Connect with us

Original

Instagram-stjerne afslører svindel med følgere og likes

Køb, snyd og fup dig til berømmelse på Instagram og tjen penge på skjult reklame. Firmaer og stjerner er i uhelligt parløb om at købe followers og likes

Udgivet

den

instagram køb følgere

Køb, snyd og fup dig til berømmelse på Instagram og tjen penge på skjult reklame.

Sådan lyder levevejen for et stigende antal mennesker i alle aldre og lande. En af dem – den italienske fotograf Sara Melotti med 35.000 følgere på Instagram – er nu blevet ramt af bondeanger og afslører, hvordan hun og andre såkaldte influenter på Instagram snyder sig til berømmelse.

Influenter er personer med mange følgere og fans på sociale medier. De har ofte en høj gennemslagskraft over for deres følgere og bruges derfor i stigende grad til markedsføring af kommercielle produkter og services.

Konceptet er helt enkelt: Virksomhederne har brug for troværdige ansigter, som mange lytter og ser op til. Og jo større publikum disse influenter har, jo mere kan de tjene på deres reklamer.

Det har ifølge Sara Melotti kickstartet en industri af fup og fidus, hvor det gælder om at have så mange følgere som muligt – også selvom det primært er falske følgere.

Her er, ifølge Melotti, de mest almindelige fiduser i Instagram-universet:

Køb følgere, likes og kommentarer

Den letteste måde at vokse på Instagram og andre sociale medier er ganske enkelt at købe sine venner. Som billedet viser er det endda ekstremt billigt. For sølle 55 $ – godt 350 kroner – kan man få hele 15.000 følgere.

Følgere, der skaffes på denne måde, er dog fuldstændig passive og bidrager udelukkende til, at det ser ud som om man er vældig populær.

instagram køb followers

Følg/affølg og kommenter på tilfældige mennesker

Et velkendt trick er at følge en masse tilfældige mennesker for at få dem til følge dig. Hvis man er kynisk nok, holder man op med at følge dem så snart de er gået i ens fælde. Samme teknik kan bruges med kommentarer.

Brug Instagress og Archie

Er man for doven til ovennævnte metode, og det er man nok når man vil snyde sig til venner, findes der firmaer, der tilbyder at gøre arbejdet for dig. Det er blandt andet Instagress og Archie, som ved hjælp af robotter interagerer med andre profiler på Instagram og Twitter i dit navn.

Instagress er fornylig blevet tvunget til at opgive sin service, der gav kunderne ”social media superpower”, men Archie er stadig kørende. Archie praler oven i købet med, at de har kunder som Uber og FN.

instagram køb followers

Dyrk Instagram Spots

Tag billeder alle de samme steder som alle de andre på Instagram. Det giver masser af likes og følgere.

Betal for at blive repostet af de store

Instagram har masser af magtcentre med mange følgere. Hvis man kan få sine opslag fremhævet, repostet og anerkendt af nogle af disse, får man masser af medvind i algoritmen og nye fans. Det er bare ikke så tit, det sker af sig selv – med mindre man betaler.

Som man kan se af Sara Melottis mails er der ikke tale om småpenge.

instagram køb followers

Mail fra Sara Melotti

Kommentarloger

Du kan lave en loge med 10-15 andre på Instagram. Hver gang en poster et nyt billede, tæppebomber de andre billedet med kommentarer. På den måde fremstår billedet populært og uimodståeligt.

Smutvej til Explorer

Ifølge Sara Melotti er dette den mest hemmelige metode. I virkeligheden bygger den på samme princip som kommentarlogerne. Sørg for at få flest mulige likes og kommentar i de første 30-45 minutter efter du har slået et billede op.

Dette sker sjældent af sig selv, så derfor kan man skrive sig selv på nogle lister og derefter poste på samme tid. Så snart man har postet skal man begynde at kommentere på alle andre på listen. Det skulle få alle til at stige op ad algoritmen og blive placeret i Instagrams Explorer, hvorfra man bliver set af millioner af andre på Instagram.

Data

Lokalmedier reducerer tab på Facebook

Udgivet

den

Lokalmedier reducerer tab fra Facebook

Siden Facebook for snart to år siden skruede ned for mediernes eksponering på Facebook, har de lovet, at lokale nyheder ikke skulle blive ramt.

Tidligere analyser viser, at Facebook nogenlunde holder løftet i USA og nu peger nye data også på, at løftet har begunstiget danske lokale- og regionale medier.

Det fremgår af en ny analyse, Medietrends har foretaget af 99 danske regionale og lokale mediers Facebooksider. I analysen sammenlignes alle opslag fra juli 2018 til juni 2019 med den tilsvarende 12-måneder-periode året før.

Den mest enkle kurve til at illustrere spørgsmålet er, hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår per opslag.

Den grønne kurve viser med al tydelighed, at de 99 medier fik mindre og mindre ud af deres opslag igennem hele perioden fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Og med samme tydelighed viser den røde kurve, at der sker noget positivt med algoritmen i efteråret 2018.

I alle måneder i 2019 har medierne i gennemsnit ligget mellem 16 og 33 procent højere end den tilsvarende måned året før.

Det skal understreges, at Medietrends analyse udelukkende måler interaktioner og antal opslag. Det kan derfor ikke direkte oversættes til rækkevidde på Facebook eller antal klik tilbage til mediernes egne sider.

Ligeledes kan det ikke udelukkes, at 99 andre lokale og regionale medier kunne have givet et andet billede. Men listen dækker alle regionale medier og et tilfældigt udvalg af lokale medier.

Listen indeholder kun skrevne medier. Havde den fx også inddraget TV2-regionerne, ville en stor mængde video-opslag formentlig have påvirket voldsomt i det samlede billede.

Det højere udbytte af at slå op på Facebook, giver naturligvis også gennemslag i den samlede mænge interaktioner. Her krydser de to kurver dog først hinanden to måneder senere, hvilket skyldes, at mediernes aktivitet på Facebook (antal opslag) var væsentlig neddæmpet i efteråret 2018.

Den mest præcise måde at måle udviklingen på, er den såkaldte interaction rate. Det er et regnestykke, der både inddrager antal interaktioner, antal opslag og Facebooksidernes antal følgere på det tidspunkt opslagene blev postet.

Det betyder, at data korrigerer for om Facebooksiderne henover perioden er vokset i antal følgere og derfor logisk set ville kunne opnå flere interaktioner.

Også interaction rate viser stort set samme udvikling, som de andre kurver.

Medietrends analyse indbefatter samtlige opslag i de to perioder – ialt 195.907 – opslag og det er derfor usandsynligt, at udviklingen er drevet af enkelte supervirale opslag.

Analysen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu