Connect with us

Original

Robotter sikrer hyperlokal journalistik

For robotter er det en æressag at skrive artikler, der kun får få klik. Ellers er det ikke lokale nok. Nu kan lokale medier abonnere på den omvendte Ritzau-service

Udgivet

den

Robotter sikrer hyperlokal journalistik

Det er ikke økonomisk rentabelt, at en menneskejournalist skriver om den nye bager på ens gade, hvorfor der er vejarbejde på vejen til jobbet eller at kommunen har givet byggetilladelse til at genboen kan udvide sin carport.

Men hvis robotter kan gøre det næsten gratis, får lokalmedierne, der bringer de hyperlokale historier ekstra trafik og en stærkere relation til hver enkelt læser. Når, det er robotter der leverer indholdet er det nærmest et succesparameter, at artiklernel kun får få klik – ellers er de ikke lokale nok.

Californiske Hoodline har specialiseret sig i databaseret og automatiseret hyperlokal journalistik, som de sælger videre til lokalmedier. De lokale medier får et feed, som de stiller til rådighed for deres læsere, der så selv kan bestemme, hvor geografisk nær deres journalistik skal være eller hvilke emner, det skal handle om. På den måde bliver der produceret voldsomt mange artikler, som hver især kun bliver læst af få – til gengæld er nærheden og identifikationen i top.

Hoodline finder sine historier ved at datamine offentlige og private registre og minder på den måde om danske Lasso News, der støvsuger erhvervsregistrerne og lader robotter producere journalistik ud fra det, de finder. Lasso News sælger ligesom Hoodline deres services videre til andre medier.

Sjovt nok, kan man sige, at Hoodline og Lasso er de omvendte Ritzauruller. Ritzau sørger for den nationale og internationale dækning til medier, der ikke har råd til selv at stå for det. Hoodline og Lasso sørger for den journalistik, der er så smal og lokal, at ingen ville have råd til det. Men ligesom Ritzau ikke har udryddet de menneskelige journalister på de redaktioner, der abonnerer på Ritzau-rullen, er der heller ingen automatik i, at Hoodline, Lasso og andre tilsvarende services vil true journalisterne.

Tværtimod kan man argumentere for at Hoodline og Lasso er med til at sikre mediernes fundamentale indhold, som fastholder relationen til læserne og oven på det, kan menneskejournalisterne så udøve det unikke og kompetente håndværk med fleksibilitet og høj fagligt niveau.

Nieman Lab har også skrevet om Hoodline – læs her.

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu