Connect with us

Medieøkonomi

Betalingsvæg: Læserne får fire gratis artikler og den femte betaler en annoncør

Uden smagsprøver kan man ikke sælge dyre abonnementer. Nu eksperimenterer Wired med at lade annoncører betale smagsprøverne

Udgivet

den

Betalingsvægge har to indbyggede dilemmaer, som amerikanske Wired forsøger at tackle i et nyt forsøg, der kører hele juni måned.

Det skriver Digiday

Det første dilemma er, at man er nødt til at uddele nogle gratis artikler som smagsprøver for at få læserne til at købe abonnement. Men hvis man uddeler for mange, underminerer man betalingsvæggen, og uddeler man for få, vil for få læsere møde betalingsvæggen og dermed købstilbuddet.

Det andet dilemma er, at en betalingsvæg i de fleste tilfælde er lig med færre læsere og det betyder alt andet lige færre annonceindtægter.

Wired håber, at de fundet den magiske formel, der adresserer begge udfordringer. Derfor vil de i hele juni måned give læserne fire gratis artikler, ligesom de plejer, og yderligere en, som betales af en annoncør.

På den måde får Wired både annonceindtægter og forhåbentligt plejet abonnementsforretningen.

Wired forventer ifølge Digiday, at konceptet ikke kan køre permanent hele tiden, men kan aktiveres som tidsbegrænsede kampagner.

Screendump fra Digiday

Medieøkonomi

Kariker læserne og få succes i abonnementsafdelingen

Læsernes debatter er blevet til humoristisk fastholdelse af abonnenterne hos norske Stavanger Aftenbladet

Udgivet

den

Kariker læserne og få succes i abonnementsafdelingen

“Vi gør ikke grin med læserne, men vi griner med dem”, lyder forklaringen på en succesfuld kampagne fra norske Stavanger Aftenbladet, som igennem to sæsoner har haft en komiker til at karikere læsernes bidrag til avisens kommentartråde.

Komikeren har skabt forskellige personaer af avisens læsere og filmer dem til sjove Facebook-videoer mens de skriver diverse oneliners fundet i de mange debattråde.

Den første video blev optaget og delt på Facebook tilbage i 2017 og siden er videoerne samlet blevet set flere end 617.000 gange. Det er avisens opfattelse, at den megen opmærksomhed og goodwill bidrager til, at avisen i samme periode har reduceret antallet af opsagte abonnementer – hvilket netop var målet med kampagnen.

I et blogindlæg på INMA skriver Stavanger Aftenbladets marketingschef, at det var med rystende hænder, at de i sin tid igangsatte projektet og at målet netop var at stimulere de eksisterende abonnenters lyst til at deltage i debatten.

Hvorfor så det? Fordi det er en kendt sag, at der er en direkte sammenhæng mellem hvor meget abonnenter bruger deres medie og deres lyst til at blive ved med at betale. Kunne avisen få flere til at debattere, burde det ifølge teorien betyde at færre siger deres abonnement op.

Og det er netop, hvad der er sket, oplyser marketingschefen, som dog ikke bakker påstanden op med tal.

Når man ser videoerne er det ikke svært at forstå, at de er gået virale og at ingen er blevet sure over dem. Men, der er ingen tvivl om, at der er en knivskarp balance mellem at håne og hylde, dem der betaler ens lønninger.

Se nogle af videoerne her:

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu