Connect with us

Original

Q&A: “Det system, som journalisterne er en del af, har brug for at blive gentænkt, og jeg er begejstret for, at så mange af dem er klar på den udfordring…”

Medier verden over bruger Hearkens værktøjer til at lytte til brugerne. Her er hvorfor Jennifer Brandels stiftede Hearken.

Udgivet

den

Interview med Jennifer Brandel fra Hearken
Foto: Diego Figone/Flickr

Dette interview er skrevet af Kasper Jacek og har været bragt først hos Prauda i forbindelse med Prauda Festival.

Hearken er kort fortalt et værktøj til at stille spørgsmål til brugerne.

Hvordan fik du idéen til Hearken? 

“Jeg fik aldrig en formel journalistisk uddannelse. Jeg studerede kunsthistorie og filosofi, og da jeg var i mine tyvere, havde jeg en række forskellige jobs, der åbnede mit blik på verden. Udover mit arbejde som freelance-journalist for WBEZ – den lokale radiostation i Chicago – arbejdede jeg for Bahá’í-trossamfundet i midten af 2000erne. Jeg er ikke medlem af trossamfundet, men i et par år arbejdede jeg for dem, hvor jeg rejste rundt i USA og lærte, hvordan de opbyggede deres samfund.”

”En af de mest bemærkelsesværdige ting, jeg lærte er, at Bahá’í bygger deres samfund med stor ydmyghed. De antager ikke, at de ved, hvad der er bedst for deres menighed. I stedet er tankegangen: “Du kender dine problemer bedst. Jeg har tid og energi, så hvordan kan jeg hjælpe?” 

”Denne service-tilgang forstod jeg som modsætning til den måde, som journalistikken har positioneret sig. I redaktionslokalerne er tilgangen nærmere: “Vi ved, hvad I har brug for at vide.” Derfor er alle beslutninger om nyhedsdækningen truffet af meget få mennesker.”

”Jeg begyndte at tænke på, hvordan man kunne få journalistikken til at skifte til denne service-tilgang. Hvad skal der til for at få et redaktionslokale til at stole på, at offentligheden selv kan udtrykke hvilken information de mangler, og fortælle redaktionslokalerne, hvilke historier, de finder mest brugbare?”

”Jeg udviklede en meget simpel proces: Spørg dem! Vi begyndte at lede efter folks spørgsmål og brugte det som vores afsæt: “Hvad undrer du dig over ved Chicago, dens beboere og regionen, som du gerne vil have WBEZ til at undersøge?”

”Det simple spørgsmål har givet os tusindvis af fantastiske spørgsmål fra offentligheden, der har ført til alle mulige historier. Spørgsmålene har været breaking news, vundet priser, udvidet vores publikum og haft en afgørende betydning for redaktionslokalets selvforståelse som nogen, der tjener offentligheden.”

 Hvorfor var det nødvendigt at starte Hearken?

 “Med WBEZ-projektets succes (Curious City), begyndte andre redaktionslokaler at spørge mig, hvordan de kunne kopiere det, vi gjorde. Jeg gjorde mit bedste over frokoster, aftener og i weekenderne for at oversætte vores proces, vores teknologi og formulere “do’s and don’ts” i arbejdet med offentligheden.”

”Men til sidst kunne jeg ikke styre min nysgerrighed. Jeg begyndte at overveje, hvordan man kunne skalere denne idé. Det vil sige, om den kunne implementeres hvor som helst, og hvad ville det kræve at virke hvor som helst?”

”Det er det spørgsmål, jeg har forsøgt at besvare de seneste fire år med Hearken. Det kunne jeg ikke gøre i mit tidligere arbejde. Deres mission er at tjene beboerne i Chicago. Min mission blev at dele et nyt paradigme i det journalistiske økosystem.”

Hvordan er Hearken noget, som vi aldrig har set før?

 “Der er hundredvis af årsager til, at dette ikke er set før: inerti, en forestilling om, at tingene fungerer, når de nu har fungeret så længe, en indgroet foragt for “publikummet” i visse redaktionskulturer, og ligeledes: patriarkatet. Stort set alle institutioner er startet top-down, med magten samlet i toppen og beslutninger, der strømmer ned derfra. Og så var det mænd, der sad på lederstillinger i mange århundreder, mens vores institutioner udviklede sig. Samtidig: i de fleste kulturer bliver maskulinitet forbundet med at være selvsikker, bestemt og aldrig at spørge om hjælp.”

”Men den samfundsdrevne (”public-powered”) journalistiske model bygger på samarbejde og kræver, at man er stærk nok til at være sårbår, noget som de fleste institutioner ikke er trænet i.”

Hvilke udfordringer forsøger i at adressere med jeres “public-powered” journalistiske metode?

 “Helt grundlæggende, forsøger vi at skabe en stærkere dynamik mellem offentligheden og de institutioner, som skal tjene dem. I den proces forsøger vi at skabe kanaler og processer, hvor geniale idéer og indsigter kan strømme ind udefra og føde nye muligheder.”

”Alle der har arbejdet i et veletableret firma ved, at det er svært at innovere, når alle processer og praksisser er mejslet i sten – eller når ledelsen ikke har nogen grund til at lytte. Ved at skabe en proces, som kan operationalisere lytning, har vi opdaget, at innovation og indsigt strømmer ind, og i den proces sker der ændringer hurtigere og mere succesfuldt.”

”Modellen gør det urisikabelt at innovere, fordi den gør det muligt for institutioner at teste idéer før de lukker dem ind. Og når de så bestemmer sig for at bruge deres ressourcer på noget nyt, så ved de, at det kommer til at virke.”

”Det, vi har opdaget – hvilket er ret simpelt – er, at jo mere folk føler sig hørt og jo mere de ser en institution som en, der tjener dem, desto mere stoler de på og er villige til at støtte den institution. Det kunne være økonomisk eller på andre måder.”

”Nyhedsindustrien gennemgår store økonomiske omvæltninger lige nu med en ødelagt annonce-model. Ved at lytte og tjene offentligheden direkte, kan man være med til at sikre sig relevans og bæredygtighed.”

 Du har tidligere arbejdet for NPR, CBC, WBEZ, The New York Times og Vice. Hvilke erfaringer fra din tid i journalistik har du brugt til at skabe Hearken?

 “Jeg var aldrig tilpas med den magt, jeg havde til at bestemme, hvilke narrativer læserne og lytterne fik. Jeg forstod ikke, hvorfor jeg havde lov til at pitche historier, mens mine kloge venner eller nysgerrige naboer blev udelukket fra den proces (…)”

”Jeg har stor respekt for journalister og synes, at de har et af de mest vigtige job i verden – specielt lige nu. Det system, som de er en del af, har dog brug for at blive gentænkt, og jeg er begejstret for, at så mange af dem er klar på den udfordring, der ligger i at gentænke, hvordan industrien skal se ud i den digitale æra.”


Hearkens spørgesoftware anvendes hos flere hundrede medier verden over. Her hjemme kører Jydsk Fynske Medier test på værktøjet. Læs hvordan de foreløbige resultater her – Læserne vil have indflydelse på avisen.

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her


Corona-nyhedsbrev fra Faglige Seniorer

Faglige Seniorer er i forvejen kendt i nyhedsbrevskredse for at stå bag en af de mest bemærkelsesværdige nyhedsbrevssucceser i Danmark. På cirka to år har de fået snart 100.000 tilmeldte. Nu sender de et ekstra corona-nyhedsbrev ud om lørdagen, som efter deres egne oplysninger har tårnhøje åbningsrater. Tilmeld dig her.

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu