Connect with us

Original

Digital lokalavis uden hjemmeside indtager Nørrebro

Hovedplatformen for Nørrebros nye lokalavis bliver hverken den trykte avis i 10.000 eksemplarer eller hjemmesiden.

Udgivet

den

Digital lokalavis uden hjemmeside indtager Nørrebro

Det er ikke en helt almindelig lokalavis, der torsdag åbner op på Nørrebro i København.

Navnet er NørrebroLIV og den bærende platform bliver hverken en hjemmeside eller en printavis. Derimod vil NørrebroLIV udkomme døgnet rundt på Facebook og en gang om ugen trykke de vigtigste artikler i en avis, der foreløbig kommer til at udkomme i 10.000 eksemplarer.

”En hjemmeside er dybest set et besværligt mellemled mellem os og læserne og derfor vælger vi at skære den væk. De fleste digitale læsere kommer alligevel via Facebook, så hvorfor skulle vi bruge kræfter på at lokke dem videre til hjemmesiden,” spørger Jesper Gisli, der er stifter af NørrebroLiv.

Han har en fortid på Ugeposten Gribskov og sammen med to nyansatte journalister, en fotograf og en grafiker udgør han redaktionen på den nye lokalavis.

Det publicistiske ideal for velfungerende lokalmedier er at de faciliterer den lokale samtale. Den mission tages så alvorligt hos NørrebroLIV, at en af deres allerførste udgivelser er et mindre manifest om deres rolle i den Københavnske bydel med 79.000 indbyggere.

Her står blandt andet:

”NørrebroLIV vil bringe folk sammen på Nørrebro ved at skabe, dyrke og passe på store som små lokale fællesskaber. NørrebroLIV vil som lokalavis gå forrest i at genopfinde Nørrebros mangfoldighed i en tid, hvor tolerancen er under pres.”

Jesper Gisli erkender, at manifestet måske er usædvanligt, men han mener det er nødvendigt.

”Vores profil er at vi har en holdning. NørrebroLIV går i luften fordi vi synes Nørrebro er udfordret og fordi mangfoldighed kræver frisind og tolerance for alle. Ikke kun dem, som vi holder med, men også overfor dem, vi ikke er på hold med,” siger Gisli og fortsætter:

”Vores lokalavis skal være med til at samle tingene, åbne lukkede cirkler og være et sted, hvor dialogen trives,” siger Jesper Gisli.

Han understreger dog, at NørrebroLIV ikke er en debatklub og at de også tager de klassiske lokalavisopgaver på sig.

”Selvfølgelig kommer vi også til at skrive om huller i asfalten og butiksliv. Naturligvis.”

Sideløbende med Facebooksiden, der bliver domineret af redaktionelt indhold, har NørrebroLIV også etableret en Facebookgruppe, hvor alle kan dele stort og småt – fra loppemarkeder til efterlysninger af stjålne cykler og annoncering af gratis drinks.

Forretningsmodellen for NørrebroLIV afspejler den lidt utraditionelle udgivermodel. Dels vil NørrebroLIV give annoncører mulighed for at bruge Facebooksiden til for eksempel konkurrencer og lignende og dels vil NørrebroLIV assisterer lokale annoncører med at gebærde sig på Facebook.

Endelig vil den trykte ugeavis have traditionelle annoncer.

Den trykte udgave kommer ikke til at blive husstandsomdelt, men derimod ligge på cafeer, butikker, biblioteker m.v. i bydelen.

På Nørrebro (og Nordvest) udkommer i forvejen Nørrebro/Nordvestbladet, der udgives af North Media.

En vigtig forudsætning for NørrebroLIVs chance for succes, er at Facebookdelen kommer til at spinne. I det lys, kan Facebooks mange algoritmeændringer i det seneste år forekomme skræmmende. Omvendt har Facebook meddelt, at selvom de nedprioriterer nyheder generelt, vil lokale nyheder blive opprioriteret.

Facebook definerer lokale nyheder som nogle, der får flest mulige af sine interaktioner fra et så lille geografisk område som muligt. I det perspektiv er Nørrebro med sin meget tætte befolkningssammensætning noget nær det perfekte laboratorium til at teste om Facebook rent faktisk hjælper lokale medier.

NørrebroLIV kan besøges her.

Foto: Sonny W/Flickr

Original

Mark Zuckerbergs mentor vender ham ryggen

Roger McNamee var en af de første investorer i Facebook og har igennem mange år været mentor for Zuckerberg. Men nu har McNamee fået nok og leverer her et bidende angreb på Facebook.

Udgivet

den

Mark Zuckerbergs mentor vender ham ryggen

62-årige Roger McNamee er ikke hvem som helst. Han var blandt de første til at investere i Facebook, han er blevet fremhævet som en inspirator af Bill Gates, han har skudt mindst en million dollars i Wikimedia, arbejder p.t. sammen med Bono og så har han, ifølge sine egne oplysninger, igennem mange år været mentor for Mark Zuckerberg, Facebooks stifter.

Men mon ikke det forhold er historie nu, hvor Roger McNamee har udgivet bogen Zucked – Waking up to the Facebook catastrophe.

The Times har netop bragt et af kapitlerne, hvor Roger McNamee uddeler giftige tæsk til Zuckerberg og Facebook.

Her er et pluk af saftige citater:

”Jeg holdt af Zuck. Jeg holdt af hans team. Jeg var fan af Facebook og jeg var et af de mennesker, han ville ringe efter, når han stod overfor nye eller udfordrende sager. Det var sjovt for mig at være mentor og Zuck kunne ikke været en bedre elev. Vi talte om sager, der var vigtige for Zuck og hvor jeg havde værdifulde erfaringer. Oftere end sjældent fulgte han mine råd,” skriver Roger Mcnamee og så giver han den ellers gas:

”Zuck har altid troet på, at det at forbinde alverdens mennesker med hinanden er en så vigtig mission, at den retfærdiggør alle nødvendige skridt for at nå målet. Zuck og hans inderkreds er så overbeviste om den ædle mission, at de oftest lytter til kritikken uden at ændre deres adfærd.”

”Deres svar på stort set alle kritikpunkter er at levere mere af det samme, som skabte problemet: mere kunstig intelligens, mere kode, flere kortsigtede løsninger. De gør ikke dette fordi de er dårlige mennesker, men fordi deres succes har forskruet deres realitetssans. De kan slet ikke forestille sig, at deres problemer altid skyldes deres egne designs eller beslutninger.”

”Når de konfronteres med beviser for, at disinformation og fake news fra Facebook har påvirket både Brexit og valget i USA følger de samme opskrift, som de har gjort fra starten: Afvis, forsink, afspor, fordrej. Facebook skal presses hårdt for at komme til plan b, der hedder: Undskyld og lov at gøre det bedre.”

Underløber journalistikken

”Facebooks og andre platformes trussel mod den offentlige sundhed, demokratiet, privatlivet og konkurrencevilkårene er et resultat af deres forretningsmodel og det er derfor den, der er nødt til at blive ændret. Den politiske og sociale magt fra Facebook og andre internet platforme er usund og upassende for et demokrati som vores.”

”Som brugere har vi større magt til at kræve tingene ændret end vi selv tror. Vi kan ændre vores adfærd, skabe politiske bevægelser og vi kan insistere på statslig indblanding, der fremmer human-drevet teknologi som et alternativ til ekstrem teknologi.”  

”Facebook (og Google og Twitter) har underløbet den frie presse fra to retninger. De har eroderet journalistikkens økonomi og overdænget den med disinformation. På Facebook ligner information og disinformation hinanden. Den eneste forskel er, at disinformation skaber større indtægter, så den behandles bedre”.

Facebook koster fattige menneskers livs

”Facebook er en trussel mod de magtesløse overalt på kloden. De har givet gratis internetservice til fattige mennesker i omkring 60 lande. Men prisen har været massiv social disruption. Manglende sprogkundskaber og kulturel forståelse har blændet Facebook i en sådan grad, at de ikke ser, hvordan deres platform udnyttes til at skade forsvarsløse mennesker. Det har for længst skabt dødbringende ofre i Sri Lanka og Myanmar.”

”Google og Facebook er pseudo profitable fordi de ikke betaler for den skade de forvolder”.

”Den amerikanske økonomi har traditionelt været meget mere baseret på iværksættere end nogen anden økonomi. Hvis min hypotese er korrekt, er landet nu i gang med et risikabelt eksperiment, der er afhængig af monopoler, når det kommer til innovation, økonomisk vækst og jobskabelse”

”Økonomipolitisk ser jeg gerne, at markedet får begrænsninger for, hvordan spillere som Facebook, Google og Amazon kan operere. Det ville være en fordel for at økonomien at opløse dem. Et første skridt kunne være at forhindre dem i flere opkøb og i at dele tilskud og data intern i deres organisationer.”

Hele kapitlet kan læses på engelsk her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu