Connect with us

Original

Det ved vi om Facebooks nye nyhedsprojekt

Facebook arbejder på et nyt feed for kvalitetsnyheder, som medierne bliver betalt for at levere. Det rulles ud i USA nu, men hvornår det når DK, vides ikke

Udgivet

den

Facebook arbejder på et nyt feed for kvalitetsnyheder, som medierne bliver betalt for at levere. Det rulles ud i USA nu, men hvornår det når DK, vides ikke
Foto: Facebook Media Gallery

(I takt med at der kommer flere oplysninger, bliver denne artikel opdateret. Opdateringer er skrevet med rødt)

Når Facebook beslutter sig for at ekspandere på nyhedsområdet, så er det vigtigt for medierne. Punktum.

Vigtigt fordi Facebook er verdens største distributør af indhold, vigtigt fordi flere og flere mennesker har Facebook som deres primære nyhedsformidler og vigtigt fordi Facebook igennem årene både har skabt enorme indtægter til medierne og enorme tab for medierne.

Derfor er der al mulig fornuft i at holde godt øje med deres nyeste projekt, kaldet News Tab.

Og hvad er så det?

Det er et helt nyt selvstændigt feed, som efter alt at dømme kan sammenlignes med Facebooks videofeed Watch. Det betyder, at Facebooks brugere kan klikke på News Tab og ryge over i et univers, der kun har nyheder fra rigtige medier – altså ikke blandet sammen med private opdateringer fra din moster.

Hvordan vil det virke?

Da Medietrends i foråret interviewede Facebooks direktør for News Partnerships i Europa, Mellemøsten og Afrika, Jesper Doub, fortalte han, at man arbejdede på, at feedet ville komme til at minde om Watch. Det betyder, at når man har læst en nyhed, vil man blive tilbudt andre nyheder.

Nyhederne kan man også støde på i ens normale newsfeed – der hvor din mosters private billeder også er – men det sker kun, hvis en af dine Facebook-venner har delt nyheden. I det øjeblik du klikker på nyheden, ryger du over i News Tabs-universet.

Bliver nyhederne personaliseret?

Yes, they will. Facebook er personalisering og det vil også gælde for nyhederne i News Tab. Det betyder, at en algoritme vil blande lige præcis det mix, som Facebook tænker, at du har mest brug for.

På toppen af algoritmen vil der dog også sidde en mindre gruppe journalister, som udvælger must have-indhold til alle. Ifølge flere medier, er Facebook igang med at hyre dem og de bliver erfarne journalister, siges det.

Hvordan bliver nyhederne prioriteret?

(opdateret 11. sept.) Ifølge et internt notat fra Facebook, som The Information har fået fingre i, skal menneskeredaktørerne prioritere artikler, der ikke er baseret på anonyme kilder og helst altid den originale artikel, der var først med historien.

De skal også undgå artikler, der er skabt for at provokere, splitte og polarisere. Ligeledes skal de gerne opprioritere lokale medier.

Hvornår?

News Tab bliver rullet ud som en test til 200.000 amerikanske brugere i oktober og derefter bredes det yderligere ud. Som det ser ud nu, er der ingen oplysninger om, hvornår News Tab rammer andre dele af Facebook-land og dermed Danmark. Men Facebook har ofte været mindst 12 måneder om at udbrede store ændringer globalt.

Hvor kommer nyhederne fra?

Det korte svar er fra ordentlige og redelige kvalitetsmedier. Det er ihvertfald udspillet fra Facebook, som har indgået aftale med flere amerikanske medier om at betale op til 3 millioner dollars årligt for deres indhold. Blandt medierne er Wall Street Journal. Ligeledes siger rygterne, at der er kontakter til Dow Jones, Bloomberg, Washington Post og ABC News, Huffington Post og BBC.

Medierne kan selv vælge om hele deres indhold skal ligge hos Facebook eller om læserne skal linkes hjem til medierne egne platforme. Men mon ikke det valg spiller ind på prisen fra Facebook.

(opdateret 11. sept) Ifølge The Information bliver der ikke tale om at lægge hele artikler på News Tab, men udelukkende overskrifter og et preview ligesom vi kender det i dag.

For mange medier vil der altså være tale om win win fordi de både bliver betalt og får en masse trafik tilbage til deres egen platform.

Ud over de shortlistede medier, kan andre medier også levere – og på den måde formentlig få en masse trafik – men hvordan deres nyheder opdages af algoritmen, vides ikke.

Hvad er baggrunden?

Facebook erkender, at nyheder er vigtige for deres brugere og at de hidtil har haft massive problemer ved at blende dem ind i den almindelige algoritme. Det giver massive potentialer for udbredelse af fake news og junk news og situationen er også uholdbar for kvalitetsmedierne.

Så formentlig er hensigten velment. At skabe et rent territorium for kvalitetsnyheder og betale lidt tilbage fra de enorme tab, kvalitetsmedierne har lidt igennem årene.

Så det er en god nyhed?

Pas! Det må vi vente og se. Som udgangspunkt må det altid skabe sitrende øjenlåg hos enhver publicist at placere sit indhold hos Facebook og lade deres algoritme afgøre skæbnen.

På den anden side er mange medier i forvejen så embeddede med Facebook, at der kan være gode argumenter for at kigge fordomsfrit på nye mulige indtægter og/eller trafik.

Data

Lokalmedier reducerer tab på Facebook

Udgivet

den

Lokalmedier reducerer tab fra Facebook

Siden Facebook for snart to år siden skruede ned for mediernes eksponering på Facebook, har de lovet, at lokale nyheder ikke skulle blive ramt.

Tidligere analyser viser, at Facebook nogenlunde holder løftet i USA og nu peger nye data også på, at løftet har begunstiget danske lokale- og regionale medier.

Det fremgår af en ny analyse, Medietrends har foretaget af 99 danske regionale og lokale mediers Facebooksider. I analysen sammenlignes alle opslag fra juli 2018 til juni 2019 med den tilsvarende 12-måneder-periode året før.

Den mest enkle kurve til at illustrere spørgsmålet er, hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår per opslag.

Den grønne kurve viser med al tydelighed, at de 99 medier fik mindre og mindre ud af deres opslag igennem hele perioden fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Og med samme tydelighed viser den røde kurve, at der sker noget positivt med algoritmen i efteråret 2018.

I alle måneder i 2019 har medierne i gennemsnit ligget mellem 16 og 33 procent højere end den tilsvarende måned året før.

Det skal understreges, at Medietrends analyse udelukkende måler interaktioner og antal opslag. Det kan derfor ikke direkte oversættes til rækkevidde på Facebook eller antal klik tilbage til mediernes egne sider.

Ligeledes kan det ikke udelukkes, at 99 andre lokale og regionale medier kunne have givet et andet billede. Men listen dækker alle regionale medier og et tilfældigt udvalg af lokale medier.

Listen indeholder kun skrevne medier. Havde den fx også inddraget TV2-regionerne, ville en stor mængde video-opslag formentlig have påvirket voldsomt i det samlede billede.

Det højere udbytte af at slå op på Facebook, giver naturligvis også gennemslag i den samlede mænge interaktioner. Her krydser de to kurver dog først hinanden to måneder senere, hvilket skyldes, at mediernes aktivitet på Facebook (antal opslag) var væsentlig neddæmpet i efteråret 2018.

Den mest præcise måde at måle udviklingen på, er den såkaldte interaction rate. Det er et regnestykke, der både inddrager antal interaktioner, antal opslag og Facebooksidernes antal følgere på det tidspunkt opslagene blev postet.

Det betyder, at data korrigerer for om Facebooksiderne henover perioden er vokset i antal følgere og derfor logisk set ville kunne opnå flere interaktioner.

Også interaction rate viser stort set samme udvikling, som de andre kurver.

Medietrends analyse indbefatter samtlige opslag i de to perioder – ialt 195.907 – opslag og det er derfor usandsynligt, at udviklingen er drevet af enkelte supervirale opslag.

Analysen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu