Connect with us

Original

Facebook kvæler irriterende like-baiting

Hvis du er træt af Facebook-opslag, der opfordrer til at like eller hate, er det en god dag i dag. Nu skrider Facebook ind med omgående virkning.

Udgivet

den

Facebook kvæler irriterende like-baiting

Begrebet “Like-baiting” findes ikke, men er opfundet til denne artikel. Det dækker over Facebook-opslag, der opfordrer til, at man liker eller hater for at vise sin holdning til et eller andet – i regelen – ligegyldigt emne.

Men fra i dag vil Facebook slå hårdt ned på den slags opslag og bremse rækkevidden for de Facebooksider, der fortsætter praksissen.

Facebook kalder det “engagement-bait” og anser det som lige så irriterende for brugerne som click baiting.

Metoden med at opfordre til sur smiley eller hjerte er ellers en smart måde at booste sin interaktion med Facebookbrugerne.

Ser man på, hvilke opslag fra 18 store danske medier, der har fået flest interaktioner den seneste måned, er de to øverst placerede opslag netop nogle, der like-baiter.

I top ligger dette opslag fra TV2.dk, der mandag kl 13.45 har modtaget i alt 15.002 reaktioner, 2.252 kommentarer og 218 delinger. Ialt 17.472 interaktioner.

 

På andenpladsen kommer eb.dk med et opslag om licens. Her er der ialt modtaget 16.104 reaktioner, 1.036 kommentarer og 224 delinger. I alt 17.364 interaktioner.

Opgørelsen er foretaget ved hjælp af Crowtangle.
Facebooks indgreb retter sig også mod andre former for baiting, som illustreres med disse skærmbilleder.
Facebooks nye regel træder i kraft med omgående virkning. Du kan læse mere her

Læs også