Connect with us

Data

De styrer #dkmedier – november 2018

585 Twitter-brugere blandede sig i debatten om medier og journalistik i november. Find dig selv og se, hvor toneangivende du er.

Udgivet

den

I november skrev 585 medieinteresserede debattører 3.548 tweets på hashtagget #dkmedier. Ialt blev de liket og retweetet hele 38.450 gange.

Men reaktionerne og delinger blev naturligvis ikke ligeligt fordelt. I tabellen kan du se, hvem der var mest toneangivende på tråden og hvis du bruger søgefeltet, kan du finde dine egen placering.

Selvom du måske ikke ligger øverst med størst engagement (likes + retweets), er der trøst at hente. For hver person på #dkmedier har også fået udregnet sin personlige interaction rate, som viser, hvor meget hver person engagerer deres følgere. Altså hvor mange likes og retweets, de procentuelt får per følger.

Det betyder, at alle kan sammenligne sig med alle. Og der er sjældent dem med flest følgere, der har den højeste interaction rate.

(hvis du ser tabellen på en mobil, er det måske bedst at vende mobilen vandret)

På grund af databrud er det ikke muligt at beregne interaction rate for alle twittere.

Data er udtrukket ved hjælp af CrowdTangle.
CrowdTangle tracker over 900.000 Twitterprofiler. Alligevel kan det godt være, at du kan finde huller i denne opgørelse. Hvis du mener, du eller andre burde være med, så skriv til jan@medietrends.dk

Du kan også se, hvordan livet på #dkmedier så ud ud fra nytår og frem til ultimo oktober. Klik her

Data

Sådan klarede 64 medier sig på Facebook i 2018

Langt de fleste danske medier voksede med tusindevis af nye følgere på Facebook i 2018. Men der er stor forskel på evnen til at udnytte dem

Udgivet

den

Opgørelsen er den 7 og den 10. februar 2019 opdateret med yderligere 16 medier.

Selvom Facebook i begyndelsen af 2018 besluttede at give mindre plads til medierne, er det ikke gået helt skidt for de danske medier sidste år.

En opgørelse af 48 store Facebooksider fra forskellige danske medier viser, at næsten alle er vokset i antal følgere. Og at Facebook fortsat er en væsentlig kilde til opmærksomhed.

Således har de 48 sider i løbet af året skovlet hele 902.000 interaktioner ind i gennemsnit – det er likes, delinger og kommentarer.

Det høje gennemsnitstal er dog især båret frem af et par solide håndfulde sider med mange millioner interaktioner.

For at kunne sammenligne de 48 sider med hinanden er den såkaldte interaction rate udregnet. Det tal renser for Facebooksidens størrelse og gør det muligt at sammenlige effekten hos store og små Facebooksider.

En tidligere analyse fra Medietrends viser, at interaktionerne begyndte at komme tilbage til danske medier i oktober og fortsatte med at stige året ud.

Læs: Facebook giver atter medvind til medierne

Foto: Pixabay

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu