Egentlig skulle Scroll have været et Spotify for news-koncept, men nu bliver det i stedet en ad-blocker. På den måde ligner Scroll (som endnu kun er på tegnebrædtet) masser af andre skibbrudne medieprojekter – især når det handler om mikrobetaling.
Men Scroll er anderledes. Dels har New York Times og Axel Springer Co. postet 3 millioner dollars i projektet og så er stifteren Tony Haile også manden som skabte Chartbeat. Derfor er Scroll interessant og uanset, hvad det ender med og hvordan skæbnen udvikler sig, vil Scroll blive et kapitel i historien om medieinnovation og mediekrise.
Ifølge Newsonomics går Scroll i luften omkring årsskiftet med en helt særlig service for mediebrugere, der er trætte af annoncer. Hvis de betaler 4,99 dollars om måneden, kan de se indhold fra 30 forskellige mediehuse uden at blive besværet med annoncerne.
Scroll giver dog ikke adgang bag eventuelle betalingsvægge. Ifølge Tony Haile har dette spørgsmål fyldt enormt meget i Scrolls analyser, men konklusionen er, at de mennesker, der måtte være interesseret i fri adgang bag alle betalingsvægge, er så ekstrem få, at de ikke kan bære et koncept, der bygger på stordrift.
“Det publikum som lever for at få et frit-adgang-til-alt-pas, er den brøkdel af New York Times læsere, som læser så meget, at de rammer betalingsvæggen og også læser så meget på Washington Post, at de rammer deres betalingsvæg og det samme hos The Atlantic. Det er en meget lille procentdel mennesker,” siger Tony Haile.
Men derimod er der mange, der er trætte af annoncer og som ifølge Tony Haile er klar til at betale for at slippe for dem. Forudsætningen for, at han kan sælge Scroll-abonnementer er naturligvis, at medierne blokerer alle brugere med adblockere, som ikke har en cookie fra Scroll.
Pengene fra Scroll-abonnementerne fordeles efter, hvor Scroll-brugerne bevæger sig rundt. Så hvis en bruger har klikket 80 procent af sine klik på The Atlantic, så får The Atlantic 80 procent (efter Scroll har snuppet sin andel).
Et andet værsentligt spørgsmål er om medierne tjener mest på at vise annoncer eller på at tage penge for ikke at gøre det. Ifølge Tony Haile har foreløbige test vist, at 29 ud af 30 platforme oplevede, at de fik 40 procent mere ud af Scroll, end hvis de viste annoncer. Men reelt er situationen jo mere kompleks i det medierne vel i de fleste tilfælde helt mister de brugere fordi de istedet anvender en adblocker, som mediet vælger at blokere.
Scroll bliver spændende at følge selvom det så heller ikke blev konceptet, der fandt ud af, hvordan man tjener penge på at sælge journalistik. Men hvis man kan tjene penge på at lade være med at vise annoncer, er det jo i princippet lige så godt – næsten.
Tony Haile tror dog på, at det, at det bliver lettere at overtale folk til at købe rigtige abonnementer, når de allerede er blevet vænnet til at betale for journalistik qua Scroll.
Flere medier har indført services, hvor brugerne kan betale ekstra for at slippe for annoncerne. Det gælder blandt andet danske Information.