Connect with us

Kurateret

Succes med oplæsning af korte nyhedsartikler

Zetland har succes med indtaling af lange artikler, nu viser internationale medier at der også er interesse for oplæsning af korte artikler

Udgivet

den

Succes med oplæsning af korte nyhedsartikler

Zetland har haft enorm succes med at indtale lange artikler, men nu følger store internationale medier efter og lader robotter indtale korte nyhedsartikler – med samme overbevisende succes, som Zetland har oplevet.

Det drejer sig blandt andet om Financial Times, der har eksperimenteret med robotoplæste artikler i et år, men som fortsat er meget hemmelighedsfuld om erfaringerne og Bloomberg, der er anderledes åben.

Ifølge Digiday er Bloombergs tekst-til-lyd siden maj vokset til en solid succes. Til at begynde med lyttede Bloombergs app-brugere cirka 2,5 historier per besøg, men siden er forbruget vokset til 6 historier per besøg. Det gør oplæste artikler til app’ens næststørste medietype efter live tv.

Bloombergs artikler kan også lyttes fra deres hjemmeside. Hvor mange der gør det, fremgår ikke af artiklen i Digiday.

Artiklerne oplæses af en robot med mandestemme. Selvom det er let at høre, at det ikke er et menneske, er teknikken forbløffende god og absolut til at holde ud at høre på.

Der er to interessante forhold at notere sig omkring Bloombergs lyd. Dels er artiklerne robotoplæste til forskel fra Zetlands, der indtales af journalisterne selv og så er Bloombergs typisk meget kortere nyheder end Zetlands lange baggrundsartikler.

Den indsigt må kaste endnu mere benzin på det lydbål, der i forvejen ulmer overalt i mediebranchen. Hvis mediebrugerne også er glade for korte oplæsninger åbner det enorme potentialer for nyhedsmarkedet, der i volumen er voldsomt meget større end markedet for lange formater.

Hvis du er nysgerrig på Zetlands lydrevolution, der fik andelen af artikler, der blev lyttet til at stige fra 0 til 60 procent på et år, gik Medietrends i dybden med det i et afsnit af Solutions-serien.

Kurateret

Mediano runder 10 millioner afspilninger

Podcast har det godt i Danmark. Det viser al statistik og bekræftes nu også af interne lyttertal fra Mediano

Udgivet

den

Siden podcastmediet Mediano gik i luften i maj 2016 er det ialt til blevet til 10.333.955 afspillede episoder.

Det skriver Medianos chefredaktør Peter Brüchmann i sin seneste blog, hvor han oplyser, at tallet stammer fra Soundcloud, hvor Mediano oploader alle deres afsnit. Her bliver alt talt med uanset om lytningen foregår via Spotify, iTunes eller andre platforme.

Brüchmann understreger dog, at de ikke kan garantere, at alle afspilninger er lyttet til ende.

Medianos flotte tal vidner endnu engang om at podcast har det godt i Danmark. Over alt pibler det frem med nye lyttetilbud og tal fra DRs medieforskere viser, at 18 procent af danskerne sidste år ugentligt lyttede til podcast.

Det er en stigning fra 15 procent i 2017 og 9 procent i 2016.

Tallene stammer fra Nochmal Consulting med Eric Ziengs i spidsen, der har lanceret en omfattende samling podcast-statistik på sitet podcaststats.dk.

Her kan man også læse statistikker af, hvor lang tid brugerne foretrækker at deres podcastafsnit varer, hvor mange danske podcast, der findes og meget mere.

Ifølge Peter Brüchmanns blog er Medianos lyttere meget vedholdende og lytter i gennemsnit mellem 60 og 85 procent af episoderne til ende. Selv meget lange episoder på op til to timer lyttes i gennemsnit 75 procent til ende.

Mediano startede uden at have mulighed for at betale lønninger til initiativtagerne. Men i dag er omsætningen på tre millioner årligt og en fast stab af medarbejdere og ledelse er lønnet.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu