Connect with us

Nyhed

Jyllands-Posten lancerer lokal datajournalistik i Aarhus

Hyperlokale datainformationer, gerne spitzet op med indhold fra boligrobotter, der skriver om hushandler, er et oplagt brugercentreret servicefundament, som den lokale journalistik kan hvile på.

Udgivet

den

Jyllands-Posten lancerer lokal datajournalistik i Aarhus

Det regner i Aarhus og derfor foreslår JP Aarhus nye arrangement-robot indendørs aktiviteter. Inden du beslutter om du vil besøge Rådhuset og en komme en tur op i tårnet, kan du tjekke trængslen på cykelstien derhen eller om der er ledige parkeringspladser i nærheden.

Det er nogle af mulighederne i JP Aarhus nye dataprojekt, der er et samarbejde mellem Jyllands-Posten, DMJX, IC Robotics og Søren Pedersen, der er uafhængig udvikler og måske kendt af twitterbrugere som @systemaddict.

Projektet er mundet ud i to sites:

  • Data taler om Aarhus. Her giver live-data oplysninger om Aarhus’ trafik, økonomi, indbyggertal, aktuelt Co2-forbrug og corona-tal. 
  • Oplev Aarhus er en arrangement-robot, der blandt andet giver forslag til naturoplevelser og familiehygge baseret på den aktuelle vejrudsigt.

Fra DMJXs side er det medieforsker Lars Kabel og udviklingskonsulent Jens Haaning, der har lagt kræfter i projektet, som Lars Kabel betegner som epokegørende.

“Det her er så lovende, at alle de store mediehuse bør lave en politik for, hvordan de vil bruge og udnytte de mange nye muligheder. Det kræver ressourcer og kompetencer, ja, men når først benarbejdet er lavet, er gevinsterne betydelige,” siger Lars Kabel. 

Lars Kabel bygger sin begejstring på, at kvaliteten af data hele tiden forbedres og at mulighederne for real time (robot)journalistik på baggrund af data derfor konstant øges.

Hyperlokalt datajournalistik i UK

Med JP Aarhus’ projekt som inspiration, er det ikke vanskeligt at forestille sig, hvordan tilsvarende datamoduler kan opbygges med udgangspunkt i andre byer.

Et interessant eksempel på brug af data til lokaljournalistik findes blandt andet hos det engelske netværk inyourarea.co.uk, hvor brugerne modtager en imponerende mængde lokale informationer ved at registrere deres postnummer.

Ligesom hos JP Aarhus udløser det blandt andet lokale coronatal, men derudover sprøjter inyourarea også informationer ud om begravelser, politidøgnrapport, kriminalstatistik, levnedsmiddelkontrol af restauranter (sorteret i worst og best), informationer fra byråd samt ikke mindst et meget underholdende arkiv af gamle billeder fra lokalmiljøet.

Tjek inyourarea her, hvor det er indstillet til postnummeret omkring Liverpools hjemmebane Anfield Road. Inyourarea sammensætter også et dagligt nyhedsbrev på baggrund af den geografiske segmentering, som brugerne selv sammensætter.

Hyperlokale datainformationer, gerne spitzet op med indhold fra boligrobotter, der skriver om hushandler, er et oplagt brugercentreret servicefundament, som den lokale journalistik kan hvile på.

Arrangementrobotten fra JP Aarhus virker som en lovende feature, der burde kunne opnå endnu større brugergevinster ved at blive embeddet i JPs app og gerne med mulighed for at udnytte brugernes aktuelle geografiske placering.

Lars Kabel har skrevet et blogindlæg om udviklingsarbejdet med de to nye sites hos JP Aarhus.

Læs også