Connect with us

Medieøkonomi

Betalingsvæg: Læserne får fire gratis artikler og den femte betaler en annoncør

Uden smagsprøver kan man ikke sælge dyre abonnementer. Nu eksperimenterer Wired med at lade annoncører betale smagsprøverne

Udgivet

den

Betalingsvægge har to indbyggede dilemmaer, som amerikanske Wired forsøger at tackle i et nyt forsøg, der kører hele juni måned.

Det skriver Digiday

Det første dilemma er, at man er nødt til at uddele nogle gratis artikler som smagsprøver for at få læserne til at købe abonnement. Men hvis man uddeler for mange, underminerer man betalingsvæggen, og uddeler man for få, vil for få læsere møde betalingsvæggen og dermed købstilbuddet.

Det andet dilemma er, at en betalingsvæg i de fleste tilfælde er lig med færre læsere og det betyder alt andet lige færre annonceindtægter.

Wired håber, at de fundet den magiske formel, der adresserer begge udfordringer. Derfor vil de i hele juni måned give læserne fire gratis artikler, ligesom de plejer, og yderligere en, som betales af en annoncør.

På den måde får Wired både annonceindtægter og forhåbentligt plejet abonnementsforretningen.

Wired forventer ifølge Digiday, at konceptet ikke kan køre permanent hele tiden, men kan aktiveres som tidsbegrænsede kampagner.

Screendump fra Digiday

Læs også