Connect with us

Original

Facebook vil give mere reach til danske medier og arbejder på nyt nyhedsfeed

Nyt index skal fremhæve professionelle medier og et supplerende nyhedsfeed for nyheder, skal prioritere kvalitetsjournalistik

Udgivet

den

Facebook vil gerne have mere kvalitetsjournalistik og mindre af det dårlige.

Derfor arbejder giganten på flere projekter, hvoraf det ene kan komme til at gavne danske medier allerede i år . Nemlig et såkaldt News Page Index, der indeholder navnene på medier, som Facebook gerne vil give større rækkevidde.

Det forklarede Facebooks direktør for News Partnerships i Europa, Mellemøsten og Afrika, Jesper Doub, i en samtale med Medietrends efter Mediernes Årsmøde.

”Vi ønsker bedst muligt indhold på vores platform og derfor vil vi gerne indkredse medier, som producerer godt og professionelt indhold og hjælpe dem til at få bedst mulig rækkevidde,” siger Jesper Doub og forklarer om listen.

”News Page Index er en liste for professionelle, redigerede medier, som vi kender og som vi ved, hvor er. Det er medier med professionelle standarder og ansvarlige chefredaktører.”

Jesper Doub understreger samtidigt, at det ikke bliver en favorisering af de store medier.

“Nej, sådan skal det ikke være. Vi skal sikre, at de ikke kun er de store brands, men også startups, som arbejder professionelt og med gode standarder.”

News Page Index er allerede udrullet på engelsk og spansk og målet er, at Facebook får udbredt metoden til hele kloden i 2019. Og dermed også Danmark.

“Det er vores mål, men jeg kan ikke garantere det. Men det er baseret på sprog, så det er ikke sådan, at der skal bygges noget særligt til det danske marked”.

Nyt nyhedsfeed for nyheder

Jesper Doub bekræfter samtidig, at Facebook arbejder på at lancere et selvstændig feed til nyheder. Præcist, hvordan det skal fungere er endnu uvist, men Facebook har videofeedet Watch som inspiration.

“Vi fjerner ikke nyheder fra newsfeed, men tænker i et supplerende feed for nyheder. Det kan sagtens komme til at minde om Watch,” siger Jesper Doub.

Watch fungerer som et selvstændigt feed for video. Brugerne kan tilgå det direkte eller havne på det, hvis de åbner en video i deres newsfeed. Når videoen er færdigspillet, får brugerne automatisk tilbudt flere videoer og er på den måde gledet fra deres eget nyhedsfeed over til Watch.

Planerne om det supplerende nyhedsfeed er ud fra et ønske om at opprioritere kvalitetsjournalistik og for at sikre, at de algoritmeændringer, som har betydet mere privat indhold, ikke ødelægger Facebook-brugernes mulighed for rent faktisk også at få nyheder på Facebook.

Jesper Doub pointerer, at udviklingsarbejdet kun lige er begyndt og at det kommer til at tage sin tid og at det vil ske i konsultation med medierne.

Dermed afviser han også, at det kommende nyhedsfeed for rigtige nyheder vil minde om det projekt, som Facebook gennemførte i seks lande i efteråret 2017.

Her fjernede Facebook mediernes opslag fra det normale nyhedsfeed og placerede dem istedet på et selvstændigt nyhedsfeed kaldet Explore. Konsekvenser var katastrofale for medierne, der oplevede enorme dyk i deres trafik fra Facebook.

“Det gik helt galt og sådan kommer det ikke til at gå igen,” lover Jesper Doub.

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu