskab til at håndtere forbigående fænomener og begivenheder.

Således har medieverden blandt andet set pop-up nyhedsbreve om Trumps impeachment, orkaner, Game of Thrones og den amerikanske præsidentvalgkamp.

Men ingen begivenhed har foreløbig resultateret i så mange nyhedsbreve som corona-virussen.

Blandt dem er for eksempel:

Her til kommer podcast, nyhedsbreve fra små uafhængige udgivere og nyhedsprodukter fra lande, som Nieman Lab, der har udarbejdet listen, ikke har fokus på.

Så vidt vides er ingen danske medier endnu hoppet på bølgen, men det kan sikkert ske hvert øjeblik.

Fordele ved pop-up

Fordelen ved et pop-up nyhedsbrev, der intenst dækker et område med så massiv interesse, som corona skaber er, at det kan tiltrække nye læsere, som medierne med lidt snilde og talent måske kan konvertere til længerevarende bekendtskaber.

Og investeringen i et pop-up nyhedsbrev vil for langt de fleste store medier være meget begrænsede idet de alligevel dækker virussen fra morgen til aften.

Tidligere erfaringer viser, at pop-up nyhedsbreve typisk har høje åbningsrater.

For medier, der arbejder med dækning af corona-virus er der desuden flere interaktive hjælpemidler:

Fantastisk dashbard fra Johns Hopkins CSSE, der opdateres i real time. Klik på billedet, hvis du vil se den interaktive version

Live display fra CrowdTangle, der i real time overvåger hvad der sker på de sociale medier om corona. Klik på billedet for at komme til interaktiv live display. Url’n kan bruges til at overføre dashboardet til en skærm i newsroom

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu