Connect with us

Medieøkonomi

Fælles medie-adblocker-projekt er tættere på lancering

Snart kan du slippe for at se annoncer på 27 store amerikanske medier og alligevel støtte dem økonomisk.

Udgivet

den

Om alt går vel, kan du i løbet af 2019 slippe for at se annoncer hos 27 store amerikanske medier og alligevel støtte dem økonomisk. Det sker når det længe ventede Scroll-projekt bliver lanceret.

Bag Scroll står den tidligere CEO og stifter af Chartbeat, Tony Haile, og han har opbakning og finansiel støtte fra en lang række af de største mediehuse. De tæller blandt andet New York Times, News Corp og Axel Springer Co, der oprindeligt postede 3 millioner dollars i projektet. Men i denne uge har de sammen med venture kapitalister postet yderligere 7 millioner dollars i Scroll.

Derfor er Tony Haile nu istand til at øge bemandingen til 40 personer, som er nødvendigt for at gennemføre en big time launch i løbet af 2019, skriver Wall Street Journal.

Medietrends har fulgt Scrolls planer tæt og netop fordi de store mediehuse bakker op om projektet, er der god grund til at tro, at det kan blive bæredygtigt.

Ideen er, at brugerne betaler 5 dollars om måneden for at abonnere på Scroll og derefter kan de læse og se alt uden at blive forstyrret af annoncer på de medier, der er med i projektet. Mange af disse medier vil ellers udelukke brugere med adblockere. Men hvis det er Scroll-kunder får mediet en andel af de 5 dollars som kompensation.

Medierne vil modtage betaling udfra hvor stor en del af Scroll-kundernes tidsforbrug, der er foregået hos dem.

I en tidligere artikel på Medietrends er en undersøgelse fra Scroll blever refereret for at medierne kan tjene mere på at undlade at vise annoncer end på at vise dem.

Læs: Medierne kan tjene 40 procent mere på at droppe annoncer end på at vise dem

Forudsætningen for succes er naturligvis, at brugerne vil betale for at slippe for annoncer. Der er masser af gratis adblockere, men hvis medierne er tilpas hårde i filten og selv blokerer læsere med adblockere, synes der er at være et marked for betalt annoncefrihed.

I øjeblikket har omkring 30 procent af amerikanerne en adblocker og danske undersøgelser viser at andelen er omkring 20 procent i Danmark.

Her er de medier, som foreløbig har indgået partnerskab med Scroll og som derfor må formodes at bakke op om konceptet. Udover dem er der naturligvis også New York Times, News Corp og Axel Springer Co, der har skudt penge i Scroll.

Medieøkonomi

Information sælges nu i skiver

Dagbladet Information kan nu købes i skiver af dem, der er særligt interesserede i klimajournalistik og som ikke ønsker hele avisen

Udgivet

den

Dagbladet Information sælges nu i skiver til dem, der er særligt interesserede i klimajournalistik og som ikke ønsker hele avisen

Dagbladet Information introducerer nu en nytænkende abonnementsmodel, hvor læsere med særlig interesse i journalistik om klima kan nøjes med at købe abonnement på netop det stofområde.

I modsætning til det fulde abonnement på digital adgang til hele Information.dk, som koster 210 kroner om måneden, slipper klimaabonnenterne med 70 kroner månedligt.

For den pris får de nye abonnenter fuld adgang til alle artikler om klima samt et nyhedsbrev hver fredag.

Ideen om at ompakke avisens indhold og sælge det i nye bundter er født ud af et projekt om nye fleksible abonnementsmodeller, som Information for halvandet år siden fik 3,4 millioner kroner i støtte til at udvikle fra Google Digital News Initiative.

Informations administrerende direktør Stine Carsten Kendal:

“Vi starter med vores klimastof, for Information er jo Danmarks originale klimaavis og har dækket området i mange år. Det er herligt, at så mange andre medier nu er med på, at det er et af de vigtigste stofområder overhovedet. Vi vil gerne give flere adgang til klimastoffet i Information, og derfor afprøver vi nu abonnementet på klimapakken, der til studenterpris kan fås for 35 kroner om måneden og 70 for de voksne,” siger Stine Carsten Kendal.

Da Information modtog støtten fra Google i december 2017 udtalte udviklingsdirektør Rasmus Øhlenschlæger Madsen til Journalisten.dk:

“Vi vil gerne prøve af, om vi kan supplere de eksisterende abonnementsmuligheder med muligheden for at købe eller delabonnere på digitale indholdspakker baseret på interesser. Og det, vi skal bruge pengene fra Google til, er at lave det tekniske setup, platformen, for det,” siger han og uddyber:

“Vi skal finde ud af, hvordan vi kan segmentere og automatisere så meget som muligt af den proces. Det bliver et setup, hvor vi siger: “Det indhold, vi laver i forvejen, vil vi gerne bruge flere gange og præsentere for flere forskellige mennesker.”  

Ifølge Stine Carsten Kendal er klimaabonnementet blot et af flere kommende eksperimenter.

“Vi tror, at vi skal prøve nogle flere ting af i de kommende år for at få journalistik ud til flere grupper, og vi er også klar til at lukke noget igen, hvis det ikke fungerer.”

Du kan læse mere om det på Information.dk

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu