Connect with us

Original

Det ved vi om Facebooks nye nyhedsprojekt

Facebook arbejder på et nyt feed for kvalitetsnyheder, som medierne bliver betalt for at levere. Det rulles ud i USA nu, men hvornår det når DK, vides ikke

Udgivet

den

Facebook arbejder på et nyt feed for kvalitetsnyheder, som medierne bliver betalt for at levere. Det rulles ud i USA nu, men hvornår det når DK, vides ikke
Foto: Facebook Media Gallery

(I takt med at der kommer flere oplysninger, bliver denne artikel opdateret. Opdateringer er skrevet med rødt)

Når Facebook beslutter sig for at ekspandere på nyhedsområdet, så er det vigtigt for medierne. Punktum.

Vigtigt fordi Facebook er verdens største distributør af indhold, vigtigt fordi flere og flere mennesker har Facebook som deres primære nyhedsformidler og vigtigt fordi Facebook igennem årene både har skabt enorme indtægter til medierne og enorme tab for medierne.

Derfor er der al mulig fornuft i at holde godt øje med deres nyeste projekt, kaldet News Tab.

Og hvad er så det?

Det er et helt nyt selvstændigt feed, som efter alt at dømme kan sammenlignes med Facebooks videofeed Watch. Det betyder, at Facebooks brugere kan klikke på News Tab og ryge over i et univers, der kun har nyheder fra rigtige medier – altså ikke blandet sammen med private opdateringer fra din moster.

Hvordan vil det virke?

Da Medietrends i foråret interviewede Facebooks direktør for News Partnerships i Europa, Mellemøsten og Afrika, Jesper Doub, fortalte han, at man arbejdede på, at feedet ville komme til at minde om Watch. Det betyder, at når man har læst en nyhed, vil man blive tilbudt andre nyheder.

Nyhederne kan man også støde på i ens normale newsfeed – der hvor din mosters private billeder også er – men det sker kun, hvis en af dine Facebook-venner har delt nyheden. I det øjeblik du klikker på nyheden, ryger du over i News Tabs-universet.

Bliver nyhederne personaliseret?

Yes, they will. Facebook er personalisering og det vil også gælde for nyhederne i News Tab. Det betyder, at en algoritme vil blande lige præcis det mix, som Facebook tænker, at du har mest brug for.

På toppen af algoritmen vil der dog også sidde en mindre gruppe journalister, som udvælger must have-indhold til alle. Ifølge flere medier, er Facebook igang med at hyre dem og de bliver erfarne journalister, siges det.

Hvordan bliver nyhederne prioriteret?

(opdateret 11. sept.) Ifølge et internt notat fra Facebook, som The Information har fået fingre i, skal menneskeredaktørerne prioritere artikler, der ikke er baseret på anonyme kilder og helst altid den originale artikel, der var først med historien.

De skal også undgå artikler, der er skabt for at provokere, splitte og polarisere. Ligeledes skal de gerne opprioritere lokale medier.

Hvornår?

News Tab bliver rullet ud som en test til 200.000 amerikanske brugere i oktober og derefter bredes det yderligere ud. Som det ser ud nu, er der ingen oplysninger om, hvornår News Tab rammer andre dele af Facebook-land og dermed Danmark. Men Facebook har ofte været mindst 12 måneder om at udbrede store ændringer globalt.

Hvor kommer nyhederne fra?

Det korte svar er fra ordentlige og redelige kvalitetsmedier. Det er ihvertfald udspillet fra Facebook, som har indgået aftale med flere amerikanske medier om at betale op til 3 millioner dollars årligt for deres indhold. Blandt medierne er Wall Street Journal. Ligeledes siger rygterne, at der er kontakter til Dow Jones, Bloomberg, Washington Post og ABC News, Huffington Post og BBC.

Medierne kan selv vælge om hele deres indhold skal ligge hos Facebook eller om læserne skal linkes hjem til medierne egne platforme. Men mon ikke det valg spiller ind på prisen fra Facebook.

(opdateret 11. sept) Ifølge The Information bliver der ikke tale om at lægge hele artikler på News Tab, men udelukkende overskrifter og et preview ligesom vi kender det i dag.

For mange medier vil der altså være tale om win win fordi de både bliver betalt og får en masse trafik tilbage til deres egen platform.

Ud over de shortlistede medier, kan andre medier også levere – og på den måde formentlig få en masse trafik – men hvordan deres nyheder opdages af algoritmen, vides ikke.

Hvad er baggrunden?

Facebook erkender, at nyheder er vigtige for deres brugere og at de hidtil har haft massive problemer ved at blende dem ind i den almindelige algoritme. Det giver massive potentialer for udbredelse af fake news og junk news og situationen er også uholdbar for kvalitetsmedierne.

Så formentlig er hensigten velment. At skabe et rent territorium for kvalitetsnyheder og betale lidt tilbage fra de enorme tab, kvalitetsmedierne har lidt igennem årene.

Så det er en god nyhed?

Pas! Det må vi vente og se. Som udgangspunkt må det altid skabe sitrende øjenlåg hos enhver publicist at placere sit indhold hos Facebook og lade deres algoritme afgøre skæbnen.

På den anden side er mange medier i forvejen så embeddede med Facebook, at der kan være gode argumenter for at kigge fordomsfrit på nye mulige indtægter og/eller trafik.

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu