Connect with us

Original

Q&A: “Lige nu gider jeg helt ærligt ikke fokusere på, hvad vi kunne have gjort bedre. Det er hår i suppen.”

Netop som en mulig redningsplan bliver rullet ud for Radio24Syv, medddeler direktør Jørgen Ramskov, at han har sagt ja til et nyt job som direktør i Producentforeningen

Udgivet

den

Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev.

Interviewet er gennemført per mail.


Allerførst stort tillykke med dit nye job. Er det en festdag eller en vemodig dag?

Det er både og. Jeg har aldrig haft så sjov, udfordrende og interessant arbejdsplads som Radio24syv og det elsker jeg. Men jeg elsker også nye udfordringer og efter snart otte år er det på tide at gå nye veje. Så fest og vemod i en skøn blanding

I dit nye job skal du arbejde politisk for medlemmernes rammevilkår. Er det en ny disciplin for dig eller lyder det lidt bekendt for dig med de udfordringer, I har haft på 24Syv?

Det bliver ikke anderledes end, at jeg også som direktør for Radio24syv jævnligt har haft kontakt med politikere og diskuteret medier og vilkår med dem. Så jeg føler mig ret godt rustet her.

Men forskellen er vel trods alt, at på Radio24Syv er indflydelsesarbejdet i princippet sekundært og ”blot” en forudsætning for at indholdsarbejdet kunne lykkes. I Producentforeningen er opgaven den primære. Eller hvad?

Det primære på et medie er absolut indholdet altid.  I Producentforeningen er der absolut mere fokus på det politiske arbejde – men der er mange andre opgaver. Forhandlinger, strategiarbejde i en meget foranderlig verden, rettighedsspørgsmål – og meget andet så jeg ved ikke om lobbyarbejde ligefrem er det primære – men det kommer til at fylde mere

Er det for tidligt at vurdere hvilke store udfordringer, der venter i Producentforeningen?

Der er nogle helt oplagte udfordringer – nemlig hvordan producenter og andre kreative får sikret ordentlige vilkår i samarbejde med de store internationale streamingtjenester. Det er afgørende, hvis vi skal have stærkt dansk indhold.

Så er der arbejdet med at sikre, at politikerne virkelig forstår, at den kreative branche har et stort vækstpotentiale. Og sikkert meget, meget mere som jeg skal drøfte med bestyrelsen og medlemmerne.

Og så skal du også repræsentere spiludviklere. Uden at kende til alle detaljer i dit arbejdsliv, har jeg på fornemmelsen, at det er dit første game?

Ja, det er helt klart ret nyt land for mig. Men den første væsentlige erkendelse er jo at vide, hvad man skal lære mere om – og det skal jeg helt klart her. Men der er heldigvis også mange fællestræk med tv, film og dokumentar. Det er kreative mennesker, der elsker at fortælle gode historier, de brænder for det gode indhold og bokser også med de samme udforinger omkring rettigheder, distribution osv. Så jeg har en stejl læringskurve – men det skal nok gå.

Hvis Radio24Syvs fremtid havde set mere sikker ud, ville det så fortsat have været med dig ved roret?

Min beslutning om at skifte job har absolut intet med Radio24syvs fremtid at gøre. Jeg har været vild med mit arbejde, men efter otte år synes jeg både Radio24syv og jeg skulle prøve noget nyt. Så uanset om vi havde besluttet at søge og uanset, hvad der politisk bliver besluttet, så står min beslutning ved magt. Og det talte jeg allerede med min bestyrelsesformand om i slutningen af februar.

Du har været med i hele Radio24Syvs historie. Hvad er I lykkes bedst med og hvad kunne være gjort bedre?

Det vi er lykkedes bedst med er at engagere nogle helt nye lyttere i taleradio. Jeg er allermest stolt af, at vi har udvidet markedet. Før vi sendte, lyttede ca. 700.000 danskere til taleradio hver uge – det var dengang P1 . Nu er det 1.2 mio. Vi har fået en helt ny gruppe af yngre og danskere med kortere uddannelser og mange andre til at synes taleradio er fedt. Vi har et solidt tag i danskere i HELE Danmark – uanset hvad politikere antyder. Det er vores allerstørste fortjeneste – fordi det er opnået med begavet, engageret og modig taleradio – båret af stærke værter.

Og lige nu gider jeg helt ærligt ikke fokusere på, hvad vi kunne have gjort bedre. Det er hår i suppen.

Det lyder rimeligt. Tak for chatten og held og lykke med både den næste tid på radioen og i dit nye job.


Efter interviewet blev bragt torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev besluttede regeringen og Dansk Folkeparti at udbyde en DAB-kanal med et årligt budget på 70 millioner kroner, som Radio24Syv kan søge, hvis de har lyst.

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu