Connect with us

Original

Nyt dansk medieprojekt baseret på cryptomønter og blockchain

Startupprojekt udnytter nyhedsbrugernes egen viden og lyst til at kende alle vinkler på en nyhed. Blockchain og bitcoins belønner brugere, der skaber viden

Udgivet

den

Hold godt fast – denne artikel kræver din fulde opmærksomhed, hvis du skal forstå den:

Media Sifter er navnet på et ambitiøst mediestartup med rod i Danmark. Ifølge grundlæggerne af Media Sifter trækkes nyhedsbrugerne i dag rundt i et støjende nyhedsunivers præget af spin, løgne og ukendte dagsordener og hvor det hele er centraliseret i en grad, så kun få kan gennemskue mønstrene. Det skal  Media Sifter ændre ved at give power til nyhedsbrugernes egne indsigter, kompetencer og lyst til at kende sandheden – eller i hvert fald flest mulige vinkler af sandheden.

Derfor lancerer Media Sifter nu et koncept, der på den ene side er enkelt og på den anden side temmelig abstrakt.

Grundlæggende opererer Media Sifter med tre platforme eller processer:

  1. En nyhedsaggregator, hvor du kan søge artikler frem efter emne. Denne del er rimelig simpel og aggregatoren indeholder allerede eksisterende artikler, der scrapes fra nettet.
  2. Crowd-undersøgelse. Når du læser artiklerne, kan du fremhæve påstande, oplysninger og fakta, der optræder i artiklerne og tilbyde enten at selv at validere dem eller belønne andre for at gøre det. Ved hjælp af blockchains opstår der en enighed (consensus) om, hvad der er op og ned i historien. Lige netop denne del af processen bryder med det nuværende medieunivers centralisering af tillid og uddelegerer/atomiserer tilliden via blockchains.
  3. Bevis-økonomi. Media Sifter anfører, at den nuværende medieøkonomi er en klikøkonomi. Men, hvis og når Media Sifter er rullet helt ud, vil det erstattes af en bevis-økonomi. Beviser, fordi de brugere, der finder sandheden og de rette perspektiver i punkt 2 belønnes af resten af brugerne.

Valutaen i dette kredsløb bliver cryptovaluta, der handles ved hjælp af blockchains.

Media Sifter vil ligesom mange andre startups kickstarte sin egen finansiering ved at afholde en såkaldt ICO – Initial Coin Offering – hvor særligt indbudte får mulighed for at købe billige bitcoinlignende cryptovaluta i projektet.

Du kan læse mere om Media Sifter på deres egen hjemmeside, hvor der også er links til forklarende artikler om projektet.

Media Sifter bor i København og  består af ni iværksættere med ni forskellige nationaliteter.

Der er oprettet en Facebookgruppe for interesserede i bitcoins, etherum og blockchain – Copenhagen Cryptos and Blockchain

Original

Reuters tester deepfake nyhedsindslag

Deepfake tager fart i medieverdenen. BBC er igang og nu eksperimenterer Reuters med hele nyhedsindslag med syntetiske værter

Udgivet

den

Reuters tester deepfake nyhedsindslag
Kredit: Reuters

Det internationale nyhedsbureau Reuters har udviklet en prototype af en nyhedsmaskine, der ved hjælp af automatisering og deepfake-teknologi kan producere hele nyhedsindslag med sportsresultater, billeder af mål og videospeak fra en sportsvært.

Nyhedsværten, som er et rigtigt menneske, har indtalt en lang række replikker og tal, og ud fra det kan kunstig intelligens modellere værtens mimik så ansigttræk og mundbevægelser matcher de nyheder, som bliver “oplæst”.

Her efter kombineres værtens speak med video fra fodboldkampen – fuldstændig som vi kender det fra traditionelle sportsnyheder på TV. Eneste forskel er, at værten aldrig har speaket og at han til gengæld kan lave et indslag for utallige fodboldkampe samtidigt.

Medietrends skrev for nyligt om, hvordan BBC eksperimenterer med vejrudsigter, som også benytters sig af deepfake. Og ligesom med BBC, er det også danske Synthesia, som Reuters samarbejder med om deepfake sportsnyheder.

De to eksempler på lødige udnyttelser af deepfake vidner om, at teknologien kan komme til at spille en væsentlig rolle i medieverdenen. Fuldstændig som de automatiserede tekstartikler længe har gjort i den etablerede medieverden.

Med deepfake er de etiske udfordringer dog langt større, da “bedraget” er mere gennemført og overbevisende. Derfor åbner BBCs og Reuters innovationslyst utvivlsom en debat, som bliver interessant og formentlig stærkt polariseret. Debatten er vigtig, men det bliver næppe noget, der standser udviklingen – højst bremser den.

Hos Reuters bliver den etiske debat ikke adresseret, men Nick Cohen, global head of product, core news services, siger:

“Reuters har længe ligget forrest med udforskning af potentialet i, hvordan nye teknologier kan distribuere nyheder og information. Prototyper hjælper os med at forståm hvordan kunstig intellgens og syntetiske medier kombineret med real time feeds med billeder og rapportering kan skabe helt nye produkter og services.”

Læs Reuters meddelelse om prototypen her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu