Connect with us

Medieøkonomi

Betalingsvæg: Læserne får fire gratis artikler og den femte betaler en annoncør

Uden smagsprøver kan man ikke sælge dyre abonnementer. Nu eksperimenterer Wired med at lade annoncører betale smagsprøverne

Udgivet

den

Betalingsvægge har to indbyggede dilemmaer, som amerikanske Wired forsøger at tackle i et nyt forsøg, der kører hele juni måned.

Det skriver Digiday

Det første dilemma er, at man er nødt til at uddele nogle gratis artikler som smagsprøver for at få læserne til at købe abonnement. Men hvis man uddeler for mange, underminerer man betalingsvæggen, og uddeler man for få, vil for få læsere møde betalingsvæggen og dermed købstilbuddet.

Det andet dilemma er, at en betalingsvæg i de fleste tilfælde er lig med færre læsere og det betyder alt andet lige færre annonceindtægter.

Wired håber, at de fundet den magiske formel, der adresserer begge udfordringer. Derfor vil de i hele juni måned give læserne fire gratis artikler, ligesom de plejer, og yderligere en, som betales af en annoncør.

På den måde får Wired både annonceindtægter og forhåbentligt plejet abonnementsforretningen.

Wired forventer ifølge Digiday, at konceptet ikke kan køre permanent hele tiden, men kan aktiveres som tidsbegrænsede kampagner.

Screendump fra Digiday

Medieøkonomi

Information sælges nu i skiver

Dagbladet Information kan nu købes i skiver af dem, der er særligt interesserede i klimajournalistik og som ikke ønsker hele avisen

Udgivet

den

Dagbladet Information sælges nu i skiver til dem, der er særligt interesserede i klimajournalistik og som ikke ønsker hele avisen

Dagbladet Information introducerer nu en nytænkende abonnementsmodel, hvor læsere med særlig interesse i journalistik om klima kan nøjes med at købe abonnement på netop det stofområde.

I modsætning til det fulde abonnement på digital adgang til hele Information.dk, som koster 210 kroner om måneden, slipper klimaabonnenterne med 70 kroner månedligt.

For den pris får de nye abonnenter fuld adgang til alle artikler om klima samt et nyhedsbrev hver fredag.

Ideen om at ompakke avisens indhold og sælge det i nye bundter er født ud af et projekt om nye fleksible abonnementsmodeller, som Information for halvandet år siden fik 3,4 millioner kroner i støtte til at udvikle fra Google Digital News Initiative.

Informations administrerende direktør Stine Carsten Kendal:

“Vi starter med vores klimastof, for Information er jo Danmarks originale klimaavis og har dækket området i mange år. Det er herligt, at så mange andre medier nu er med på, at det er et af de vigtigste stofområder overhovedet. Vi vil gerne give flere adgang til klimastoffet i Information, og derfor afprøver vi nu abonnementet på klimapakken, der til studenterpris kan fås for 35 kroner om måneden og 70 for de voksne,” siger Stine Carsten Kendal.

Da Information modtog støtten fra Google i december 2017 udtalte udviklingsdirektør Rasmus Øhlenschlæger Madsen til Journalisten.dk:

“Vi vil gerne prøve af, om vi kan supplere de eksisterende abonnementsmuligheder med muligheden for at købe eller delabonnere på digitale indholdspakker baseret på interesser. Og det, vi skal bruge pengene fra Google til, er at lave det tekniske setup, platformen, for det,” siger han og uddyber:

“Vi skal finde ud af, hvordan vi kan segmentere og automatisere så meget som muligt af den proces. Det bliver et setup, hvor vi siger: “Det indhold, vi laver i forvejen, vil vi gerne bruge flere gange og præsentere for flere forskellige mennesker.”  

Ifølge Stine Carsten Kendal er klimaabonnementet blot et af flere kommende eksperimenter.

“Vi tror, at vi skal prøve nogle flere ting af i de kommende år for at få journalistik ud til flere grupper, og vi er også klar til at lukke noget igen, hvis det ikke fungerer.”

Du kan læse mere om det på Information.dk

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu