Connect with us

Original

Digital lokalavis uden hjemmeside indtager Nørrebro

Hovedplatformen for Nørrebros nye lokalavis bliver hverken den trykte avis i 10.000 eksemplarer eller hjemmesiden.

Udgivet

den

Digital lokalavis uden hjemmeside indtager Nørrebro

Det er ikke en helt almindelig lokalavis, der torsdag åbner op på Nørrebro i København.

Navnet er NørrebroLIV og den bærende platform bliver hverken en hjemmeside eller en printavis. Derimod vil NørrebroLIV udkomme døgnet rundt på Facebook og en gang om ugen trykke de vigtigste artikler i en avis, der foreløbig kommer til at udkomme i 10.000 eksemplarer.

”En hjemmeside er dybest set et besværligt mellemled mellem os og læserne og derfor vælger vi at skære den væk. De fleste digitale læsere kommer alligevel via Facebook, så hvorfor skulle vi bruge kræfter på at lokke dem videre til hjemmesiden,” spørger Jesper Gisli, der er stifter af NørrebroLiv.

Han har en fortid på Ugeposten Gribskov og sammen med to nyansatte journalister, en fotograf og en grafiker udgør han redaktionen på den nye lokalavis.

Det publicistiske ideal for velfungerende lokalmedier er at de faciliterer den lokale samtale. Den mission tages så alvorligt hos NørrebroLIV, at en af deres allerførste udgivelser er et mindre manifest om deres rolle i den Københavnske bydel med 79.000 indbyggere.

Her står blandt andet:

”NørrebroLIV vil bringe folk sammen på Nørrebro ved at skabe, dyrke og passe på store som små lokale fællesskaber. NørrebroLIV vil som lokalavis gå forrest i at genopfinde Nørrebros mangfoldighed i en tid, hvor tolerancen er under pres.”

Jesper Gisli erkender, at manifestet måske er usædvanligt, men han mener det er nødvendigt.

”Vores profil er at vi har en holdning. NørrebroLIV går i luften fordi vi synes Nørrebro er udfordret og fordi mangfoldighed kræver frisind og tolerance for alle. Ikke kun dem, som vi holder med, men også overfor dem, vi ikke er på hold med,” siger Gisli og fortsætter:

”Vores lokalavis skal være med til at samle tingene, åbne lukkede cirkler og være et sted, hvor dialogen trives,” siger Jesper Gisli.

Han understreger dog, at NørrebroLIV ikke er en debatklub og at de også tager de klassiske lokalavisopgaver på sig.

”Selvfølgelig kommer vi også til at skrive om huller i asfalten og butiksliv. Naturligvis.”

Sideløbende med Facebooksiden, der bliver domineret af redaktionelt indhold, har NørrebroLIV også etableret en Facebookgruppe, hvor alle kan dele stort og småt – fra loppemarkeder til efterlysninger af stjålne cykler og annoncering af gratis drinks.

Forretningsmodellen for NørrebroLIV afspejler den lidt utraditionelle udgivermodel. Dels vil NørrebroLIV give annoncører mulighed for at bruge Facebooksiden til for eksempel konkurrencer og lignende og dels vil NørrebroLIV assisterer lokale annoncører med at gebærde sig på Facebook.

Endelig vil den trykte ugeavis have traditionelle annoncer.

Den trykte udgave kommer ikke til at blive husstandsomdelt, men derimod ligge på cafeer, butikker, biblioteker m.v. i bydelen.

På Nørrebro (og Nordvest) udkommer i forvejen Nørrebro/Nordvestbladet, der udgives af North Media.

En vigtig forudsætning for NørrebroLIVs chance for succes, er at Facebookdelen kommer til at spinne. I det lys, kan Facebooks mange algoritmeændringer i det seneste år forekomme skræmmende. Omvendt har Facebook meddelt, at selvom de nedprioriterer nyheder generelt, vil lokale nyheder blive opprioriteret.

Facebook definerer lokale nyheder som nogle, der får flest mulige af sine interaktioner fra et så lille geografisk område som muligt. I det perspektiv er Nørrebro med sin meget tætte befolkningssammensætning noget nær det perfekte laboratorium til at teste om Facebook rent faktisk hjælper lokale medier.

NørrebroLIV kan besøges her.

Foto: Sonny W/Flickr

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu