Connect with us

Original

Mød Medietrends på Fagfestival 2018

Fagfestival 2018 samarbejder med Medietrends og sætter spot på udvikling og innovation. Deltag i disse fire arrangementer.

Udgivet

den

Mød Medietrends på Fagfestival 2018

Fagfestival, der arrangeres hvert andet år af Dansk Journalistforbund, får i år fire bidrag fra Medietrends.

Kom forbi og deltag i fire sessioner med fokus på udvikling og fremtid.

Mikrobetaling: Sådan får gratislæserne lov at betale

4. november: 10.30-11.30

Hvor ofte banker du hovedet mod en digital betalingsmur og tænker, gid jeg dog bare lige kunne betale for denne ene artikel. I fremtiden bliver det måske muligt. Medierne har typisk været meget afvisende over for mikrosalg, men hvis brugerne kræver det, er i hvert fald Dagbladet Information lydhør.

Mikrosalg kan både skaffe ekstra indtægter og nye læsere. Men potentielt er det også en trussel mod abonnementsforretningen og skal medierne selv bidrage til et endnu mere fragmenteret medieforbrug?

I denne session sætter vi fokus på fordele og ulemper ved mikrosalg.

Mød:

Morten Olesen og Mohammad Honeini, stiftere af Zorter.

Stine Carsten Kendal, administrerende direktør Dagbladet Information.

Esben Hørning Spangsege, mediebruger og head of digital business innovation, AFA JCDecaux.

Jakob Moll, administrerende direktør Zetland.

Vært: Jan Birkemose, Medietrends.dk


Fang flere historier på sociale medier

4. november: 12.00-13.00

Slut med tilfældige nyheder fra de sociale medier. Kom og se, hvordan du spænder et nyhedsfiskegarn ud under, over og på begge sider af dit stofområde.

På denne session bliver du introduceret til CrowdTangle - et kraftfuldt, gratis multitool, du kan bruge til at finde solohistorier, baggrundshistorier, unikt billedmateriale, tendenser og data til analyser. Med CrowdTangle kan du hente informationer fra alle de år Facebook, Instagram, Twitter og Reddit har eksisteret.

Mød:

Jan Birkemose

NB: denne session er arrangeret i samarbejde med Mediernes Efteruddannelse


Lad robotterne klare de kedelige opgaver

4. november: 14.00-15.00

Robotterne stormer frem på flere danske medier. Mød nogle af frontløberne og deltag i debatten om hvad det betyder for journalistikken og dit arbejdsliv.

På Dagbladet Børsen kommer robotterne snart til at skrive regnskabsartikler og udkast til artikler, som journalisterne kan arbejde videre med. Altinget har sat robotterne til at støvsuge Folketingets arkiver og om ikke længe begynder de at sprøjte artikler ud om stort og småt fra Christiansborg.

Lasso.dk er gået all in og har slet ikke journalister ansat – men de producerer omkring 1.500 artikler i døgnet.

I denne session gør vi status over robotternes indtog i dansk journalistik og diskuterer fordelene og ulemperne.

Mød:

Kasper Haugaard, redaktionschef Børsen.

Jakob Nielsen, Chefredaktør Altinget og Mandag Morgen.

Jakob Benediktson, CEO Lasso.

Tea Sylvest COO Lasso.

Vært: Jan Birkemose


Sådan ændrer blockchains mediebranchen

5. november: 10.00-11.00

Blockchains og kryptovaluta forandrer mediernes tilværelse. Mød en startup, der udfordrer fundamentet under medierne og hør om alternative forretningsmodeller.

Du har nok hørt om blockchains og kryptovalutaer, men du har endnu til gode at høre, hvad det har med mediedrift og journalistik at gøre. Men om få år kan mange af de processer, der ligger bag mediernes arbejde være erstattet eller suppleret af blockchains og kunderne betaler måske med kryptovalutaer.

I denne hæsblæsende session præsenteres du for det danske startup Media Sifter, der vil revolutionere mediernes fundament ved hjælp af blockchains. Gudskelov vil nogle af #dkmediers kvikkeste hoveder på området hjælpe os med at komme godt igennem de abstrakte udfordringer i denne øjenåbner af en abstrakt, ny teknologi.

Mød:

Thomas Nicolet, Media Sifter.

Søren Pedersen, Big Data udvikler på Ekstra Bladet.

Jeppe Mølgaard Thomsen, Tech-journalist på DTU

Vært: Henrik Føhns


Fagfestival 2018 afholdes i Odeon i Odense – se resten af programmet på dette link eller klik på festivallens annoncer på Medietrends.

Original

Læserne vil have medindflydelse på avisen

I fire måneder har Jysk Fynske Mediers læsere kunne komme med forslag til historier. Det er der foreløbigt kommet 60 artikler ud af

Udgivet

den

I fire måneder har Jysk Fynske Mediers læsere kunne komme med forslag til historier. Det er der foreløbigt kommet 60 artikler ud af

Hvad skete der egentlig med det springvand, der engang stod på torvet i Fredericia?

Det spørgsmål er et af over 250 spørgsmål, som fire redaktioner under Jysk Fynske Medier foreløbigt har modtaget fra læserne, efter redaktionerne bad læserne om at deltage i ideudviklingen.

Konceptet kaldes public powered journalism og helt nede på jorden foregår det ved, at læserne møder spørgebokse, der opfordrer dem til at dele deres ideer og undren med redaktionerne.

Og det kommer der masser af gode ideer ud af, fortæller Anders Hjelmer Paulsen, der er redaktør for sociale medier og digitale værktøjer på tværs af Jysk Fynske Mediers udgivelser og tovholder på projektet.

”Ofte er det historier, der betyder rigtig meget for læserne og som vi måske ikke ville have opdaget på andre måder. Derfor munder det ofte ud i nære historier, som får gode læsertal,” siger Anders Hjelmer Paulsen.

Blandt historierne, der foreløbigt er kommet ud af projektet, er historien om en gammel, nedslidt betontrappe i Aabenraa, som nærmest er livsfarlig for fodgængerne og historien om det forsvundne springvand i Fredericia.

Den historie er foreløbig mundet ud i at Fredericia Dagblad har været på besøg i kommunens hidtil ukendte (for den større offentlighed) depot for aflagte springvand, kunstgenstande og diverse objekter fra det offentlige rum.

Efter avisens dækning af sagen overvejer kommunens tekniske udvalg nu at bruge de mange genstande mere aktivt. Det kan for eksempel være med placeringer i kommunens rundkørsler, hvilket også er et forslag som en læser har stillet via Fredericia Dagblads spørgebokse.

Motoren i projektet leveres af Hearken, der i forvejen bidrager til public powered journalism hos over 140 store og små medier. De tæller alt fra små amerikanske radiostationer til britiske BBC.

Da Jysk Fynske Medier lancerede projektet i maj sagde Jysk Fynske Mediers digitale chefredaktør Jørn K. Broch til Medietrends, at det skete for at styrke nærheden.

”Vi tror, at det kan gøre vores journalistik mere relevant, vedkommende og at det kan knytte tættere bånd mellem os og brugerne,” lød det.

Efter knap fire måneder er det dog endnu for tidligt at konkludere om ambitionerne er indfriet. Men både Jørn Broch og Anders Hjelmer Paulsen giver udtryk for at projektet ser godt og lovende ud.

Det skal dog fortsætte i et år, før Jysk Fynske Medier beslutter om, det skal bredes ud til de mange øvrige redaktioner i medieimperiet.

Lige nu er metoden implementeret hos fire redaktioner hos Horsens Folkeblad, Fredericia Dagblad, JydskeVestkysten og Fyens Stiftstidende.

Her har læserne foreløbigt pitchet 256 historier. Ud af de mange forslag udvælger redaktionerne nogle, som læserne kan stemme på. Ind til videre har det givet næsten 3000 stemmer.

Se hvordan Jydske Vestkystens læsere kunne vælge mellem fire forskellige historier

I alt har de fire redaktioner skrevet 46 artikler på baggrund af projektet. Og da flere har givet anledning til opfølgninger, er det korrekte antal artikler i virkeligheden tættere på 60.

ORGANIZATION NAMEQUESTIONSANSWERSVOTES
Faaborg-Midtfyn879795
Fredericia Dagblad51685
Horsens Folkeblad4015233
JV Aabenraa75161776
I alt253462889

Ud over at public powered journalism skaber nær og relevant journalistik, er det også en effektiv måde at indsamle emails på læserne. Når læserne stiller spørgsmål, kan systemet tilbyde, at de samtidig bliver tilmeldt et nyhedsbrev.

Den funktion udnytter Jysk Fynske Medier dog ikke p.t. Men de svarer læserne per mail, hvis deres ide bliver gennemført.

Se hvordan de fire redaktioner giver læserne mulighed for at blande sig i journalistikken:

Jydske Vestkysten
Horsens Folkeblad
Fredericia Dagblad
Fyens Stiftstidende

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu