Det er ikke en helt almindelig lokalavis, der torsdag åbner op på Nørrebro i København.
Navnet er NørrebroLIV og den bærende platform bliver hverken en hjemmeside eller en printavis. Derimod vil NørrebroLIV udkomme døgnet rundt på Facebook og en gang om ugen trykke de vigtigste artikler i en avis, der foreløbig kommer til at udkomme i 10.000 eksemplarer.
”En hjemmeside er dybest set et besværligt mellemled mellem os og læserne og derfor vælger vi at skære den væk. De fleste digitale læsere kommer alligevel via Facebook, så hvorfor skulle vi bruge kræfter på at lokke dem videre til hjemmesiden,” spørger Jesper Gisli, der er stifter af NørrebroLiv.
Han har en fortid på Ugeposten Gribskov og sammen med to nyansatte journalister, en fotograf og en grafiker udgør han redaktionen på den nye lokalavis.
Det publicistiske ideal for velfungerende lokalmedier er at de faciliterer den lokale samtale. Den mission tages så alvorligt hos NørrebroLIV, at en af deres allerførste udgivelser er et mindre manifest om deres rolle i den Københavnske bydel med 79.000 indbyggere.
Her står blandt andet:
”NørrebroLIV vil bringe folk sammen på Nørrebro ved at skabe, dyrke og passe på store som små lokale fællesskaber. NørrebroLIV vil som lokalavis gå forrest i at genopfinde Nørrebros mangfoldighed i en tid, hvor tolerancen er under pres.”
Jesper Gisli erkender, at manifestet måske er usædvanligt, men han mener det er nødvendigt.
”Vores profil er at vi har en holdning. NørrebroLIV går i luften fordi vi synes Nørrebro er udfordret og fordi mangfoldighed kræver frisind og tolerance for alle. Ikke kun dem, som vi holder med, men også overfor dem, vi ikke er på hold med,” siger Gisli og fortsætter:
”Vores lokalavis skal være med til at samle tingene, åbne lukkede cirkler og være et sted, hvor dialogen trives,” siger Jesper Gisli.
Han understreger dog, at NørrebroLIV ikke er en debatklub og at de også tager de klassiske lokalavisopgaver på sig.
”Selvfølgelig kommer vi også til at skrive om huller i asfalten og butiksliv. Naturligvis.”
Sideløbende med Facebooksiden, der bliver domineret af redaktionelt indhold, har NørrebroLIV også etableret en Facebookgruppe, hvor alle kan dele stort og småt – fra loppemarkeder til efterlysninger af stjålne cykler og annoncering af gratis drinks.
Forretningsmodellen for NørrebroLIV afspejler den lidt utraditionelle udgivermodel. Dels vil NørrebroLIV give annoncører mulighed for at bruge Facebooksiden til for eksempel konkurrencer og lignende og dels vil NørrebroLIV assisterer lokale annoncører med at gebærde sig på Facebook.
Endelig vil den trykte ugeavis have traditionelle annoncer.
Den trykte udgave kommer ikke til at blive husstandsomdelt, men derimod ligge på cafeer, butikker, biblioteker m.v. i bydelen.
På Nørrebro (og Nordvest) udkommer i forvejen Nørrebro/Nordvestbladet, der udgives af North Media.
En vigtig forudsætning for NørrebroLIVs chance for succes, er at Facebookdelen kommer til at spinne. I det lys, kan Facebooks mange algoritmeændringer i det seneste år forekomme skræmmende. Omvendt har Facebook meddelt, at selvom de nedprioriterer nyheder generelt, vil lokale nyheder blive opprioriteret.
Facebook definerer lokale nyheder som nogle, der får flest mulige af sine interaktioner fra et så lille geografisk område som muligt. I det perspektiv er Nørrebro med sin meget tætte befolkningssammensætning noget nær det perfekte laboratorium til at teste om Facebook rent faktisk hjælper lokale medier.
NørrebroLIV kan besøges her.
Foto: Sonny W/Flickr