Connect with us

Kurateret

Succes med oplæsning af korte nyhedsartikler

Zetland har succes med indtaling af lange artikler, nu viser internationale medier at der også er interesse for oplæsning af korte artikler

Udgivet

den

Succes med oplæsning af korte nyhedsartikler

Zetland har haft enorm succes med at indtale lange artikler, men nu følger store internationale medier efter og lader robotter indtale korte nyhedsartikler – med samme overbevisende succes, som Zetland har oplevet.

Det drejer sig blandt andet om Financial Times, der har eksperimenteret med robotoplæste artikler i et år, men som fortsat er meget hemmelighedsfuld om erfaringerne og Bloomberg, der er anderledes åben.

Ifølge Digiday er Bloombergs tekst-til-lyd siden maj vokset til en solid succes. Til at begynde med lyttede Bloombergs app-brugere cirka 2,5 historier per besøg, men siden er forbruget vokset til 6 historier per besøg. Det gør oplæste artikler til app’ens næststørste medietype efter live tv.

Bloombergs artikler kan også lyttes fra deres hjemmeside. Hvor mange der gør det, fremgår ikke af artiklen i Digiday.

Artiklerne oplæses af en robot med mandestemme. Selvom det er let at høre, at det ikke er et menneske, er teknikken forbløffende god og absolut til at holde ud at høre på.

Der er to interessante forhold at notere sig omkring Bloombergs lyd. Dels er artiklerne robotoplæste til forskel fra Zetlands, der indtales af journalisterne selv og så er Bloombergs typisk meget kortere nyheder end Zetlands lange baggrundsartikler.

Den indsigt må kaste endnu mere benzin på det lydbål, der i forvejen ulmer overalt i mediebranchen. Hvis mediebrugerne også er glade for korte oplæsninger åbner det enorme potentialer for nyhedsmarkedet, der i volumen er voldsomt meget større end markedet for lange formater.

Hvis du er nysgerrig på Zetlands lydrevolution, der fik andelen af artikler, der blev lyttet til at stige fra 0 til 60 procent på et år, gik Medietrends i dybden med det i et afsnit af Solutions-serien.

Læs også