Connect with us

Original

Mediernes største trussel kommer indefra – ikke fra Facebook

Når 194 mediechefer fra 29 forskellige lande skal være helt ærlige, erkender de, at den største forhindring mod succes kommer fra deres egne organisationer.

Udgivet

den

Mediernes største trussel kommer indefra – ikke fra Facebook

Når 194 mediechefer fra 29 forskellige lande skal være helt ærlige, erkender de, at den største forhindring mod succes kommer fra deres egne organisationer.

Det viser en ny måling fra Reuters Institute for the Study of Journalism. Her bliver mediecheferne (inklusive 3 procent danskere, svarende til seks personer) spurgt, hvad de anser som de største trusler mod succes i fremtiden.

Grafik fra Reuters Institute for the Study of Journalism. 184 medieledere har svaret på spørgsmålet. Da teksten kan være svær at læse kommer svarene også her: Power of platforms – 21%. Inability to innovate – 20%. Changes in the business environment – 19%. Wrong or unfocused strategy – 18%. Internal resistence to change – 17%. Political instability – 6%.

Som grafikken viser, er den største enkeltstående risiko platformene (Facebook, Google m.fl). Men interne udfordringer som ”manglende evner til innovation” og ”modstand mod forandringer” følger lige efter. Slår man de interne udfordringer sammen udgør de en langt større risiko end giganterne fra Silicon Valley.

Reuters Institute for the Study of Journalism nøjes med at slå de to nævne interne udfordringer sammen til 37 procent. Men reelt er udfordringen ”forkert eller ufokuseret strategi” vel også en intern skavank. I det lys summer de interne udfordringer op til hele 55 procent.

Omvendt kan man naturligvis argumentere for, at hvis ikke platformene eksisterede ville det være lettere at udarbejde en god strategi og ingen ville have brug for at være imod forandringer.

Uanset hvordan man anskuer tallene demonstrerer de, at medierne har en kæmpe udfordring i at håndtere og udnytte den enorme omstilling, der foregår i dette øjeblik. Hvis mediehusene emmer af modstand mod innovation og forandringer dør de en stensikker og hurtig død i en nær fremtid, der styres af kunstig intelligens, nye platforme, augmented reality og nye teknologier i alskens varianter.

Hvis man vil læse mere om fremtiden, så handler den nye rapport faktisk om, hvad der kommer til at ske i mediebranchen i 2018. Rapporten er gennemarbejdet og interessant, men peger i det store og hele på samme temaer, der blev påpeget i Medietrends prognose for 2018 (på dansk) fra starten af december.

Læs Medietrends 2018.

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu