Connect with us

Medieøkonomi

Fælles medie-adblocker-projekt er tættere på lancering

Snart kan du slippe for at se annoncer på 27 store amerikanske medier og alligevel støtte dem økonomisk.

Udgivet

den

Om alt går vel, kan du i løbet af 2019 slippe for at se annoncer hos 27 store amerikanske medier og alligevel støtte dem økonomisk. Det sker når det længe ventede Scroll-projekt bliver lanceret.

Bag Scroll står den tidligere CEO og stifter af Chartbeat, Tony Haile, og han har opbakning og finansiel støtte fra en lang række af de største mediehuse. De tæller blandt andet New York Times, News Corp og Axel Springer Co, der oprindeligt postede 3 millioner dollars i projektet. Men i denne uge har de sammen med venture kapitalister postet yderligere 7 millioner dollars i Scroll.

Derfor er Tony Haile nu istand til at øge bemandingen til 40 personer, som er nødvendigt for at gennemføre en big time launch i løbet af 2019, skriver Wall Street Journal.

Medietrends har fulgt Scrolls planer tæt og netop fordi de store mediehuse bakker op om projektet, er der god grund til at tro, at det kan blive bæredygtigt.

Ideen er, at brugerne betaler 5 dollars om måneden for at abonnere på Scroll og derefter kan de læse og se alt uden at blive forstyrret af annoncer på de medier, der er med i projektet. Mange af disse medier vil ellers udelukke brugere med adblockere. Men hvis det er Scroll-kunder får mediet en andel af de 5 dollars som kompensation.

Medierne vil modtage betaling udfra hvor stor en del af Scroll-kundernes tidsforbrug, der er foregået hos dem.

I en tidligere artikel på Medietrends er en undersøgelse fra Scroll blever refereret for at medierne kan tjene mere på at undlade at vise annoncer end på at vise dem.

Læs: Medierne kan tjene 40 procent mere på at droppe annoncer end på at vise dem

Forudsætningen for succes er naturligvis, at brugerne vil betale for at slippe for annoncer. Der er masser af gratis adblockere, men hvis medierne er tilpas hårde i filten og selv blokerer læsere med adblockere, synes der er at være et marked for betalt annoncefrihed.

I øjeblikket har omkring 30 procent af amerikanerne en adblocker og danske undersøgelser viser at andelen er omkring 20 procent i Danmark.

Her er de medier, som foreløbig har indgået partnerskab med Scroll og som derfor må formodes at bakke op om konceptet. Udover dem er der naturligvis også New York Times, News Corp og Axel Springer Co, der har skudt penge i Scroll.

Læs også