Connect with us

Original

Facebook vil give mere reach til danske medier og arbejder på nyt nyhedsfeed

Nyt index skal fremhæve professionelle medier og et supplerende nyhedsfeed for nyheder, skal prioritere kvalitetsjournalistik

Udgivet

den

Facebook vil gerne have mere kvalitetsjournalistik og mindre af det dårlige.

Derfor arbejder giganten på flere projekter, hvoraf det ene kan komme til at gavne danske medier allerede i år . Nemlig et såkaldt News Page Index, der indeholder navnene på medier, som Facebook gerne vil give større rækkevidde.

Det forklarede Facebooks direktør for News Partnerships i Europa, Mellemøsten og Afrika, Jesper Doub, i en samtale med Medietrends efter Mediernes Årsmøde.

”Vi ønsker bedst muligt indhold på vores platform og derfor vil vi gerne indkredse medier, som producerer godt og professionelt indhold og hjælpe dem til at få bedst mulig rækkevidde,” siger Jesper Doub og forklarer om listen.

”News Page Index er en liste for professionelle, redigerede medier, som vi kender og som vi ved, hvor er. Det er medier med professionelle standarder og ansvarlige chefredaktører.”

Jesper Doub understreger samtidigt, at det ikke bliver en favorisering af de store medier.

“Nej, sådan skal det ikke være. Vi skal sikre, at de ikke kun er de store brands, men også startups, som arbejder professionelt og med gode standarder.”

News Page Index er allerede udrullet på engelsk og spansk og målet er, at Facebook får udbredt metoden til hele kloden i 2019. Og dermed også Danmark.

“Det er vores mål, men jeg kan ikke garantere det. Men det er baseret på sprog, så det er ikke sådan, at der skal bygges noget særligt til det danske marked”.

Nyt nyhedsfeed for nyheder

Jesper Doub bekræfter samtidig, at Facebook arbejder på at lancere et selvstændig feed til nyheder. Præcist, hvordan det skal fungere er endnu uvist, men Facebook har videofeedet Watch som inspiration.

“Vi fjerner ikke nyheder fra newsfeed, men tænker i et supplerende feed for nyheder. Det kan sagtens komme til at minde om Watch,” siger Jesper Doub.

Watch fungerer som et selvstændigt feed for video. Brugerne kan tilgå det direkte eller havne på det, hvis de åbner en video i deres newsfeed. Når videoen er færdigspillet, får brugerne automatisk tilbudt flere videoer og er på den måde gledet fra deres eget nyhedsfeed over til Watch.

Planerne om det supplerende nyhedsfeed er ud fra et ønske om at opprioritere kvalitetsjournalistik og for at sikre, at de algoritmeændringer, som har betydet mere privat indhold, ikke ødelægger Facebook-brugernes mulighed for rent faktisk også at få nyheder på Facebook.

Jesper Doub pointerer, at udviklingsarbejdet kun lige er begyndt og at det kommer til at tage sin tid og at det vil ske i konsultation med medierne.

Dermed afviser han også, at det kommende nyhedsfeed for rigtige nyheder vil minde om det projekt, som Facebook gennemførte i seks lande i efteråret 2017.

Her fjernede Facebook mediernes opslag fra det normale nyhedsfeed og placerede dem istedet på et selvstændigt nyhedsfeed kaldet Explore. Konsekvenser var katastrofale for medierne, der oplevede enorme dyk i deres trafik fra Facebook.

“Det gik helt galt og sådan kommer det ikke til at gå igen,” lover Jesper Doub.

Original

Medietrends otte bud på 2020

Whitepaper: Superfans i centrum, robotvideo, etik, gode vaner, indbakketræthed og andre tendenser, der præger medierne i 2020

Udgivet

den

Medietrends otte bud på 2020

Vi nærmer os 2020 og det betyder, at Medietrends for fjerde gang kigger ud i fremtiden.

Det er der kommet et whitepaper på 12 sider ud af, som du kan downloade, når du har lyst.

Medietrends 2020 er kun for modtagere af Medietrends ugentlige nyhedsbrev. Du modtager whitepaperet, når du tilmelder dig. Hvis du allerede er tilmeldt, har du modtaget Medietrends 2020 torsdag morgen – kig evt i spamfiltret.

Læs hvad du kan forvente af 2020

  1. Superfans i centrum
  2. Nyhedsbreve nærmer sig indbakke-træthed
  3. De gode regelmæssige vaner
  4. Skræddersyet nyhedsmix/personalisering
  5. Robotartikler og robotvideo kan tænde etisk debat
  6. Et virvar af indtægtskilder
  7. Omstilling kræver alle mand på dækket
  8. Betalingsvægge kan udfordre sammenhængskraft

Medietrends 2020 udgives med støtte fra Dansk Journalistforbund, Danske Medier og DMJX.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu