Connect with us

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Original

Når læserne er det stærkeste våben

Zetland og en række udenlandske medier har succes med ambassadør-kampagner, der giver ære, omtale og merchandise til læsere, der skaffer nye læsere.

Udgivet

den

Foto: Kasper Løftgaard

Kernelæserne er måske mediernes stærkeste våben. Når de bliver aktiveret på den rigtige måde, er de en superkraft, som kan skabe fantastiske resultater.

Det kan danske Zetland og en lang række udenlandske medier berette om.

Efter Zetland i foråret lancerede en ambassadør-kampagne, har det fire år gamle medie i de seneste uger skovlet nye medlemmer ind. Målet er mindst 1400 nye medlemmer og tirsdag morgen mangler Zetland under 50.

(opdateret tirsdag den 13. august kl. 14. Zetland har nået målet om 1400 nye medlemmer og har sat et nyt mål på 2000)

Alle Zetlands nuværende medlemmer har fået et unikt link, som de kan dele med deres venner og hvis nogle af dem signer up med Zetland, får medlemmet, der skaffede det nye medlem besked om det.

Til forskel fra tilsvarende kampagner i udlandet, modtager Zetlands velvillige medlemmer ingen kontante fordele ved at skaffe nye medlemmer til Zetland.

“Vi har efter mange og lange overvejelser fravalgt præmier. Til det sidste overvejede vi modellen, hvor vi trak lod om nogle superpræmier, men det skulle være præmier, der hænger sammen med Zetlands univers. Det duer ikke med en plaid og et grillsæt, for det smukke er jo, at kampagnen er drevet af folks ønske om at hjælpe Zetland,” siger Jakob Moll, Zetlands administrerende direktør.

Zetland arbejder derfor med payoff på andre måder og sender for eksempel en mail, hver gang et medlem har skaffet et nyt. På den måde oplever man, at ens personlige indsats gør en forskel.

“Og så har vi lavet en wall-of-fame, som er 100 procent stjålet fra vores venner på The Correpondents kampagne i fjor. Lige når man kommer ind på redaktionen vil man fremover møde en væg med navnene på alle succesfulde ambassadører, som har skaffet mindst et medlem, forklarer Moll. 

I udlandet har mange medier kastet også kastet sig ud i den sig ud i den såkaldte referral-metode. Og rækken af succeshistorier er lang.

Det amerikanske daglige nyhedsbrev The Skimm, kan i høj grad takke deres passionerede læsere for, at de er vokset fra nul abonnenter til over 1,5 millioner på ganske få år. Kort efter nyhedsbrevet gik i luften oplevede stifterne at en del af deres abonnenter selv tilbød at hjælpe med at udbrede kendskabet.

De blev udnævnt som Skimm’bassadors og i løbet af relativ kort tid voksede de til flere end 6000. Men i modsætning til Zetland bliver de belønnet med andet end glæden ved at sikre deres yndlingsmedie.

Afhængig af hvor mange nye abonnenter, man har skaffet, får man Skimm tasker, t-shirts, adgang til lukket Facebook-gruppe, ask me anything-sessions med stifterne og andre fordele.

250.000 sign ups via ambassadører

Den belønningstankegang trives også hos mediehuset WhereBy.us der har specialiseret sig i at udgive nyhedsbreve med lokaljournalistik.

WhereBy.us har gamificeret referal-metoden ved at lade abonnenterne avancere og gradvist opnå flere og flere fordele og anerkendelse, jo flere nye abonnenter, de har skaffet.

Når man op over 50 nye abonnenter får man ud over en fleecetrøje med logo også et shoutout i nyhedsbrevet. Det vil sige, at man med navns nævnelse hyldes. Meget amerikansk, men tilsyneladende effektivt.

Et andet amerikansk nyhedsbrev, The Morning Brew, der skriver om business, vækster også på baggrund af anbefalinger fra læserne. Også her er belønningen sat i system og kaldes generelt ”Morning Brew-swag”. Det er alt fra kaffekopper til eksklusive læsermøder, kasketter, et særligt søndags nyhedsbrev og shoutouts.

Morning Brew har over en million abonnenter og de oplyser, at mindst 25 procent kommer via anbefalinger fra læserne.

Det gode kredsløb

At læseranbefalinger er så effektive, er ikke overraskende. En undersøgelse fra American Press Institute dokumenterede for to år siden, at amerikanerne har umiddelbar mere tillid til en nyhed fra en ukendt kilde, hvis den bliver anbefalet af en tillidsvækkende person end en nyhed fra en anerkendt nyhedskilde, der ikke hjælpes på vej af en tillidsvækkende person.

Og hvem er de mest tillidsvækkende personer i vores liv? Selvfølgelig vores venner – hvis man har ordentlige venner.

I øvrigt er ambassadør-kampagner udtryk for den samme mekanisme, som dyrkes i influenter-marketing.

Det primære formål med ambassadør-kampagner er naturligvis at vokse. Oftest fungerer kampagnerne bedst på kort sigt og kan give et solidt skvulp af nye medlemmer. Men på længere sigt skaber det også en tættere forbindelse mellem medierne og deres superfans, som har uvurderlig værdi.

Ambassadør-tankegangen skaber et kredsløb mellem mediet og kernelæserne. Mediet får mulighed for at være noget ekstra for de mest passionerede brugere, og de får mulighed for at hjælpe mediet. Win win, som man ville have sagt på CBS i 80’erne.

Karse istedet for hæklesæt

Selvom Zetland har valgt ikke at give ekstra præmier til deres ambassadører, har de sendt en pakke med badges, klistermærker og en pose karse til alle de medlemmer, der har meldt sig til at være ambassadører.

”At bruge 50 eller 100 kroner på at sende en pakke til en engageret ambassadør, det er den bedste investering, vi kan gøre. Hvis vi havde nået at producere dem, havde vi også sendt dem en t-shirt. Og vores digitale chef Tav Klitgaard er af en eller anden grund fyr og flamme for at vi skal lave et Zetland-hæklesæt til ambassadørerne. Nu begyndte vi med at sende dem Zetland-karse,” lyder det fra Jakob Moll.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu