Connect with us

Original

New York Times skruer op for personalisering

Læseoplevelsen skal individualiseres endnu mere på verdens førende nyhedsmedie. Personalisering bliver et af 2019s store tendenser i medieverdenen.

Udgivet

den

New York Times har længe gået forrest med at skræddersy nyhedsmixet individuelt til deres læsere, men nu vil avisen speede personaliseringen endnu mere op.

Det har avisens COO Meredith Kopit Levien netop oplyst på UBS Global Media and Communications Conference. Avisen er derfor på “aggressively” jagt efter at ansætte nye folk med ekspertise i kunstig intelligens, maskinlæring, mobilkodning og datavidenskab.

Afsættet for strategien er, at mange betalende læsere forsvinder, når deres billige introduktionsabonnementer udløber. Tanken er derfor, at New York Times skal være endnu bedre til at præsentere hver enkel læser for netop det udvalg af de daglige 200 artikler, der giver størst værdi for læseren. På den måde stiger chancen for at New York Times bliver en fast del af læserens daglige medievane og dermed stiger chancen også for, at læseren vil fortsætte med at betale fuld pris.

New York Times tilpasser i forvejen deres forside efter brugernes geografiske placering og deres læsehistorik. Det betyder, at læsere i for eksempel New York får mere lokaljournalistik om New York end læsere i København. Ligeledes husker avisen, hvilket stofområde læserne plejer at dyrke og sørger også for at lade være med at give værdifulde placeringer til artikler, som læseren allerede har læst.

Der er også overvejelser om at tilpasse enheder i artiklerne, så folk der foretrækker celsius og kilometer får det fremfor fahrenheit og miles.

Siden juni har avisen også haft et “Your feed” i deres ios-app. Den giver mulighed for at læserne kan følge begivenheder og historier, der udvikler sig eller bestemte skribenter og emner.

Personalisering er en af de otte tendenser, som Medietrends vurderer tager fart i 2019. Det kan du læse mere om i en 12 sider minirapport, der netop er publiceret til Medietrends abonnenter. Her argumenteres blandt andet for, at personaliseringen, der også foregår i Danmark, fremprovokerer en debat om redaktørernes nye rolle, når personaliseringen overtager noget af deres udvælgelsesarbejde.

Hvis du tilmelder dig nyhedsmailen, får du tilsendt rapporten med det samme. Er du allerede tilmeldt fik du den leveret i uge 49.

Foto: Torrenegra/Flickr

Læs også