Connect with us

Original

DR og Radio24Syv dominerer dansk podcast

Den Korte Radioavis og Mads og Monopolet er dansk podcast ubestridte flagskibe. Første officielle liste dokumenterer downloads for 862 podcast

Udgivet

den

Nu kan podcast måles og vejes
Foto: Claus Tom Christensen/Flickr

Det er næppe nogen stor overraskelse for nogen, at de to statsdrevne radiostationer, DR og Radio24Syv sidder tungt på dansk podcast.

Men nu er det for første gang dokumenteret med lanceringen af det nye Podcastindex.

Ifølge den første offentliggørelse blev der i uge 21 downloadet og streamet ialt 3.337.763 danske podcastepisoder og ud af dem, stod DR og Radio24Syv for langt de fleste lytninger.

I den store grafik, kan du se, hvordan de enkelte podcast performede i uge 21. Den Korte Radioavis og Mads og Monopolet er de ubestridte flagskibe hver med over 500.000 downloads og streams.

Kigger man alene på top 100 kommer 89 podcast fra DR eller Radio24Syv.

Podcastindex produceres i et samarbejde mellem Danske Medier Research, DR, Radio24syv og Bauer Media. Målet med indexet er at skabe åbenhed og fælles standarder på et område, der længe har været en jungle af udokumenterede data.

Håbet er, at indexet kan bidrage til at skabe kommercielle muligheder for podcast. Men på forhånd kritiseres indexet for at udelukke de mange små podcast, der ikke har råd til at optræde på listen.

Ganske vist er det gratis at være med, hvis man har under 3.500 podcast om ugen. Men overskrider man det tal, skal ens afviklingssystem gennemgås af en uvildig 3.partsaktør og det forventes at koste 2.500-3.000 euro.

Original

DMJX åbner iværksætter-uddannelse

Nu bliver det lettere at tage de første usikre skridt ud i det iværksætterliv, som mange mediefolk opsøger

Udgivet

den

DMJX åbner iværksætter-uddannelse
Rektor for DMJX Trine Nielsen. Foto: Anders Hviid

Det er hævet over enhver tvivl at flere og flere mediemennesker i fremtiden kommer til at skabe deres egne arbejdspladser og virksomheder. Derfor slår DMJX snart dørene op til en ny medieiværksætteruddannelse, der skal gøre det lettere for nye startuppere at komme igang.

Den nye uddannelse får adresse i DMJXs afdeling i Emdrup og får navnet “Fra ide til virksomhed – Business Makers”.

Teknisk set er uddannelsen et efteruddannelsesforløb, men reelt er der tale et forretningsudviklingsforløb, hvor DMJX støtter iværksætterne med alle de relevante værktøjer og kompetencer, som skal i sving, når man starter op for sig selv.

Derfor er der både undervisning i regnskab, økonomi, strategi, salg, markedsføring, branding, produktudvikling og finansiering.

Samtidig byder det halve år på intensiv networking med de andre på holdet (op mod 40) og det skal der gerne komme værdifulde samarbejder ud af.

Rektor på DMJX Trine Nielsen fortæller, at initiativet kommer til verden som en reaktion på, at flere end hver femte dimittend fra Emdup og knap hver tiende fra DMJX i Aarhus springer ud som selvstændige.

“Med vores nye initiativ ønsker vi at gøre dem i stand til at skabe deres egen virksomhed – alene eller sammen med andre, og ikke kun fokusere på at overleve, men også skabe vækst. De kreative erhverv er i vækst, men mangler færdigheder og kompetencer i forhold til at udvikle forretning og det håber vi at kunne gøre her,” siger Trine Nielsen.

Uddannelsen har kickoff den 19. november og der er ansøgningsfrist den 10. november.

Læs mere her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu