Connect with us

Kurateret

Boom af smarte højtalere kan presse podcast

De lydstyrede chatbots, Google Home, Amazon Echo og Apple Home Pod, vælter frem og paradoksalt nok, kan det presse podcastning, som ellers også er i vækst.

Udgivet

den

Boom af smarte højtalere kan presse podcast

De lydstyrede chatbots, Google Home, Amazon Echo og Apple Home Pod, vælter frem og paradoksalt nok, kan det presse podcastning, som ellers også er i vækst. Det frygter den amerikanske podcast-ekspert Nick Quah i sin seneste podcast, Hot Pod.

Hans analyse går på, at når mange mennesker får de smarte højtalere ind i deres liv, vil hovedparten af deres lydforbrug foregår der. Det betyder, at podcasting skal finde sig til rette på nogle helt nye platforme, der som udgangspunkt ikke er helt så åbne og tilgængelige, som det åbne internet.

Nick Quah frygter, at de tre store platforme for lydstyrede devices vil satse på indhold fra andre store kuratorer som for eksempel Spotify eller meget store medier, der er stærke nok til at bygge deres egne apps til platformene. Dermed kan mindre podcast, som i dag findes via egne hjemmesider, risikere at blive presset ud.

Nick Quah har dog flere forbehold og understreger, at det langt fra er sikkert, at det er sådan det vil gå. Men muligheden er der og lige nu foregår der en kamp blandt de største i branchen om levere indhold til de smarte højtalere.

Den konkurrence er også aktuel for foreksempel nyhedsleverandører, der allerede nu oplever, at store medier nærmest har monopol på nyheder til smarte højtalere. Det gælder for eksempel Washington Post, der er standardindstilling på Apple Home Pod. Du kan dog skifte indstillingerne, men der er ingen tvivl om, at indholdsmarkedet på disse nye platforme bliver endnu mere trængt end vi kender det fra internettet.

Hvordan markedet vil udvikle sig i Danmark, når smart højtalerne bliver mere udbredt, er svært at sige. Men man kan håbe, at især Google Home vil videreføre sit mindset fra internettet og lade alle få en bid af markedet.

Indtil videre er Amazon Echo dog den mest udbredte enhed. Ifølge teknologianalysefirmaet Canalys blev der sidste år solgt over 30 millioner smart højtalere i verden. I år forventer de, at tallet stiger til 56 millioner.

Læs også:

Er du klar til at udnytte den store lydbølge?

Kurateret

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links – den snak tilhører fortiden

På et lukket møde har Facebooks globale chef for kontakt med medier tilsyneladende talt over sig og afleveret det endelige dødsstød til de lette klik

Udgivet

den

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage

Det er ikke gået ubemærket hen, at Facebook igennem de seneste to år har skruet voldsomt ned for trafikstrømmen til medierne. Men hvis der skulle være en enkelt redaktør, der stadig drømmer om at trafikken vender tilbage, er det dagen i dag, hvor øjnene skal gnides og en ny strategi, uafhængig af høj Facebooktrafik, skal lægges.

Det må være konsekvensen, hvis tre citater fra Facebooks globale chef for samarbejde med medier, Campbell Brown, står til troende.

Ifølge fem medarbejdere på det australske medie The Australian, har Campbell Brown på et møde med dem sagt:

“Mark (Zuckerberg) er ligeglad med udgivere og giver mig masser af spillerum og opbakning til at gennemføre disse ændringer (neddrosling af trafik)”.

“Vi vil hjælpe med at revitalisere journalistikken. Om nogle få år ville det modsatte ligne, at vi bare holdt jer i hånden, mens jeres forretning døde som på et hospice”.

“Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage”.

Campbell Brown har senere afvist at have formuleret sig på den måde, men de fem medarbejdere på The Australian står fast på deres referat af mødet og det anerkendte Nieman Lab har da heller ikke tøvet med at viderebringe citaterne.

Når Campbell Brown taler om at revitalisere journalistikken er det formentlig The Facebook Journalism Project hun tænker på. Det er et projekt, som blandt andet giver medierne fri adgang til at anvende værktøjet CrowdTangle. Senest har projektet annonceret, at de vil støtte medier med at skaffe betalende abonnenter. Dels et program, der støtter lokale medier og dels et program, der støtter medlemsbaserede medier.

Læs også: Hvad ville Facebookchefen gøre som dansk redaktør?

Læs resten af artiklen

Kurateret

God journalistik skal da genbruges

Gode artikler bør ikke dø i arkivet. Med lidt omtanke kan de genudsendes igen og igen og flerdoble deres læsertal.

Udgivet

den

God journalistik skal da genbruges

De fleste medier har en eller flere evergreens i arkivet, som Google hele tiden sender læsere til. Men mens disse få artikler ofte får flerdoblet deres læsertal som månederne og årene går, hensygner det store flertal af artikler i arkivet en stille og glemsom tilværelse, der begynder allerede få timer efter, de er publicerede.

Al fornuft – økonomisk såvel som publicistisk – taler derfor for at få flere artikler til at leve længere og allerhelst få nye liv igen og igen.

Den tankegang har amerikanske The Conversation sat i system ved konsekvent at genpublicere og opdatere udvalgte artikler. Til The Lenfest Solution Set fortæller deres redaktør, hvordan de grundlæggende følger to spor i deres genbrugsstrategi.

  1. Hvis The Conversation har en god baggrundsartikel i arkivet, der bliver relevant på grund af en aktuel begivenhed, får artiklen en hurtig sminke af overskrift og indledning og udsendes igen.
  2. Når faste begivenheder, jul, påske, 4th of july, Superbowl o.s.v. er aktuelle, har The Conversation et arsenal af artikler, læserne vil finde relevante.

Afhængig af, hvor meget, der ændres i indledning og rubrik afgør The Conversation om artiklen sendes ud med original url eller som en helt “ny” artikel. Men det er altid fast praksis, at det fremgår tydeligt for læserne, at artiklen er genpubliceret. Lige så vigtigt er det, at fakta og sammenhæng tjekkes på ny for at sikre, at alt stadig er validt.

The Conversation har artikler, der foreløbigt er genudsendt fire gange. Genpubliseringen giver i øvrigt også mulighed for at eksperimentere med overskrifter og billedevalg.

Læs mere om The Conversations strategi her.

I Danmark har flere medier haft succes med den såkaldte Bolius-finte, hvor der bliver kælet for SEOen i arkivet ved at rydde op og kassere artikler, der minder for meget om hinanden. På den måde får medierne en guld-artikel til hvert emne, som læserne får lettere ved at finde frem til end hvis mediet havde to-tre artikler, der skyggede for hinanden i den famøse søge-algoritme.

Hvis du kender til danske medier, der ligesom The Conversation har en systematisk genbrug af artikler, må du meget gerne give lyd – enten i kommentarsporet på det sociale medie, hvor denne artikel er delt, eller ved at skrive til denne mail.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu