Connect with us

Original

Analyse af 1800 jobopslag: Krav til journalister stiger konstant

Jobopslag for journalister bliver hele tiden længere og stiller krav om flere og flere kompetencer.

Udgivet

den

Analyse af 1800 jobopslag: Krav til journalister stiger konstant

Jobopslag for journalister bliver hele tiden længere og stiller krav om flere og flere kompetencer.

Det er konklusionen på en analyse af 1.800 jobopslag fra de ti største amerikanske medier. Jobopslagene er hentet fra 2010 og 2015 og derefter sammenlignet af forskere fra University of Mississippi og University of North Carolina at Chapel Hill.

Forskerne konkluderer, at det traditionelle job på en avis eller en tv-station, stort set ikke bliver slået op længere (og det var allerede i 2015).

Til gengæld er der en stigende efterspørgsel efter kompetencer med sociale medier og audience engagement. Ligesom der er flere og flere jobopslag, der efterspørger kandidater med erfaringer med web, multimedier, teamwork og evnen til at arbejde under pres. I 2010 nævnte 33 procent af jobopslagene, at man skulle have multimedie-kompetencer. I 2015 var andelen steget til 62 procent.

Krav om erfaringer med sociale medier steg fra 2 til 47 procent.

Da de grundlæggende krav om at kunne skrive og reportere ikke er forsvundet eller faldet, konkluderer forskerne, at kravene til journalister aldrig har været større.

En spådom herfra er, at kravene har fortsat deres vækst siden 2015 og at en dansk undersøgelse ville vise samme resultat.

Undersøgelsen er bag betalingsvæg, men et kort abstract kan læses her.

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu