Connect with us

Medieøkonomi

Fælles medie-adblocker-projekt er tættere på lancering

Snart kan du slippe for at se annoncer på 27 store amerikanske medier og alligevel støtte dem økonomisk.

Udgivet

den

Om alt går vel, kan du i løbet af 2019 slippe for at se annoncer hos 27 store amerikanske medier og alligevel støtte dem økonomisk. Det sker når det længe ventede Scroll-projekt bliver lanceret.

Bag Scroll står den tidligere CEO og stifter af Chartbeat, Tony Haile, og han har opbakning og finansiel støtte fra en lang række af de største mediehuse. De tæller blandt andet New York Times, News Corp og Axel Springer Co, der oprindeligt postede 3 millioner dollars i projektet. Men i denne uge har de sammen med venture kapitalister postet yderligere 7 millioner dollars i Scroll.

Derfor er Tony Haile nu istand til at øge bemandingen til 40 personer, som er nødvendigt for at gennemføre en big time launch i løbet af 2019, skriver Wall Street Journal.

Medietrends har fulgt Scrolls planer tæt og netop fordi de store mediehuse bakker op om projektet, er der god grund til at tro, at det kan blive bæredygtigt.

Ideen er, at brugerne betaler 5 dollars om måneden for at abonnere på Scroll og derefter kan de læse og se alt uden at blive forstyrret af annoncer på de medier, der er med i projektet. Mange af disse medier vil ellers udelukke brugere med adblockere. Men hvis det er Scroll-kunder får mediet en andel af de 5 dollars som kompensation.

Medierne vil modtage betaling udfra hvor stor en del af Scroll-kundernes tidsforbrug, der er foregået hos dem.

I en tidligere artikel på Medietrends er en undersøgelse fra Scroll blever refereret for at medierne kan tjene mere på at undlade at vise annoncer end på at vise dem.

Læs: Medierne kan tjene 40 procent mere på at droppe annoncer end på at vise dem

Forudsætningen for succes er naturligvis, at brugerne vil betale for at slippe for annoncer. Der er masser af gratis adblockere, men hvis medierne er tilpas hårde i filten og selv blokerer læsere med adblockere, synes der er at være et marked for betalt annoncefrihed.

I øjeblikket har omkring 30 procent af amerikanerne en adblocker og danske undersøgelser viser at andelen er omkring 20 procent i Danmark.

Her er de medier, som foreløbig har indgået partnerskab med Scroll og som derfor må formodes at bakke op om konceptet. Udover dem er der naturligvis også New York Times, News Corp og Axel Springer Co, der har skudt penge i Scroll.

Medieøkonomi

Bertelsen og Brügger afløser Berlingske i Radio24syvs ejerkreds

Den nye ejerkreds vil ansøge om DAB-sendetilladelsen. Samtidig er nuværende direktør Jørgen Ramskov udset til at blive bestyrelsesformand, hvis sendetilladelsen vindes.

Udgivet

den

Bertelsen og Brügger afløser Berlingske i Radio24syvs ejerkreds

Når Radio24syvs ansøgning til den nye DAB-sendetilladelse på fredag lander på bordet hos Slots- og Kulturstyrelsen, vil den alene være underskrevet PeopleGroup. Dermed ophæves det fælles ejerskab, som Berlingske Medie i otte år har været en del af.

Til gengæld indtræder de to nuværende programchefer Mads Brügger og Mikael Bertelsen i ejerkredsen.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Radio 24Syv. Der er ingen oplysninger om, hvorvidt og eventuelt hvor meget, kapital, Bertelsen og Brügger skyder ind i selskabet.

Direktør i PeopleGroup og formentlig kommende direktør for Radio 24Syv, hvis de vinder sendetilladelsen, Jakob Kvist, oplyser, at ændringerne i ejerkredsen er for “at samle alle radioens kræfter i eet hus og opnå en større behændighed og manøvredygtighed, både i det daglige og generelt i forhold til det nye fokus, som radioen står overfor.”

“Vi har været utroligt glade for samarbejdet med Berlingske Media igennem de første otte år. Men nu er radioen klar til at stå på egne ben med en inhouse ejerkreds, som også inddrager dens kreative kræfter” siger Jakob Kvist om inddragelsen af Brügger og Bertelsen i ejerkredsen.

“Det er helt i husets ånd at gøre det således. I PeopleGroup er der tradition for kreative ledelser og selvstændighed i ejerskabet, og for os er det en helt naturlig proces nu at fokusere 100 procent på en agil ledelse, hvor alle har fingrene godt nede i bolledejen” fortsætter Jakob Kvist.

Opsplitningen med Berlingske Media er foregået udramatisk og i en god tone, og selskabets direktør, Anders Krab-Johansen ønsker fortsat kun det bedste for radioen.

“Vi har været fødselshjælpere til en ny radiostation på det danske marked, som har overrasket de fleste. Samarbejdet har foregået upåklageligt. Vi respekterer, at de ledende kræfter på stationen foretrækker at drive projektet videre selv” udtaler han.

Ifølge sendetilladelsen skal den kommende DAB-radio drives som et public service-projekt uden mulighed for at udnytte eller forfølge kommercielle interesser. Eventuelle yderligere indtægter i forbindelse med driften skal alle gå tilbage til programvirksomheden.

Hvis det lykkes for Radio24syv at genvinde sendetilladelsen, er den nuværende direktør, Jørgen Ramskov, udset til at indtræde som kommende bestyrelsesformand.

Udbuddet afgøres senest den 22 oktober, når Radio/TV-nævnets afgørelse foreligger.

Jørgen Ramskov vil som det fremgår af denne Twittertråd ikke oplyse, hvor stor en ejerandel de to programchefer overtager. Men baglæns regnestykker peger i retning, af at det samlede ejerindskud er 10 millioner kroner.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu