Connect with us

Original

Digital lokalavis uden hjemmeside indtager Nørrebro

Hovedplatformen for Nørrebros nye lokalavis bliver hverken den trykte avis i 10.000 eksemplarer eller hjemmesiden.

Udgivet

den

Digital lokalavis uden hjemmeside indtager Nørrebro

Det er ikke en helt almindelig lokalavis, der torsdag åbner op på Nørrebro i København.

Navnet er NørrebroLIV og den bærende platform bliver hverken en hjemmeside eller en printavis. Derimod vil NørrebroLIV udkomme døgnet rundt på Facebook og en gang om ugen trykke de vigtigste artikler i en avis, der foreløbig kommer til at udkomme i 10.000 eksemplarer.

”En hjemmeside er dybest set et besværligt mellemled mellem os og læserne og derfor vælger vi at skære den væk. De fleste digitale læsere kommer alligevel via Facebook, så hvorfor skulle vi bruge kræfter på at lokke dem videre til hjemmesiden,” spørger Jesper Gisli, der er stifter af NørrebroLiv.

Han har en fortid på Ugeposten Gribskov og sammen med to nyansatte journalister, en fotograf og en grafiker udgør han redaktionen på den nye lokalavis.

Det publicistiske ideal for velfungerende lokalmedier er at de faciliterer den lokale samtale. Den mission tages så alvorligt hos NørrebroLIV, at en af deres allerførste udgivelser er et mindre manifest om deres rolle i den Københavnske bydel med 79.000 indbyggere.

Her står blandt andet:

”NørrebroLIV vil bringe folk sammen på Nørrebro ved at skabe, dyrke og passe på store som små lokale fællesskaber. NørrebroLIV vil som lokalavis gå forrest i at genopfinde Nørrebros mangfoldighed i en tid, hvor tolerancen er under pres.”

Jesper Gisli erkender, at manifestet måske er usædvanligt, men han mener det er nødvendigt.

”Vores profil er at vi har en holdning. NørrebroLIV går i luften fordi vi synes Nørrebro er udfordret og fordi mangfoldighed kræver frisind og tolerance for alle. Ikke kun dem, som vi holder med, men også overfor dem, vi ikke er på hold med,” siger Gisli og fortsætter:

”Vores lokalavis skal være med til at samle tingene, åbne lukkede cirkler og være et sted, hvor dialogen trives,” siger Jesper Gisli.

Han understreger dog, at NørrebroLIV ikke er en debatklub og at de også tager de klassiske lokalavisopgaver på sig.

”Selvfølgelig kommer vi også til at skrive om huller i asfalten og butiksliv. Naturligvis.”

Sideløbende med Facebooksiden, der bliver domineret af redaktionelt indhold, har NørrebroLIV også etableret en Facebookgruppe, hvor alle kan dele stort og småt – fra loppemarkeder til efterlysninger af stjålne cykler og annoncering af gratis drinks.

Forretningsmodellen for NørrebroLIV afspejler den lidt utraditionelle udgivermodel. Dels vil NørrebroLIV give annoncører mulighed for at bruge Facebooksiden til for eksempel konkurrencer og lignende og dels vil NørrebroLIV assisterer lokale annoncører med at gebærde sig på Facebook.

Endelig vil den trykte ugeavis have traditionelle annoncer.

Den trykte udgave kommer ikke til at blive husstandsomdelt, men derimod ligge på cafeer, butikker, biblioteker m.v. i bydelen.

På Nørrebro (og Nordvest) udkommer i forvejen Nørrebro/Nordvestbladet, der udgives af North Media.

En vigtig forudsætning for NørrebroLIVs chance for succes, er at Facebookdelen kommer til at spinne. I det lys, kan Facebooks mange algoritmeændringer i det seneste år forekomme skræmmende. Omvendt har Facebook meddelt, at selvom de nedprioriterer nyheder generelt, vil lokale nyheder blive opprioriteret.

Facebook definerer lokale nyheder som nogle, der får flest mulige af sine interaktioner fra et så lille geografisk område som muligt. I det perspektiv er Nørrebro med sin meget tætte befolkningssammensætning noget nær det perfekte laboratorium til at teste om Facebook rent faktisk hjælper lokale medier.

NørrebroLIV kan besøges her.

Foto: Sonny W/Flickr

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu