Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev.
Hvis du fremover vil læse “mediefolk, der rykker – Q&A”to dage tidligere end her på hjemmesiden, kan du tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her. Det har også et mere omfattende overblik – Brief – end på hjemmesiden.
Interviewet er lavet via Messenger.
Men nu til Lisbeth Langwadt, der netop er udpeget som ny DR-chef for aktualitet, kultur og dokumentar:
Tillykke med dit nye job. Programchef for aktualitet, kultur og dokumentar, hvad i alverden er det? Hvad skal du lave?
Tak! Min hovedopgave er at udvikle den strategiske retning
for DR’s tv-tilbud inde for aktualitet, kultur og dokumentar på tværs af DR1 og
DR2 – og selvfølgelig med stort fokus på streaming på DRTV.
Jeg står altså i spidsen for strategi og retning for en stor
portefølje af programmer, som jeg sammen med et hold af dygtige redaktører
bestiller enten internt i DR eller i den eksterne produktionsbranche. Det
spænder over alt fra Aftenshowet, Debatten og Horisont til afslørende eller
relationsbårne dokumentarer til fakta-serier, satire og kultur- og
historiestoffet.
Ret bred portefølje. Er det nyt at det indhold samles på en person?
Ja, tidligere var der en chef pr tv-kanal. Altså en chef for
hhv. DR1, for DR2 osv., som under hvert brand havde ansvaret for aktualitet
osv. Nu organiseres det mere holistisk. For i 2020 ændres DR’s kanalportefølje
ret dramatisk. DRK lukker som kanal, og stof rykker ind på DR2, som
transformeres til en ny samfunds- og kulturkanal med mere kant til DR1 end i
dag.
Samtidig sker der store ændringer på DR1, hvor TV-avisen
rykker fra 21.30 til kl. 21.00. Og så har vi over hele linjen markant øget
fokus på tv til streaming og DRTV. Det er store og vigtige ændringer for DR i
en tid, hvor tv-seningen bliver mere og mere digital, og i den forbindelse har
det været helt naturligt at ændre organiseringen også.
Jeg skulle ellers lige til at spørge til strategien og retningen, men det svarer du næsten på her. Hvis vi alligevel skal en smule tættere på, så tænker jeg, at primetime bliver en halv time kortere på grund af flytningen af TV-Avisen. Betyder det noget for de formater, man ellers oplever der?
Ja, det betyder jo konkret, at primetime er kortere hver
dag, og at der derfor er plads til færre programmer. Vi vil her sætte kvalitet
over kvantitet og have stærkere titler, som kan være drivere for både flow og
DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til. Så det er her, man vil finde programmer, der
inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der
bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet.
Det lyder svært at skabe titler, der er “drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til”. Kan man det?
Ja, det kan man faktisk godt. Vi er ikke i mål endnu. Men der er en del af de nuværende DR1-formater, som går godt på både flow og streaming – fx Alene i vildmarken, Løvens Hule og Rigtige mænd og også fx stærke dokumentarer som ‘Mens døden os skiller’ og Per Wennichs ‘Skøn, skæv og 98’. Det arbejde er langt fra slut, men vi bliver hele tiden klogere på at gøre det endnu bedre.
Og hvordan med den undersøgende og afslørende journalistik?
Der er der også gode eksempler. Fx ‘Mændene, der plyndrede
Europa’, som har flotte streamingtal. Men vi er absolut heller ikke her i mål
og har klare ambitioner om at blive stærkere på netop dokumentar til streamere.
For DR’s vigtigste doks er journalistiske fyrtårne, som stiller magthavere til
ansvar og bliver reference for danskernes fælles samtale om, hvor vi bevæger os
hen. Derfor skal dokumentarerne altid være til at få øje på uanset din
foretrukne platform.
Også DR2 har i øvrigt programmer, der går godt på streaming,
fx Nak og Æd. Men kultur og samfund er helt klart den vanskeligste opgave at
løse til yngre streamere, så her lancerer min kollega, Irene Strøyer, og hendes
redaktørteam i 2020 DR2+, som er et subbrand til DR2. Det er et digitalt
laboratorium og en ramme til at udvikle samfunds- og kulturindhold direkte til
unge og med DRTV som den primære platform.
Jeg kan godt lide ambitionen om at skabe formater, der fungerer både på flow og streaming. Men jeg håber, at I også har blik for, at ikke alt skal kunne begge dele, men sagtens kan være fantastisk på hver sin hjemmebane?
Det er nemlig lige præcis det, vi har. Alt skal absolut ikke
streame. DR spænder over hele Danmark og dermed forskellige målgrupper med
forskellige behov.
Fx er Debatten og Deadline vigtige, profilskabende
programmer på DR2 på flow. De er ikke streamingbaskere. Og det skal de heller
ikke være. De er fantastiske flow-programmer, som er helt unikke for DR2 og gør
de mange interesserede seere rigtig glade ?.
DR2 vil i 2020 være den passionerede og kontrastfyldte
kanal, som med nerve og nysgerrighed hudfletter, hvem vi er, hvor vi kommer
fra, og hvor vi er på vej hen som mennesker, samfund og kultur.
DR2 kommer i 2020 til at favne alt fra gudstjenester til
klassiske kunstarter over historie, trosstof, nyheder, debat og satire til nye
eksperimenterende formater inden for samfund og kultur. Her vil noget af
indholdet være klassisk flow – mens andet også i høj grad vil streame. Fælles
for indholdet vil være, at det er indhold, du ikke finder nogen andre steder.
Så hvis du er nysgerrig på samfundet og kulturen, er ambitionen helt konkret,
at det er på DR2, du finder dit yndlingsprogram.
Ja, undskyld, hvis det bliver lidt langt. Men den tid, vi
står i, er simpelthen så spændende – så der er så meget at gå i gang med og
fortælle ?
Det gør ikke noget, at det langt, så får vi noget for licensen ? Du skal have rigtig god fornøjelse med arbejdet og stort tak for chatten!
Hehe, altid til tjeneste i licensens navn ??.
Selv tak for chatten!