Hvad skete der egentlig
med det springvand, der engang stod på torvet i Fredericia?
Det spørgsmål er et af
over 250 spørgsmål, som fire redaktioner under Jysk Fynske Medier foreløbigt
har modtaget fra læserne, efter redaktionerne bad læserne om at deltage i
ideudviklingen.
Konceptet kaldes public
powered journalism og helt nede på jorden foregår det ved, at læserne møder
spørgebokse, der opfordrer dem til at dele deres ideer og undren med
redaktionerne.
Og det kommer der masser
af gode ideer ud af, fortæller Anders Hjelmer Paulsen, der er redaktør for
sociale medier og digitale værktøjer på tværs af Jysk Fynske Mediers udgivelser
og tovholder på projektet.
”Ofte er det historier,
der betyder rigtig meget for læserne og som vi måske ikke ville have opdaget på
andre måder. Derfor munder det ofte ud i nære historier, som får gode
læsertal,” siger Anders Hjelmer Paulsen.
Blandt historierne, der
foreløbigt er kommet ud af projektet, er historien om en gammel, nedslidt
betontrappe i Aabenraa, som nærmest er livsfarlig for fodgængerne og historien
om det forsvundne springvand i Fredericia.
Den historie er foreløbig
mundet ud i at Fredericia Dagblad har været på besøg i kommunens hidtil ukendte
(for den større offentlighed) depot for aflagte springvand, kunstgenstande og
diverse objekter fra det offentlige rum.
Efter avisens dækning af
sagen overvejer kommunens tekniske udvalg nu at bruge de mange genstande mere
aktivt. Det kan for eksempel være med placeringer i kommunens rundkørsler,
hvilket også er et forslag som en læser har stillet via Fredericia Dagblads
spørgebokse.
Motoren i projektet
leveres af Hearken, der i forvejen bidrager til public powered journalism hos
over 140 store og små medier. De tæller alt fra små amerikanske radiostationer
til britiske BBC.
Da Jysk Fynske Medier
lancerede projektet i maj sagde Jysk Fynske Mediers digitale chefredaktør Jørn
K. Broch til Medietrends, at det skete for at styrke nærheden.
”Vi tror, at det kan gøre
vores journalistik mere relevant, vedkommende og at det kan knytte tættere bånd
mellem os og brugerne,” lød det.
Efter knap fire måneder
er det dog endnu for tidligt at konkludere om ambitionerne er indfriet. Men
både Jørn Broch og Anders Hjelmer Paulsen giver udtryk for at projektet ser
godt og lovende ud.
Det skal dog fortsætte i
et år, før Jysk Fynske Medier beslutter om, det skal bredes ud til de mange
øvrige redaktioner i medieimperiet.
Lige nu er metoden
implementeret hos fire redaktioner hos Horsens Folkeblad, Fredericia Dagblad, JydskeVestkysten
og Fyens Stiftstidende.
Her har læserne foreløbigt pitchet 256 historier. Ud af de mange forslag udvælger redaktionerne nogle, som læserne kan stemme på. Ind til videre har det givet næsten 3000 stemmer.
I alt har de fire
redaktioner skrevet 46 artikler på baggrund af projektet. Og da flere har givet
anledning til opfølgninger, er det korrekte antal artikler i virkeligheden
tættere på 60.
ORGANIZATION NAME | QUESTIONS | ANSWERS | VOTES |
Faaborg-Midtfyn | 87 | 9 | 795 |
Fredericia Dagblad | 51 | 6 | 85 |
Horsens Folkeblad | 40 | 15 | 233 |
JV Aabenraa | 75 | 16 | 1776 |
I alt | 253 | 46 | 2889 |
Ud over at public powered
journalism skaber nær og relevant journalistik, er det også en effektiv måde at
indsamle emails på læserne. Når læserne stiller spørgsmål, kan systemet tilbyde,
at de samtidig bliver tilmeldt et nyhedsbrev.
Den funktion udnytter Jysk Fynske Medier dog ikke p.t. Men de svarer læserne per mail, hvis deres ide bliver gennemført.
Se hvordan de fire redaktioner giver læserne mulighed for at blande sig i journalistikken: