Connect with us

Original

Q&A: “Lige nu gider jeg helt ærligt ikke fokusere på, hvad vi kunne have gjort bedre. Det er hår i suppen.”

Netop som en mulig redningsplan bliver rullet ud for Radio24Syv, medddeler direktør Jørgen Ramskov, at han har sagt ja til et nyt job som direktør i Producentforeningen

Udgivet

den

Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev.

Interviewet er gennemført per mail.


Allerførst stort tillykke med dit nye job. Er det en festdag eller en vemodig dag?

Det er både og. Jeg har aldrig haft så sjov, udfordrende og interessant arbejdsplads som Radio24syv og det elsker jeg. Men jeg elsker også nye udfordringer og efter snart otte år er det på tide at gå nye veje. Så fest og vemod i en skøn blanding

I dit nye job skal du arbejde politisk for medlemmernes rammevilkår. Er det en ny disciplin for dig eller lyder det lidt bekendt for dig med de udfordringer, I har haft på 24Syv?

Det bliver ikke anderledes end, at jeg også som direktør for Radio24syv jævnligt har haft kontakt med politikere og diskuteret medier og vilkår med dem. Så jeg føler mig ret godt rustet her.

Men forskellen er vel trods alt, at på Radio24Syv er indflydelsesarbejdet i princippet sekundært og ”blot” en forudsætning for at indholdsarbejdet kunne lykkes. I Producentforeningen er opgaven den primære. Eller hvad?

Det primære på et medie er absolut indholdet altid.  I Producentforeningen er der absolut mere fokus på det politiske arbejde – men der er mange andre opgaver. Forhandlinger, strategiarbejde i en meget foranderlig verden, rettighedsspørgsmål – og meget andet så jeg ved ikke om lobbyarbejde ligefrem er det primære – men det kommer til at fylde mere

Er det for tidligt at vurdere hvilke store udfordringer, der venter i Producentforeningen?

Der er nogle helt oplagte udfordringer – nemlig hvordan producenter og andre kreative får sikret ordentlige vilkår i samarbejde med de store internationale streamingtjenester. Det er afgørende, hvis vi skal have stærkt dansk indhold.

Så er der arbejdet med at sikre, at politikerne virkelig forstår, at den kreative branche har et stort vækstpotentiale. Og sikkert meget, meget mere som jeg skal drøfte med bestyrelsen og medlemmerne.

Og så skal du også repræsentere spiludviklere. Uden at kende til alle detaljer i dit arbejdsliv, har jeg på fornemmelsen, at det er dit første game?

Ja, det er helt klart ret nyt land for mig. Men den første væsentlige erkendelse er jo at vide, hvad man skal lære mere om – og det skal jeg helt klart her. Men der er heldigvis også mange fællestræk med tv, film og dokumentar. Det er kreative mennesker, der elsker at fortælle gode historier, de brænder for det gode indhold og bokser også med de samme udforinger omkring rettigheder, distribution osv. Så jeg har en stejl læringskurve – men det skal nok gå.

Hvis Radio24Syvs fremtid havde set mere sikker ud, ville det så fortsat have været med dig ved roret?

Min beslutning om at skifte job har absolut intet med Radio24syvs fremtid at gøre. Jeg har været vild med mit arbejde, men efter otte år synes jeg både Radio24syv og jeg skulle prøve noget nyt. Så uanset om vi havde besluttet at søge og uanset, hvad der politisk bliver besluttet, så står min beslutning ved magt. Og det talte jeg allerede med min bestyrelsesformand om i slutningen af februar.

Du har været med i hele Radio24Syvs historie. Hvad er I lykkes bedst med og hvad kunne være gjort bedre?

Det vi er lykkedes bedst med er at engagere nogle helt nye lyttere i taleradio. Jeg er allermest stolt af, at vi har udvidet markedet. Før vi sendte, lyttede ca. 700.000 danskere til taleradio hver uge – det var dengang P1 . Nu er det 1.2 mio. Vi har fået en helt ny gruppe af yngre og danskere med kortere uddannelser og mange andre til at synes taleradio er fedt. Vi har et solidt tag i danskere i HELE Danmark – uanset hvad politikere antyder. Det er vores allerstørste fortjeneste – fordi det er opnået med begavet, engageret og modig taleradio – båret af stærke værter.

Og lige nu gider jeg helt ærligt ikke fokusere på, hvad vi kunne have gjort bedre. Det er hår i suppen.

Det lyder rimeligt. Tak for chatten og held og lykke med både den næste tid på radioen og i dit nye job.


Efter interviewet blev bragt torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev besluttede regeringen og Dansk Folkeparti at udbyde en DAB-kanal med et årligt budget på 70 millioner kroner, som Radio24Syv kan søge, hvis de har lyst.

Data

Mette Frederiksen og rød blok vinder valgets første uge på Facebook

Partiledere fra rød blok scorer over 70 % af den opmærksomhed, der er givet til alle partiledere. Af de 10 mest populære opslag er ni røde og fem af dem fra Mette Frederiksen

Udgivet

den

Mette Frederiksen og rød blok vinder valgets første uge på Facebook

Facebook har i valgkampens første uge især summet af Mette Frederiksen og partierne i rød blok. De nye, små partier har dog også trods deres beskedne størrelse opnået betydeligt gennemslag. Det gælder ikke overraskende især Stram Kurs.

Det viser en kortlægning, Medietrends har gennemført af den politiske aktivitet på Facebook i den første uge af valgkampen.

Ser man på de 300.000 likes, delinger og kommentarer, som vælgerne har uddelt til partilederne, så har Mette Frederiksen raget mere end hver fjerde til sig. Dermed har hun skabt næsten dobbelt så meget engagement som Lars Løkke Rasmussens personlige profil.

Til sammen har de fem partiledere i rød blok høstet godt 70 procent af de likes, delinger og kommentarer, som partilederne har fået.

Og liv og aktivitet på Facebook er ikke bare gøgl og staffage. Alle partier satser massivt på Facebook i valgkampen og til sammen har de allerede brændt mellem 580.000 og 226.000 kroner af på Facebookannoncer.

Det har big data analytiker Søren Pedersen beregnet ved at have tracket hver eneste politiske annonce i valgkampen.

De mange interaktioner i Medietrends kortlægning stammer både fra almindelig, organisk rækkevidde og betalt rækkevidde.

I partiregnskabet er der bedre balance mellem rød og blå blok. Takket være de tre små partier, Kristendemokraterne, Nye Borgerlige og Stram Kurs, ender balancen i blå bloks favør. Men uden dem, ville de røde partier også have modtaget flest likes, delinger og kommentarer.

PartiInteraktioner første ugeInteraction rate
Socialdemokratiet39.2341,5
Dansk Folkeparti39.1730,93
Venstre, Danmarks Liberale Parti33.6041,31
Enhedslisten27.0811,06
Alternativet19.5991,13
Stram Kurs18.9736,4
Det Konservative Folkeparti11.9821,4
Liberal Alliance10.6880,47
SF7.5110,87
Radikale Venstre6.7670,49
Nye Borgerlige6.0922,48
Kristendemokraterne4.8194,5
Klaus Riskær Pedersen8445,41
Tabellen viser de opstillede partiers interaktioner i valgkampens første uge.
Data: CrowdTangle/Medietrends

Kigger man på den såkaldte interaction rate, som viser, hvor mange interaktioner, man får per følger, skiller Stram Kurs sig markant ud med en rate på hele 6,4 procent.

I princippet er interaction rate en målestok, der kan bruges til at sammenligne effektiviteten af små og store Facebook-sider. Men da det altid er sådan, at det er de mest engagerede mennesker, der følger en side først, vil interaction rate altid give en fordel til små sider med få følgere.

Der er dog ingen tvivl om, at Stram Kurs har solidt fat i Facebook og derfor også må anses som en af vinderne på Facebook i den første uge af valgkampen.

Som det ses af næste tabel er Stram Kurs vokset med over 1800 nye følgere på en uge og det er valgkampens stærkeste rekruttering.

Andre partier vokser også, men det mest interessante – udover Stram Kurs – er, at Dansk Folkeparti og Liberal Alliance er gået fuldstændig i stå og kun har tiltrukket cirka 10 nye følgere om dagen.

Man kan indvende, at det skyldes, at Dansk Folkeparti allerede er store på Facebook. Men det er Socialdemokraterne også, og de tiltrækker trods alt flere end 1.000 nye følgere.

PartiFølgere den 14. maj 2019Vækst siden valgudskrivelseStigning i procent
Stram Kurs14.7601.88012,7
Socialdemokratiet105.4151.0281,0
Radikale Venstre42.4598091,9
SF42.7177951,9
Enhedslisten86.7026760,8
Alternativet93.5406360,7
Nye Borgerlige26.8595682,1
Kristendemokraterne5.7565599,7
Venstre, Danmarks Liberale Parti72.9684820,7
Det Konservative Folkeparti35.9674021,1
Klaus Riskær Pedersen7.9493184,0
Dansk Folkeparti103.261810,1
Liberal Alliance94.236590,1
Tabellen viser de 13 opstillede partiers følgere.
Data: CrowdTangle/Medietrends

Kigger man på top 10 af de mest populære opslag fra partiledere i den første uge, er den røde bloks dominans næsten total med hele 9 topplaceringer.

Fem til Mette Frederiksen, to til Pia Olsen Dyhr, en til Uffe Elbæk og Pernille Skipper og endelig en niende plads til Lars Løkke Rasmussen.

Her er de ti opslag, som fik flest likes, delinger og kommentarer i valgkampens første uge:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Jysk Fynske Medier vil lave mere lyd – også selvom de taber FM4. I dag indleverer Jysk Fynske Medier sammen med seks andre mediehuse en ansøgning på over 1.000 sider om at overtage driften af FM4, der i dag drives af Radio24Syv. Men uanset om Jysk Fynske Medier vinder udbudet eller ej, vil mediehuset i fremtiden producere meget mere lyd end idag. Det siger både formand og administrerende direktør – Fyens.dk

Facebook-medstifter foreslår tvangsopdeling. ”Det er 15 år siden, jeg var med til at stifte Facebook på Harvard og jeg har ikke arbejdet i firmaet i ti år. Alligevel føler jeg mig både vred og tynget af ansvar.” Sådan skriver Chris Hughes i et debatindlæg, hvor han opfordrer til, at Instagram og Whatapp skilles fra Facebook ved tvang. Han opfordrer også til at Zuckerberg holdes mere ansvarlig for Facebooks fejltagelser – New York Times

Journalisten får ny hjemmeside. Fagbladet Journalisten lancerede onsdag eftermiddag en ny hjemmeside, der er baseret på cards ligesom for eksempel politiken.dk – Journalisten.dk

Quartz bygger betalingsmur. Qz.com har siden sin lancering været gratis, men i al stilfærdighed har de i denne uge rejst en blid betalingsvæg. Efter 10 artikler er det slut med gratis læsning og så må man betale 15 dollars om måneden – QZ.COM

Russere spreder disinformationer i EP-valget. New York Times skriver, at et netværk af russiske websites og sociale medieprofiler spreder disinformationer i den igangværende EP-valgkamp. Eksperter fra blandt andet EU oplyser, at den russiske kampagne efterlader samme digitale fingeraftryk, som tidligere kampagner. Blandt andet den, der blandede sig i den amerikanske valgkamp i 2016 – New York Times

Russerne spreder skræk om 5G. Endnu en artikel fra New York Times om russisk propaganda. Det statsejede RT America har lavet syv programmer om farlighed ved 5G. Senest har de påstået, at børn, der bor i nærheden af 5G-master får cancer, næseblod og indlæringsvanskeligheder – New York Times

Podcastlyttere er mærkelige. I en ny undersøgelse af amerikanernes brug af podcast, er der mange nyttige oplysninger. Men undersøgelsen indeholder også et par selvmodsigende pointer fra brugerne. De fremhæver nemlig, at de elsker podcast fordi de kan gøre alt muligt andet, mens de lytter og samtidig oplyser flertallet, at de ikke foretager sig noget som helst andet end at lytte – EdisonResearch

MittMedia har succes med tidslås. Den første time en artikel er publiceret hos MittMedia er den gratis og derefter klapper muren i og du er nødt til at købe et abonnement. Medietrends har længe fulgt MittMedias tidslås og den skaber et ret fascinerende pres på læserne til enten at skynde sig at læse eller at betale. Derfor ikke overraskende, at MittMedia nu oplyser, at tidslåsen har øget abonnementssalget med 20% – Digiday

Andre læser lige nu