Connect with us

Original

Facebook vil give mere reach til danske medier og arbejder på nyt nyhedsfeed

Nyt index skal fremhæve professionelle medier og et supplerende nyhedsfeed for nyheder, skal prioritere kvalitetsjournalistik

Udgivet

den

Facebook vil gerne have mere kvalitetsjournalistik og mindre af det dårlige.

Derfor arbejder giganten på flere projekter, hvoraf det ene kan komme til at gavne danske medier allerede i år . Nemlig et såkaldt News Page Index, der indeholder navnene på medier, som Facebook gerne vil give større rækkevidde.

Det forklarede Facebooks direktør for News Partnerships i Europa, Mellemøsten og Afrika, Jesper Doub, i en samtale med Medietrends efter Mediernes Årsmøde.

”Vi ønsker bedst muligt indhold på vores platform og derfor vil vi gerne indkredse medier, som producerer godt og professionelt indhold og hjælpe dem til at få bedst mulig rækkevidde,” siger Jesper Doub og forklarer om listen.

”News Page Index er en liste for professionelle, redigerede medier, som vi kender og som vi ved, hvor er. Det er medier med professionelle standarder og ansvarlige chefredaktører.”

Jesper Doub understreger samtidigt, at det ikke bliver en favorisering af de store medier.

“Nej, sådan skal det ikke være. Vi skal sikre, at de ikke kun er de store brands, men også startups, som arbejder professionelt og med gode standarder.”

News Page Index er allerede udrullet på engelsk og spansk og målet er, at Facebook får udbredt metoden til hele kloden i 2019. Og dermed også Danmark.

“Det er vores mål, men jeg kan ikke garantere det. Men det er baseret på sprog, så det er ikke sådan, at der skal bygges noget særligt til det danske marked”.

Nyt nyhedsfeed for nyheder

Jesper Doub bekræfter samtidig, at Facebook arbejder på at lancere et selvstændig feed til nyheder. Præcist, hvordan det skal fungere er endnu uvist, men Facebook har videofeedet Watch som inspiration.

“Vi fjerner ikke nyheder fra newsfeed, men tænker i et supplerende feed for nyheder. Det kan sagtens komme til at minde om Watch,” siger Jesper Doub.

Watch fungerer som et selvstændigt feed for video. Brugerne kan tilgå det direkte eller havne på det, hvis de åbner en video i deres newsfeed. Når videoen er færdigspillet, får brugerne automatisk tilbudt flere videoer og er på den måde gledet fra deres eget nyhedsfeed over til Watch.

Planerne om det supplerende nyhedsfeed er ud fra et ønske om at opprioritere kvalitetsjournalistik og for at sikre, at de algoritmeændringer, som har betydet mere privat indhold, ikke ødelægger Facebook-brugernes mulighed for rent faktisk også at få nyheder på Facebook.

Jesper Doub pointerer, at udviklingsarbejdet kun lige er begyndt og at det kommer til at tage sin tid og at det vil ske i konsultation med medierne.

Dermed afviser han også, at det kommende nyhedsfeed for rigtige nyheder vil minde om det projekt, som Facebook gennemførte i seks lande i efteråret 2017.

Her fjernede Facebook mediernes opslag fra det normale nyhedsfeed og placerede dem istedet på et selvstændigt nyhedsfeed kaldet Explore. Konsekvenser var katastrofale for medierne, der oplevede enorme dyk i deres trafik fra Facebook.

“Det gik helt galt og sådan kommer det ikke til at gå igen,” lover Jesper Doub.

Data

Lokalmedier reducerer tab på Facebook

Udgivet

den

Lokalmedier reducerer tab fra Facebook

Siden Facebook for snart to år siden skruede ned for mediernes eksponering på Facebook, har de lovet, at lokale nyheder ikke skulle blive ramt.

Tidligere analyser viser, at Facebook nogenlunde holder løftet i USA og nu peger nye data også på, at løftet har begunstiget danske lokale- og regionale medier.

Det fremgår af en ny analyse, Medietrends har foretaget af 99 danske regionale og lokale mediers Facebooksider. I analysen sammenlignes alle opslag fra juli 2018 til juni 2019 med den tilsvarende 12-måneder-periode året før.

Den mest enkle kurve til at illustrere spørgsmålet er, hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår per opslag.

Den grønne kurve viser med al tydelighed, at de 99 medier fik mindre og mindre ud af deres opslag igennem hele perioden fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Og med samme tydelighed viser den røde kurve, at der sker noget positivt med algoritmen i efteråret 2018.

I alle måneder i 2019 har medierne i gennemsnit ligget mellem 16 og 33 procent højere end den tilsvarende måned året før.

Det skal understreges, at Medietrends analyse udelukkende måler interaktioner og antal opslag. Det kan derfor ikke direkte oversættes til rækkevidde på Facebook eller antal klik tilbage til mediernes egne sider.

Ligeledes kan det ikke udelukkes, at 99 andre lokale og regionale medier kunne have givet et andet billede. Men listen dækker alle regionale medier og et tilfældigt udvalg af lokale medier.

Listen indeholder kun skrevne medier. Havde den fx også inddraget TV2-regionerne, ville en stor mængde video-opslag formentlig have påvirket voldsomt i det samlede billede.

Det højere udbytte af at slå op på Facebook, giver naturligvis også gennemslag i den samlede mænge interaktioner. Her krydser de to kurver dog først hinanden to måneder senere, hvilket skyldes, at mediernes aktivitet på Facebook (antal opslag) var væsentlig neddæmpet i efteråret 2018.

Den mest præcise måde at måle udviklingen på, er den såkaldte interaction rate. Det er et regnestykke, der både inddrager antal interaktioner, antal opslag og Facebooksidernes antal følgere på det tidspunkt opslagene blev postet.

Det betyder, at data korrigerer for om Facebooksiderne henover perioden er vokset i antal følgere og derfor logisk set ville kunne opnå flere interaktioner.

Også interaction rate viser stort set samme udvikling, som de andre kurver.

Medietrends analyse indbefatter samtlige opslag i de to perioder – ialt 195.907 – opslag og det er derfor usandsynligt, at udviklingen er drevet af enkelte supervirale opslag.

Analysen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu