Connect with us

Kurateret

The Times opretter Facebook-grupper for at skaffe læsere

I den digitale medieverden er det et gammelt trick at oprette Facebook grupper for at skaffe trafik. Men nu løfter The Times tricket til nye højder

Udgivet

den

The Times opretter Facebook-grupper for at skaffe læsere

I den digitale medieverden er det et godt gammelt trick at oprette Facebook grupper for at skaffe trafik. Herhjemme har blandt andet Dagens.dk igennem årene modtaget uendeligt mange klik fra Facebook gruppen Efterlysninger, der har over 40.000 medlemmer, og som blev oprettet i 2013 af Dagens.dk

Men, mens Efterlysninger og tilsvarende Facebook grupper er åbne for enhver og primært har som mål at skaffe flest mulige læsere, forsøger britiske The Times nu at løfte disciplinen til et nyt niveau, nemlig at skaffe abonnenter.

Det skriver Digiday.

The Times har igennem det seneste halve år oprettet tre forskellige Facebook grupper, hvor man kun kan blive medlem ved at blive godkendt at The Times. Grupperne, der handler om Brexit, bøger og film, har derfor selvsagt ikke millioner af medlemmer, men til gengæld et forum af højt engagerede medlemmer.

The Times fodrer ikke kun grupperne med deres eget indhold, men med indhold fra mange forskellige kilder. Til gengæld tilbyder The Times de højt passionerede medlemmer, at de kan få to gratis artikler om ugen hos The Times.

Hvorvidt tragten virker og rent faktisk skaffer nye abonnenter, kan The Times endnu ikke svare på. Det skyldes blandt andet, at Facebook er fedtede med data om medlemmerne.

To sidegevinster – som måske i virkeligheden bliver kernegevinsterne – er, at grupperne faciliterer et mere levende debatmiljø end på The Times egen platform og at grupperne er en effektiv detektor af nye strømme, inputs og holdninger hos de pågældende stofområders superlæsere.

Foto: Wikimedia

Kurateret

testartikel

Udgivet

den

Læs resten af artiklen

Kurateret

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links – den snak tilhører fortiden

På et lukket møde har Facebooks globale chef for kontakt med medier tilsyneladende talt over sig og afleveret det endelige dødsstød til de lette klik

Udgivet

den

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage

Det er ikke gået ubemærket hen, at Facebook igennem de seneste to år har skruet voldsomt ned for trafikstrømmen til medierne. Men hvis der skulle være en enkelt redaktør, der stadig drømmer om at trafikken vender tilbage, er det dagen i dag, hvor øjnene skal gnides og en ny strategi, uafhængig af høj Facebooktrafik, skal lægges.

Det må være konsekvensen, hvis tre citater fra Facebooks globale chef for samarbejde med medier, Campbell Brown, står til troende.

Ifølge fem medarbejdere på det australske medie The Australian, har Campbell Brown på et møde med dem sagt:

“Mark (Zuckerberg) er ligeglad med udgivere og giver mig masser af spillerum og opbakning til at gennemføre disse ændringer (neddrosling af trafik)”.

“Vi vil hjælpe med at revitalisere journalistikken. Om nogle få år ville det modsatte ligne, at vi bare holdt jer i hånden, mens jeres forretning døde som på et hospice”.

“Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage”.

Campbell Brown har senere afvist at have formuleret sig på den måde, men de fem medarbejdere på The Australian står fast på deres referat af mødet og det anerkendte Nieman Lab har da heller ikke tøvet med at viderebringe citaterne.

Når Campbell Brown taler om at revitalisere journalistikken er det formentlig The Facebook Journalism Project hun tænker på. Det er et projekt, som blandt andet giver medierne fri adgang til at anvende værktøjet CrowdTangle. Senest har projektet annonceret, at de vil støtte medier med at skaffe betalende abonnenter. Dels et program, der støtter lokale medier og dels et program, der støtter medlemsbaserede medier.

Læs også: Hvad ville Facebookchefen gøre som dansk redaktør?

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu