Connect with us

Data

Så meget fodrer medierne Facebook, Twitter og Instagram

Kortlægning viser, at disse 10 landsdækkende og 10 regionale danske medier dagligt slår flere end 500 opslag op på Facebook, Instagram og Twitter

Udgivet

den

Foto: Alan O'Rourke/Flickr

Det er klogt at være samme sted som brugerne og hvis de er på Facebook, Twitter og Instagram er der gode argumenter for, at medierne også er der.

Men som alle ved, er de sociale medier nogle dræbende farlige venner som hurtigt tager magten og suger kræfterne ud af medierne og deres mulighed for at bygge deres egne platforme.

Derfor skal samspillet med de sociale medier håndteres klogt og varsomt. Det er de fleste enige om og det er tilsyneladende også baggrunden for, at Danske Medier snart afholder et gå-hjem-møde under overskriften Bliv uafhængig af sociale medier

Medietrends har intet med mødet at gøre, men leverer gerne de fakta, som debatten bør foregå på.

Derfor er samtlige opslag for årets tre første måneder for 20 store og mindre danske medier blevet analyseret.

Til sammen slår de 566 opslag op i døgnet på Facebook, Instagram og Twitter.

Mange af disse 20 medier har mange flere profiler, end der er talt med her.

Data

Top 50: Virallisten juli

Sommerens agurketid betød markant mindre liv på de sociale medier. Eneste store medie, der holdt dampen oppe var Berlingske

Udgivet

den

Top 50: Mest virale artikler fra danske medier

For langt de fleste medier, har sommeren betydet markant lavere aktivitet på de sociale medier.

Det betyder både lavere engagement på de enkelte artikler og lavere engagement på hele indsatsen.

Før sommerferien fik de mest delte, likede og kommende danske artikler over 50.000 interaktioner, i juli er det niveau faldet til godt 20.000.

Ser man på mediernes samlede mængde engagement er alle store medier, undtagen Berlingske, gået tilbage i forhold til juni, hvor Medietrends senest gjorde regnskabet op.

Det viser Medietrends virale barometer, der hver måned måler, hvilke medier, der skaber størst engagement på tværs af Facebook, Twitter, Linkedin og Pinterest.

Opgørelsen foretages med data, der leveres af Storyboard.news

I forhold til seneste udgave af Virallisten er listen over medier nu udvidet fra 30 til 50. Sammenligner man de 50 øverst placerede juni med juli, er der fire medier, der er skiftet ud:

Ud ryger:

  • Point of View International
  • Børsen
  • Pio Pio
  • Local Eyes

Ind kommer:

  • Folketidende
  • Ingeniøren
  • Fredericia Avis
  • Flaskeposten.nu

Se Virallisten for andre måneder

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu