Connect with us

Original

Nyt dansk medieprojekt baseret på cryptomønter og blockchain

Startupprojekt udnytter nyhedsbrugernes egen viden og lyst til at kende alle vinkler på en nyhed. Blockchain og bitcoins belønner brugere, der skaber viden

Udgivet

den

Hold godt fast – denne artikel kræver din fulde opmærksomhed, hvis du skal forstå den:

Media Sifter er navnet på et ambitiøst mediestartup med rod i Danmark. Ifølge grundlæggerne af Media Sifter trækkes nyhedsbrugerne i dag rundt i et støjende nyhedsunivers præget af spin, løgne og ukendte dagsordener og hvor det hele er centraliseret i en grad, så kun få kan gennemskue mønstrene. Det skal  Media Sifter ændre ved at give power til nyhedsbrugernes egne indsigter, kompetencer og lyst til at kende sandheden – eller i hvert fald flest mulige vinkler af sandheden.

Derfor lancerer Media Sifter nu et koncept, der på den ene side er enkelt og på den anden side temmelig abstrakt.

Grundlæggende opererer Media Sifter med tre platforme eller processer:

  1. En nyhedsaggregator, hvor du kan søge artikler frem efter emne. Denne del er rimelig simpel og aggregatoren indeholder allerede eksisterende artikler, der scrapes fra nettet.
  2. Crowd-undersøgelse. Når du læser artiklerne, kan du fremhæve påstande, oplysninger og fakta, der optræder i artiklerne og tilbyde enten at selv at validere dem eller belønne andre for at gøre det. Ved hjælp af blockchains opstår der en enighed (consensus) om, hvad der er op og ned i historien. Lige netop denne del af processen bryder med det nuværende medieunivers centralisering af tillid og uddelegerer/atomiserer tilliden via blockchains.
  3. Bevis-økonomi. Media Sifter anfører, at den nuværende medieøkonomi er en klikøkonomi. Men, hvis og når Media Sifter er rullet helt ud, vil det erstattes af en bevis-økonomi. Beviser, fordi de brugere, der finder sandheden og de rette perspektiver i punkt 2 belønnes af resten af brugerne.

Valutaen i dette kredsløb bliver cryptovaluta, der handles ved hjælp af blockchains.

Media Sifter vil ligesom mange andre startups kickstarte sin egen finansiering ved at afholde en såkaldt ICO – Initial Coin Offering – hvor særligt indbudte får mulighed for at købe billige bitcoinlignende cryptovaluta i projektet.

Du kan læse mere om Media Sifter på deres egen hjemmeside, hvor der også er links til forklarende artikler om projektet.

Media Sifter bor i København og  består af ni iværksættere med ni forskellige nationaliteter.

Der er oprettet en Facebookgruppe for interesserede i bitcoins, etherum og blockchain – Copenhagen Cryptos and Blockchain

Original

Medietrends otte bud på 2020

Whitepaper: Superfans i centrum, robotvideo, etik, gode vaner, indbakketræthed og andre tendenser, der præger medierne i 2020

Udgivet

den

Medietrends otte bud på 2020

Vi nærmer os 2020 og det betyder, at Medietrends for fjerde gang kigger ud i fremtiden.

Det er der kommet et whitepaper på 12 sider ud af, som du kan downloade, når du har lyst.

Medietrends 2020 er kun for modtagere af Medietrends ugentlige nyhedsbrev. Du modtager whitepaperet, når du tilmelder dig. Hvis du allerede er tilmeldt, har du modtaget Medietrends 2020 torsdag morgen – kig evt i spamfiltret.

Læs hvad du kan forvente af 2020

  1. Superfans i centrum
  2. Nyhedsbreve nærmer sig indbakke-træthed
  3. De gode regelmæssige vaner
  4. Skræddersyet nyhedsmix/personalisering
  5. Robotartikler og robotvideo kan tænde etisk debat
  6. Et virvar af indtægtskilder
  7. Omstilling kræver alle mand på dækket
  8. Betalingsvægge kan udfordre sammenhængskraft

Medietrends 2020 udgives med støtte fra Dansk Journalistforbund, Danske Medier og DMJX.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu