Connect with us

Original

Tjekdet.dk indgår samarbejde med Facebook

Når danske brugere af Facebook i fremtiden angiver, at en historie er falsk, får Tjekdet.dk til opgave at kontrollere sandhedsværdien.

Udgivet

den

Tjekdet.dk indgår samarbejde med Facebook

Mandag Morgens faktatjekkersite Tjekdet.dk har indgået et tæt samarbejde med Facebook forud for det kommende danske folketingsvalg. Det meddelte Facebook onsdag aften.

Når danske brugere af Facebook i fremtiden angiver, at et opslag eller en historie er falsk eller misvisende bliver Tjekdet.dk adviceret og kan kaste sig over at verificeringsopgaven. Den form for partnerskaber har Facebook i forvejen med 25 andre faktatjekkere i 14 forskellige lande.

Fælles for de mange faktatjekkere er, at de er certificerede efter nogle særlige krav, der er definerede af Poynter. Læs dem her.

Facebook har valgt partnerskaberne med uafhængige faktatjekkere fordi selskabet notorisk har afvist at være dommer over, hvad der er sandt eller falsk. Og den opgave ligger ret beset også bedre i hænderne på en journalistisk organisation end hos en techgigant.

“Falske nyheder er et problem, fordi de fordrejer beslutningsgrundlaget og underminerer demokratiet, men det er også et komplekst problem, som ikke kan løses med et enkelt greb. Vi ønsker at bekæmpe misinformation, men vi vil ikke være dem, der afgør, hvad der er sandt og falsk. Der, hvor vi kan hjælpe, er ved at give folk viden om det, de ser, så de derfra selv kan vurdere, hvad de skal læse, dele og stole på”, siger Peter Münster, kommunikationschef hos Facebook i Norden.

Hos Tjekdet.dk ser Lisbeth Knudsen samarbejdet som meget oplagt.

“Vi ser det som en naturlig opgave for os i forlængelse af arbejdet med vores faktatjek-site at bidrage til, at fabrikerede påstande og falske historier ikke kommer til at undergrave en af demokratiets bærende funktioner, som handler om frie valg på et oplyst grundlag. Vi skal ikke være overdommere på politiske synspunkter og holdninger, men vi har i Facebook-samarbejdet den helt regulære, journalistiske opgave at tjekke manipulerende indhold og bevidst vildledende påstande, som måtte blive delt på Facebook,” siger Lisbeth Knudsen.

Hvis Tjekdet.dk vurderer, at en artikel eller et opslag på Facebook er misvisende, skriver de en dokumenterende modartikel og informerer Facebook om vurderingen.

Derefter træder sker der fire aktioner:

  1. Facebook skruer ned for opslagets rækkevidde. Tidligere erfaringer viser, at algoritmebremsen reducerer rækkevidden med cirka 80 procent.
  2. Tjekdet.dks “modartikel” bringes i sammenhæng med den falske, så brugerne får noget modvægt.
  3. Brugere der allerede har delt eller er ved at dele historien får en notifikation om artiklens manglende sandhedsværdi.
  4. Tjekdet.dks øvrige faktatjekkerartikler kan vises i feedet hos de brugere, der har delt den falske historie.

Lisbeth Knudsen har skrevet et blogindlæg, hvor hun forklarer hvorfor og hvordan Tjekdet.dk vil gribe opgaven an. Læs det her

Oprindeligt krævede Facebook, at der skulle to uafhængige faktatjek til før de skrev ind med restriktioner over for fake news. Men formentlig som en konsekvens af manglende udbud af faktatjekkere, har Facebook ændret kravet til bare en.

Foto: Marco Verch/Flickr

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu