Connect with us

Kurateret

Sådan kommer medierne videre efter Facebook-crash

Facebook vil skrue voldsomt ned for mediernes rækkevidde. Men der er adskillige alternative veje, som nu kan overvejes

Udgivet

den

Sådan kommer medierne videre efter Facebook-crash

I gennemsnit modtager danske, digitale medier 38 procent af deres trafik fra de sociale medier – især Facebook. Mange får meget mere. Der er derfor god grund til at overveje, hvad strategien skal være efter Facebook i sidste uge meddelte, at medierne fremover skal vænne sig til meget mindre organisk trafik.

Et af de alternativer, der får mest medvind i disse dage er ideen om at erstatte Facebook-siderne med Facebook-grupper. Håndteret rigtigt af de rigtige medier til de rigtige målgrupper er det uden tvivl en farbar vej, som delvist  kan lukke noget af det hul, som medierne formentlig må vænne sig til.

Men hvis ens ultimative mål er at opnå størst mulig rækkevidde og flest mulige klik, kommer Facebook-grupperne nok til at skuffe. Det grupperne kan er at skabe tættere forbindelse til mediebrugerne end ellers. Og det er også en værdi, der kan være guld værd. Fx har The Times etableret tre grupper og forventer, at det høje engagement i grupperne kan konverteres til faste eller ligefrem betalende læsere.

Facebook-grupper kræver dog et helt andet mindset fra mediernes side, end vi normalt oplever i mediernes SoMe-strategi. Derfor gør man klogt i at tænke sig godt om inden man hovedkuls kaster sig ud i en gruppe-bølge.

Lars K. Jensen giver i denne artikel gode råd til at arbejde med Facebook-grupper.

Andre muligheder

Kristian Strøbech peger også på Facebook-grupper som en af de nye veje. Men ud over det nævner han 9 andre alternative skridt, medier med ondt i Facebook-kontoen kan gå.

Det drejer sig blandt andet om nyhedsmails, podcast, flere annoncekroner, medarbejder-reach og skarpere fokus på, hvad der virker i den nye algoritme.

Kristian Strøbechs 10 inspirerende råd, kan læses her.

På TV MIDTVEST har man i dag igangsat et spændende eksperiment for at undersøge konsekvenserne af et liv uden Facebook. Mediehuset har derfor lukket deres Facebook-side de næste 14 dage. Læs om projektet her.

De foreløbige meldinger på dag 1 er, at trafikken er lidt lavere end normalt.

Foto: Pexels

Læs også