Connect with us

Original

Robotter sikrer hyperlokal journalistik

For robotter er det en æressag at skrive artikler, der kun får få klik. Ellers er det ikke lokale nok. Nu kan lokale medier abonnere på den omvendte Ritzau-service

Udgivet

den

Robotter sikrer hyperlokal journalistik

Det er ikke økonomisk rentabelt, at en menneskejournalist skriver om den nye bager på ens gade, hvorfor der er vejarbejde på vejen til jobbet eller at kommunen har givet byggetilladelse til at genboen kan udvide sin carport.

Men hvis robotter kan gøre det næsten gratis, får lokalmedierne, der bringer de hyperlokale historier ekstra trafik og en stærkere relation til hver enkelt læser. Når, det er robotter der leverer indholdet er det nærmest et succesparameter, at artiklernel kun får få klik – ellers er de ikke lokale nok.

Californiske Hoodline har specialiseret sig i databaseret og automatiseret hyperlokal journalistik, som de sælger videre til lokalmedier. De lokale medier får et feed, som de stiller til rådighed for deres læsere, der så selv kan bestemme, hvor geografisk nær deres journalistik skal være eller hvilke emner, det skal handle om. På den måde bliver der produceret voldsomt mange artikler, som hver især kun bliver læst af få – til gengæld er nærheden og identifikationen i top.

Hoodline finder sine historier ved at datamine offentlige og private registre og minder på den måde om danske Lasso News, der støvsuger erhvervsregistrerne og lader robotter producere journalistik ud fra det, de finder. Lasso News sælger ligesom Hoodline deres services videre til andre medier.

Sjovt nok, kan man sige, at Hoodline og Lasso er de omvendte Ritzauruller. Ritzau sørger for den nationale og internationale dækning til medier, der ikke har råd til selv at stå for det. Hoodline og Lasso sørger for den journalistik, der er så smal og lokal, at ingen ville have råd til det. Men ligesom Ritzau ikke har udryddet de menneskelige journalister på de redaktioner, der abonnerer på Ritzau-rullen, er der heller ingen automatik i, at Hoodline, Lasso og andre tilsvarende services vil true journalisterne.

Tværtimod kan man argumentere for at Hoodline og Lasso er med til at sikre mediernes fundamentale indhold, som fastholder relationen til læserne og oven på det, kan menneskejournalisterne så udøve det unikke og kompetente håndværk med fleksibilitet og høj fagligt niveau.

Nieman Lab har også skrevet om Hoodline – læs her.

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu