Connect with us

Data

De styrer #dkmedier – november 2018

585 Twitter-brugere blandede sig i debatten om medier og journalistik i november. Find dig selv og se, hvor toneangivende du er.

Udgivet

den

I november skrev 585 medieinteresserede debattører 3.548 tweets på hashtagget #dkmedier. Ialt blev de liket og retweetet hele 38.450 gange.

Men reaktionerne og delinger blev naturligvis ikke ligeligt fordelt. I tabellen kan du se, hvem der var mest toneangivende på tråden og hvis du bruger søgefeltet, kan du finde dine egen placering.

Selvom du måske ikke ligger øverst med størst engagement (likes + retweets), er der trøst at hente. For hver person på #dkmedier har også fået udregnet sin personlige interaction rate, som viser, hvor meget hver person engagerer deres følgere. Altså hvor mange likes og retweets, de procentuelt får per følger.

Det betyder, at alle kan sammenligne sig med alle. Og der er sjældent dem med flest følgere, der har den højeste interaction rate.

(hvis du ser tabellen på en mobil, er det måske bedst at vende mobilen vandret)

På grund af databrud er det ikke muligt at beregne interaction rate for alle twittere.

Data er udtrukket ved hjælp af CrowdTangle.
CrowdTangle tracker over 900.000 Twitterprofiler. Alligevel kan det godt være, at du kan finde huller i denne opgørelse. Hvis du mener, du eller andre burde være med, så skriv til jan@medietrends.dk

Du kan også se, hvordan livet på #dkmedier så ud ud fra nytår og frem til ultimo oktober. Klik her

Data

Politikernes 10 største Facebook-opslag i 2018

Ud af flere end 24.000 facebook-opslag fra danske politikere, er disse de mest virale. Bemærk at de næsten alle er lange

Udgivet

den

Facebook er blandt meget andet politikernes gyldne mulighed for at være i direkte kontakt med tusindvis af danskere samtidigt. Medietrends har analyseret samtlige Facebook-opslag fra Folketingets politikere i 2018.

I alt har de postet 24.236 opslag i perioden fra nytår og frem til den 18. december 2018.

Læs også Rød blok fører på Facebook, der giver oplysninger om hver eneste politikers held med Facebook i 2018.

Her er de 10 opslag, der har fået størst engagement – delinger, kommentarer, likes og reaktioner – bemærk, at de med enkelte undtagelser alle er lange og narrative:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Undersøgelsen er foretaget af Medietrends ved hjælp af CrowdTangle

Læs resten af artiklen

Data

Rød blok fører på Facebook

Facebook bliver en af de vigtigste platforme i det kommende valg. Medietrends har undersøgt alle politikernes status i 2018

Udgivet

den

Rød blok fører på Facebook

Med et folketingsvalg i nær fremtid er landets politikere i fuld sving med at finindstille kommunikationskanonerne. En af de vigtigste platforme for politikerne er Facebook. Her kan politikerne potentielt blive eksponeret for alle danskere og de kan servere deres budskaber uden indblanding og kritiske spørgsmål fra medierne.

På Facebook kan det gode opslag sikre ens mandat og det dårlige kan afslutte en politisk karriere.

Medietrends har undersøgt, hvordan samtlige nuværende folketingspolitikere har klaret sig på Facebook det seneste år. Valutaen er engagement fra Facebookbrugerne. Det måles i antal delinger, kommentarer og reaktioner (likes, angry, wow, haha, sad, love).

Engagement på Facebook er lig med gennemslagskraft til vælgerne. Det kan ikke oversættes direkte til stemmeprocenter og mandatfordelinger. Men ved efterhånden mange valg har der vist sig en sammenhæng mellem vinderen af engagementet på Facebook og det endelige valgresultat.

Senest viste en opgørelse foretaget af New York Times, at de demokratiske politikere i det amerikanske midtvejsvalg ikke alene vandt valget, men også engagementet på Facebook.

Derfor bør politisk interesserede studere Medietrends mellemtid for de danske folketingspolitikere. Undersøgelsen dækker samtlige 163 nuværende folketingsmedlemmer, der har en side eller verificeret profil på Facebook.

Det vil sige, at politikere, der kun har en privat Facebookprofil eller er opstillet i Grønland eller Færøerne ikke er omfattet af undersøgelsen.

I 2018 har politikere fra rød blok klaret sig bedre end deres konkurrenter fra blå blok. I alt har de røde politikere fået vælgere (og måske robotter) til interagere 3.906.469 gange, mens blå blok kommer op på 3.185.887. I procent svarer det til 55/45 i rød favør.

(hav tålmodighed – det kan tage et øjeblik at hente alle data ned. Artiklen fortsætter efter grafikken)

 

Zoomer man ind på de enkelte politikere har begge fløje lige mange repræsentanter i top ti over størst engagement på Facebook.

Helt i top ligger radikale Zenia Stampe med 445.675 interaktioner. Langt det meste af engagementet skyldes likes, delinger og kommentarer. Men hendes førsteplads løftes også op af 25.143 vrede reaktioner. Så mange vredesudbrud overgås kun af Kenneth Kristensen Berth fra Dansk Folkeparti, der har modtaget 27.873 vrede reaktioner.

I tabellen optræder alle 163 politikere sorteret efter antal samlede interaktioner. Du kan frit sortere efter de andre oplysninger og for eksempel se, hvem der har skabt flest kommentarer, grin eller kærlighed.

I alt har de 163 politikere slået 24.236 opslag op i perioden.


Læs også: To ud af tre virale politiske hit handler om udlændinge

Læs også: Politikernes 10 største Facebook-opslag i 2018

Læs resten af artiklen

Data

Se hvordan du klarer dig på #dkmedier

Flere end 1500 twittere har sat deres præg på #dkmedier i årets første 10 måneder. Nu kan du se, hvor højt du rangerer

Udgivet

den

Se hvordan du klarer dig på #dkmedier

#dkmedier er det sprudlende hjørne på Twitter, hvor der diskuteres journalistik og medier døgnet rundt. Siden nytår er der blevet skrevet flere end 30.000 tweets og uddelt over 300.000 likes og retweets.

Men hvor mange af de likes har du fået?

Medietrends har analyseret trafikken på #dkmedier og nu kan du se, hvor højt du er placeret i #dkmedier-hierakiet.

Selvom du måske ikke ligger øverst med flest likes, er der trøst at hente. For hver person på #dkmedier har også fået udregnet sin personlige interaction rate, som viser, hvor meget hver person engagerer deres følgere. Altså hvor mange likes og retweets, de procentuelt får per følger.

Det betyder, at alle kan sammenligne sig med alle. Og der er sjældent dem med flest følgere, der har den højeste interaction rate.

Du kan finde dig selv, ved at søge i søgefeltet.

På grund af databrud er det ikke muligt at beregne interaction rate for alle twittere.

Data er udtrukket ved hjælp af CrowdTangle.
CrowdTangle tracker over 900.000 Twitterprofiler. Alligevel kan det godt være, at du kan finde huller i denne opgørelse. Hvis du mener, du eller andre burde være med, så skriv til jan@medietrends.dk

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu