Fagfestival, der arrangeres hvert andet år af Dansk Journalistforbund, får i år fire bidrag fra Medietrends.
Kom forbi og deltag i fire sessioner med fokus på udvikling og fremtid.
Mikrobetaling: Sådan får gratislæserne lov at betale
4. november: 10.30-11.30
Hvor ofte banker du hovedet mod en digital betalingsmur og tænker, gid jeg dog bare lige kunne betale for denne ene artikel. I fremtiden bliver det måske muligt. Medierne har typisk været meget afvisende over for mikrosalg, men hvis brugerne kræver det, er i hvert fald Dagbladet Information lydhør.
Mikrosalg kan både skaffe ekstra indtægter og nye læsere. Men potentielt er det også en trussel mod abonnementsforretningen og skal medierne selv bidrage til et endnu mere fragmenteret medieforbrug?
I denne session sætter vi fokus på fordele og ulemper ved mikrosalg.
Mød:
Morten Olesen og Mohammad Honeini, stiftere af Zorter.
Stine Carsten Kendal, administrerende direktør Dagbladet Information.
Esben Hørning Spangsege, mediebruger og head of digital business innovation, AFA JCDecaux.
Jakob Moll, administrerende direktør Zetland.
Vært: Jan Birkemose, Medietrends.dk
Fang flere historier på sociale medier
4. november: 12.00-13.00
Slut med tilfældige nyheder fra de sociale medier. Kom og se, hvordan du spænder et nyhedsfiskegarn ud under, over og på begge sider af dit stofområde.
På denne session bliver du introduceret til CrowdTangle - et kraftfuldt, gratis multitool, du kan bruge til at finde solohistorier, baggrundshistorier, unikt billedmateriale, tendenser og data til analyser. Med CrowdTangle kan du hente informationer fra alle de år Facebook, Instagram, Twitter og Reddit har eksisteret.
Mød:
Jan Birkemose
NB: denne session er arrangeret i samarbejde med Mediernes Efteruddannelse
Lad robotterne klare de kedelige opgaver
4. november: 14.00-15.00
Robotterne stormer frem på flere danske medier. Mød nogle af frontløberne og deltag i debatten om hvad det betyder for journalistikken og dit arbejdsliv.
På Dagbladet Børsen kommer robotterne snart til at skrive regnskabsartikler og udkast til artikler, som journalisterne kan arbejde videre med. Altinget har sat robotterne til at støvsuge Folketingets arkiver og om ikke længe begynder de at sprøjte artikler ud om stort og småt fra Christiansborg.
Lasso.dk er gået all in og har slet ikke journalister ansat – men de producerer omkring 1.500 artikler i døgnet.
I denne session gør vi status over robotternes indtog i dansk journalistik og diskuterer fordelene og ulemperne.
Mød:
Kasper Haugaard, redaktionschef Børsen.
Jakob Nielsen, Chefredaktør Altinget og Mandag Morgen.
Jakob Benediktson, CEO Lasso.
Tea Sylvest COO Lasso.
Vært: Jan Birkemose
Sådan ændrer blockchains mediebranchen
5. november: 10.00-11.00
Blockchains og kryptovaluta forandrer mediernes tilværelse. Mød en startup, der udfordrer fundamentet under medierne og hør om alternative forretningsmodeller.
Du har nok hørt om blockchains og kryptovalutaer, men du har endnu til gode at høre, hvad det har med mediedrift og journalistik at gøre. Men om få år kan mange af de processer, der ligger bag mediernes arbejde være erstattet eller suppleret af blockchains og kunderne betaler måske med kryptovalutaer.
I denne hæsblæsende session præsenteres du for det danske startup Media Sifter, der vil revolutionere mediernes fundament ved hjælp af blockchains. Gudskelov vil nogle af #dkmediers kvikkeste hoveder på området hjælpe os med at komme godt igennem de abstrakte udfordringer i denne øjenåbner af en abstrakt, ny teknologi.
Mød:
Thomas Nicolet, Media Sifter.
Søren Pedersen, Big Data udvikler på Ekstra Bladet.
Jeppe Mølgaard Thomsen, Tech-journalist på DTU
Vært: Henrik Føhns
Fagfestival 2018 afholdes i Odeon i Odense – se resten af programmet på dette link eller klik på festivallens annoncer på Medietrends.