Connect with us

Original

Tjekdet.dk indgår samarbejde med Facebook

Når danske brugere af Facebook i fremtiden angiver, at en historie er falsk, får Tjekdet.dk til opgave at kontrollere sandhedsværdien.

Udgivet

den

Tjekdet.dk indgår samarbejde med Facebook

Mandag Morgens faktatjekkersite Tjekdet.dk har indgået et tæt samarbejde med Facebook forud for det kommende danske folketingsvalg. Det meddelte Facebook onsdag aften.

Når danske brugere af Facebook i fremtiden angiver, at et opslag eller en historie er falsk eller misvisende bliver Tjekdet.dk adviceret og kan kaste sig over at verificeringsopgaven. Den form for partnerskaber har Facebook i forvejen med 25 andre faktatjekkere i 14 forskellige lande.

Fælles for de mange faktatjekkere er, at de er certificerede efter nogle særlige krav, der er definerede af Poynter. Læs dem her.

Facebook har valgt partnerskaberne med uafhængige faktatjekkere fordi selskabet notorisk har afvist at være dommer over, hvad der er sandt eller falsk. Og den opgave ligger ret beset også bedre i hænderne på en journalistisk organisation end hos en techgigant.

“Falske nyheder er et problem, fordi de fordrejer beslutningsgrundlaget og underminerer demokratiet, men det er også et komplekst problem, som ikke kan løses med et enkelt greb. Vi ønsker at bekæmpe misinformation, men vi vil ikke være dem, der afgør, hvad der er sandt og falsk. Der, hvor vi kan hjælpe, er ved at give folk viden om det, de ser, så de derfra selv kan vurdere, hvad de skal læse, dele og stole på”, siger Peter Münster, kommunikationschef hos Facebook i Norden.

Hos Tjekdet.dk ser Lisbeth Knudsen samarbejdet som meget oplagt.

“Vi ser det som en naturlig opgave for os i forlængelse af arbejdet med vores faktatjek-site at bidrage til, at fabrikerede påstande og falske historier ikke kommer til at undergrave en af demokratiets bærende funktioner, som handler om frie valg på et oplyst grundlag. Vi skal ikke være overdommere på politiske synspunkter og holdninger, men vi har i Facebook-samarbejdet den helt regulære, journalistiske opgave at tjekke manipulerende indhold og bevidst vildledende påstande, som måtte blive delt på Facebook,” siger Lisbeth Knudsen.

Hvis Tjekdet.dk vurderer, at en artikel eller et opslag på Facebook er misvisende, skriver de en dokumenterende modartikel og informerer Facebook om vurderingen.

Derefter træder sker der fire aktioner:

  1. Facebook skruer ned for opslagets rækkevidde. Tidligere erfaringer viser, at algoritmebremsen reducerer rækkevidden med cirka 80 procent.
  2. Tjekdet.dks “modartikel” bringes i sammenhæng med den falske, så brugerne får noget modvægt.
  3. Brugere der allerede har delt eller er ved at dele historien får en notifikation om artiklens manglende sandhedsværdi.
  4. Tjekdet.dks øvrige faktatjekkerartikler kan vises i feedet hos de brugere, der har delt den falske historie.

Lisbeth Knudsen har skrevet et blogindlæg, hvor hun forklarer hvorfor og hvordan Tjekdet.dk vil gribe opgaven an. Læs det her

Oprindeligt krævede Facebook, at der skulle to uafhængige faktatjek til før de skrev ind med restriktioner over for fake news. Men formentlig som en konsekvens af manglende udbud af faktatjekkere, har Facebook ændret kravet til bare en.

Foto: Marco Verch/Flickr

Original

Q&A: “Her finder man programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler, splitter, bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet”

DRs nye chef for aktualitet, kultur og dokumentar, Lisbeth Langwadt, vil lægge en strategi, der både er til glæde for dem der vil streame og dem der vil have flow.

Udgivet

den

"Alene i vildmarken" er et af de programmer, som både performer godt, når de streames og sendes live. DR Pressebilleder.

Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev.

Hvis du fremover vil læse “mediefolk, der rykker – Q&A”to dage tidligere end her på hjemmesiden, kan du tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her. Det har også et mere omfattende overblik – Brief – end på hjemmesiden.

Interviewet er lavet via Messenger.


Men nu til Lisbeth Langwadt, der netop er udpeget som ny DR-chef for aktualitet, kultur og dokumentar:

Tillykke med dit nye job. Programchef for aktualitet, kultur og dokumentar, hvad i alverden er det? Hvad skal du lave?

Tak! Min hovedopgave er at udvikle den strategiske retning for DR’s tv-tilbud inde for aktualitet, kultur og dokumentar på tværs af DR1 og DR2 – og selvfølgelig med stort fokus på streaming på DRTV.

Jeg står altså i spidsen for strategi og retning for en stor portefølje af programmer, som jeg sammen med et hold af dygtige redaktører bestiller enten internt i DR eller i den eksterne produktionsbranche. Det spænder over alt fra Aftenshowet, Debatten og Horisont til afslørende eller relationsbårne dokumentarer til fakta-serier, satire og kultur- og historiestoffet.

Ret bred portefølje. Er det nyt at det indhold samles på en person?

Ja, tidligere var der en chef pr tv-kanal. Altså en chef for hhv. DR1, for DR2 osv., som under hvert brand havde ansvaret for aktualitet osv. Nu organiseres det mere holistisk. For i 2020 ændres DR’s kanalportefølje ret dramatisk. DRK lukker som kanal, og stof rykker ind på DR2, som transformeres til en ny samfunds- og kulturkanal med mere kant til DR1 end i dag.

Samtidig sker der store ændringer på DR1, hvor TV-avisen rykker fra 21.30 til kl. 21.00. Og så har vi over hele linjen markant øget fokus på tv til streaming og DRTV. Det er store og vigtige ændringer for DR i en tid, hvor tv-seningen bliver mere og mere digital, og i den forbindelse har det været helt naturligt at ændre organiseringen også.

Jeg skulle ellers lige til at spørge til strategien og retningen, men det svarer du næsten på her. Hvis vi alligevel skal en smule tættere på, så tænker jeg, at primetime bliver en halv time kortere på grund af flytningen af TV-Avisen. Betyder det noget for de formater, man ellers oplever der?

Ja, det betyder jo konkret, at primetime er kortere hver dag, og at der derfor er plads til færre programmer. Vi vil her sætte kvalitet over kvantitet og have stærkere titler, som kan være drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til.  Så det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet.

Det lyder svært at skabe titler, der er “drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til”. Kan man det?

Ja, det kan man faktisk godt. Vi er ikke i mål endnu. Men der er en del af de nuværende DR1-formater, som går godt på både flow og streaming – fx Alene i vildmarken, Løvens Hule og Rigtige mænd og også fx stærke dokumentarer som ‘Mens døden os skiller’ og Per Wennichs ‘Skøn, skæv og 98’. Det arbejde er langt fra slut, men vi bliver hele tiden klogere på at gøre det endnu bedre.

Og hvordan med den undersøgende og afslørende journalistik?

Der er der også gode eksempler. Fx ‘Mændene, der plyndrede Europa’, som har flotte streamingtal. Men vi er absolut heller ikke her i mål og har klare ambitioner om at blive stærkere på netop dokumentar til streamere. For DR’s vigtigste doks er journalistiske fyrtårne, som stiller magthavere til ansvar og bliver reference for danskernes fælles samtale om, hvor vi bevæger os hen. Derfor skal dokumentarerne altid være til at få øje på uanset din foretrukne platform.

Også DR2 har i øvrigt programmer, der går godt på streaming, fx Nak og Æd. Men kultur og samfund er helt klart den vanskeligste opgave at løse til yngre streamere, så her lancerer min kollega, Irene Strøyer, og hendes redaktørteam i 2020 DR2+, som er et subbrand til DR2. Det er et digitalt laboratorium og en ramme til at udvikle samfunds- og kulturindhold direkte til unge og med DRTV som den primære platform.

Jeg kan godt lide ambitionen om at skabe formater, der fungerer både på flow og streaming. Men jeg håber, at I også har blik for, at ikke alt skal kunne begge dele, men sagtens kan være fantastisk på hver sin hjemmebane?

Det er nemlig lige præcis det, vi har. Alt skal absolut ikke streame. DR spænder over hele Danmark og dermed forskellige målgrupper med forskellige behov.

Fx er Debatten og Deadline vigtige, profilskabende programmer på DR2 på flow. De er ikke streamingbaskere. Og det skal de heller ikke være. De er fantastiske flow-programmer, som er helt unikke for DR2 og gør de mange interesserede seere rigtig glade 🙂.

DR2 vil i 2020 være den passionerede og kontrastfyldte kanal, som med nerve og nysgerrighed hudfletter, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen som mennesker, samfund og kultur.

DR2 kommer i 2020 til at favne alt fra gudstjenester til klassiske kunstarter over historie, trosstof, nyheder, debat og satire til nye eksperimenterende formater inden for samfund og kultur. Her vil noget af indholdet være klassisk flow – mens andet også i høj grad vil streame. Fælles for indholdet vil være, at det er indhold, du ikke finder nogen andre steder. Så hvis du er nysgerrig på samfundet og kulturen, er ambitionen helt konkret, at det er på DR2, du finder dit yndlingsprogram.

Ja, undskyld, hvis det bliver lidt langt. Men den tid, vi står i, er simpelthen så spændende – så der er så meget at gå i gang med og fortælle 🤗

Det gør ikke noget, at det langt, så får vi noget for licensen 🙂 Du skal have rigtig god fornøjelse med arbejdet og stort tak for chatten!

Hehe, altid til tjeneste i licensens navn 👌🏻. Selv tak for chatten!

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu