Connect with us

Original

Det ved vi om Facebooks nye nyhedsprojekt

Facebook arbejder på et nyt feed for kvalitetsnyheder, som medierne bliver betalt for at levere. Det rulles ud i USA nu, men hvornår det når DK, vides ikke

Udgivet

den

Facebook arbejder på et nyt feed for kvalitetsnyheder, som medierne bliver betalt for at levere. Det rulles ud i USA nu, men hvornår det når DK, vides ikke
Foto: Facebook Media Gallery

(I takt med at der kommer flere oplysninger, bliver denne artikel opdateret. Opdateringer er skrevet med rødt)

Når Facebook beslutter sig for at ekspandere på nyhedsområdet, så er det vigtigt for medierne. Punktum.

Vigtigt fordi Facebook er verdens største distributør af indhold, vigtigt fordi flere og flere mennesker har Facebook som deres primære nyhedsformidler og vigtigt fordi Facebook igennem årene både har skabt enorme indtægter til medierne og enorme tab for medierne.

Derfor er der al mulig fornuft i at holde godt øje med deres nyeste projekt, kaldet News Tab.

Og hvad er så det?

Det er et helt nyt selvstændigt feed, som efter alt at dømme kan sammenlignes med Facebooks videofeed Watch. Det betyder, at Facebooks brugere kan klikke på News Tab og ryge over i et univers, der kun har nyheder fra rigtige medier – altså ikke blandet sammen med private opdateringer fra din moster.

Hvordan vil det virke?

Da Medietrends i foråret interviewede Facebooks direktør for News Partnerships i Europa, Mellemøsten og Afrika, Jesper Doub, fortalte han, at man arbejdede på, at feedet ville komme til at minde om Watch. Det betyder, at når man har læst en nyhed, vil man blive tilbudt andre nyheder.

Nyhederne kan man også støde på i ens normale newsfeed – der hvor din mosters private billeder også er – men det sker kun, hvis en af dine Facebook-venner har delt nyheden. I det øjeblik du klikker på nyheden, ryger du over i News Tabs-universet.

Bliver nyhederne personaliseret?

Yes, they will. Facebook er personalisering og det vil også gælde for nyhederne i News Tab. Det betyder, at en algoritme vil blande lige præcis det mix, som Facebook tænker, at du har mest brug for.

På toppen af algoritmen vil der dog også sidde en mindre gruppe journalister, som udvælger must have-indhold til alle. Ifølge flere medier, er Facebook igang med at hyre dem og de bliver erfarne journalister, siges det.

Hvordan bliver nyhederne prioriteret?

(opdateret 11. sept.) Ifølge et internt notat fra Facebook, som The Information har fået fingre i, skal menneskeredaktørerne prioritere artikler, der ikke er baseret på anonyme kilder og helst altid den originale artikel, der var først med historien.

De skal også undgå artikler, der er skabt for at provokere, splitte og polarisere. Ligeledes skal de gerne opprioritere lokale medier.

Hvornår?

News Tab bliver rullet ud som en test til 200.000 amerikanske brugere i oktober og derefter bredes det yderligere ud. Som det ser ud nu, er der ingen oplysninger om, hvornår News Tab rammer andre dele af Facebook-land og dermed Danmark. Men Facebook har ofte været mindst 12 måneder om at udbrede store ændringer globalt.

Hvor kommer nyhederne fra?

Det korte svar er fra ordentlige og redelige kvalitetsmedier. Det er ihvertfald udspillet fra Facebook, som har indgået aftale med flere amerikanske medier om at betale op til 3 millioner dollars årligt for deres indhold. Blandt medierne er Wall Street Journal. Ligeledes siger rygterne, at der er kontakter til Dow Jones, Bloomberg, Washington Post og ABC News, Huffington Post og BBC.

Medierne kan selv vælge om hele deres indhold skal ligge hos Facebook eller om læserne skal linkes hjem til medierne egne platforme. Men mon ikke det valg spiller ind på prisen fra Facebook.

(opdateret 11. sept) Ifølge The Information bliver der ikke tale om at lægge hele artikler på News Tab, men udelukkende overskrifter og et preview ligesom vi kender det i dag.

For mange medier vil der altså være tale om win win fordi de både bliver betalt og får en masse trafik tilbage til deres egen platform.

Ud over de shortlistede medier, kan andre medier også levere – og på den måde formentlig få en masse trafik – men hvordan deres nyheder opdages af algoritmen, vides ikke.

Hvad er baggrunden?

Facebook erkender, at nyheder er vigtige for deres brugere og at de hidtil har haft massive problemer ved at blende dem ind i den almindelige algoritme. Det giver massive potentialer for udbredelse af fake news og junk news og situationen er også uholdbar for kvalitetsmedierne.

Så formentlig er hensigten velment. At skabe et rent territorium for kvalitetsnyheder og betale lidt tilbage fra de enorme tab, kvalitetsmedierne har lidt igennem årene.

Så det er en god nyhed?

Pas! Det må vi vente og se. Som udgangspunkt må det altid skabe sitrende øjenlåg hos enhver publicist at placere sit indhold hos Facebook og lade deres algoritme afgøre skæbnen.

På den anden side er mange medier i forvejen så embeddede med Facebook, at der kan være gode argumenter for at kigge fordomsfrit på nye mulige indtægter og/eller trafik.

Medieøkonomi

Nytænkende forretningsmodel sender britisk medie flyvende fra start

Tortoise ønsker at blive læst af alle – også dem uden råd til medlemsskab. Derfor betaler donorer for over 11.000 medlemmer

Udgivet

den

Nytænkende forretningsmodel sender britisk medie flyvende fra start

Betalende læsere udgør den økonomiske rygrad hos flere og flere medier. Men hos britiske Tortoise er medlemsmodellen blevet gearet, så de også tjener vigtige penge på over 11.000 medlemmer, der ellers ikke har til at betale.

Det lyder måske mystisk, men forklaringen er, at Tortoise, der gik i luften i april sidste år, har skabt en model, hvor donorer, kaldet patrons, kan betale for de læsere, der ikke har råd til smide 50 £ om året for et medlemsskab.

På den måde er det lykkes for Tortoise at få en bredere sammensat læsergruppe og at få økonomi ud af over 11.000 læsere, som de ellers kun kunne hilse på igennem betalingsvæggen.

Tortoise har netop offentliggjort deres opsigtsvækkende medlemstal på et åbent medlemsmøde. Ialt tjener de penge på 28.338 medlemmer (høstet siden april), men “kun” 11.535 betaler selv.

Ud over de betalende medlemmer og medlemmerne, der er betalt af patrons, har Tortoise også godt 5.000 læsere, der er medlemmer via abonnementer på deres arbejdsplads.

Udover, at de 11.341 medlemmer, der er finansieret af patrons, luner godt i det nystartede medies økonomi, så er den reelle baggrund også, at Tortoise ønsker at have en læserskare, der er repræsentativ for det britiske samfund.

Derfor scanner Tortoise hele tiden sammensætningen af medlemmerne for at spotte underrepræsenterede grupper, som så tilbydes gratis medlemskaber. De gratis medlemsskaber fordeles ved hjælp af samarbejde med diverse sociale NGO’er.

Pengene kommer fra de såkaldte patrons, som er virksomheder og fonde, der har forpligtet sig til at betale for mellem 100 og 1000 medlemmer om året. Og prisen er fuld pris på 50 £ per medlem.

Både Tortoise og patrons begrunder den specielle forretningsmodel med, at demokratiet lider, når betalingsvægge forhindrer store grupper i at deltage i den offentlige samtale. Og Tortoise er netop baseret på en tanke om demokratisk journalistik, der i videst muligt omfang inddrager alle stemmer.

Medlemmerne er dog slet ikke Tortoises vigtigste indtægtskilde. Det er derimod partnerskaber. Det er aftaler der er indgået med 18 store virksomheder og fonde, som allerede før Tortoise gik i luften havde skudt så mange penge i projektet, at Tortoise er sikret økonomi i de første tre år.

Tilsyneladende (Tortoises oplysning) bidrager partnerne alene ud fra filantropiske motiver.

Indtægterne fra Intelligence stammer fra analysevirksomhed, som er et af Tortoises ben.

Partnerskaberne fylder p.t. forholdsmæssigt meget i det samlede regnskab fordi det er første driftsår og medlemskaberne stadig har begrænset volumen. I 2020 skal der speedes op og det kommer også til at betyde, at den hidtidige lille andel omkostninger til markedsføring, kommer til at stige i år.

Medietrends beskrev Tortoise som slow news, da de præsenterede deres planer i september 2018. Analysen hos folkene bag Tortoise er, at nyheder er blevet til støj og alt for mange medier jagter breaking, men misser selve historien. Derfor ønsker Tortoise at tage en dyb indånding og slow down.

På det tidspunkt var målet at udgive maksimalt fem historier om dagen. Så mange artikler, er Tortoise så vidt vides aldrig nået op på. Men redaktionen har netop besluttet at gå total slow og reducere antallet af produktioner til kun en om ugen.

Dermed er Tortoise nærmest på vej mod det udgangspunkt, som danske Zetland havde dengang de udgav de såkaldte singler.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu