Connect with us

Original

Instagram-stjerne afslører svindel med følgere og likes

Køb, snyd og fup dig til berømmelse på Instagram og tjen penge på skjult reklame. Firmaer og stjerner er i uhelligt parløb om at købe followers og likes

Udgivet

den

instagram køb følgere

Køb, snyd og fup dig til berømmelse på Instagram og tjen penge på skjult reklame.

Sådan lyder levevejen for et stigende antal mennesker i alle aldre og lande. En af dem – den italienske fotograf Sara Melotti med 35.000 følgere på Instagram – er nu blevet ramt af bondeanger og afslører, hvordan hun og andre såkaldte influenter på Instagram snyder sig til berømmelse.

Influenter er personer med mange følgere og fans på sociale medier. De har ofte en høj gennemslagskraft over for deres følgere og bruges derfor i stigende grad til markedsføring af kommercielle produkter og services.

Konceptet er helt enkelt: Virksomhederne har brug for troværdige ansigter, som mange lytter og ser op til. Og jo større publikum disse influenter har, jo mere kan de tjene på deres reklamer.

Det har ifølge Sara Melotti kickstartet en industri af fup og fidus, hvor det gælder om at have så mange følgere som muligt – også selvom det primært er falske følgere.

Her er, ifølge Melotti, de mest almindelige fiduser i Instagram-universet:

Køb følgere, likes og kommentarer

Den letteste måde at vokse på Instagram og andre sociale medier er ganske enkelt at købe sine venner. Som billedet viser er det endda ekstremt billigt. For sølle 55 $ – godt 350 kroner – kan man få hele 15.000 følgere.

Følgere, der skaffes på denne måde, er dog fuldstændig passive og bidrager udelukkende til, at det ser ud som om man er vældig populær.

instagram køb followers

Følg/affølg og kommenter på tilfældige mennesker

Et velkendt trick er at følge en masse tilfældige mennesker for at få dem til følge dig. Hvis man er kynisk nok, holder man op med at følge dem så snart de er gået i ens fælde. Samme teknik kan bruges med kommentarer.

Brug Instagress og Archie

Er man for doven til ovennævnte metode, og det er man nok når man vil snyde sig til venner, findes der firmaer, der tilbyder at gøre arbejdet for dig. Det er blandt andet Instagress og Archie, som ved hjælp af robotter interagerer med andre profiler på Instagram og Twitter i dit navn.

Instagress er fornylig blevet tvunget til at opgive sin service, der gav kunderne ”social media superpower”, men Archie er stadig kørende. Archie praler oven i købet med, at de har kunder som Uber og FN.

instagram køb followers

Dyrk Instagram Spots

Tag billeder alle de samme steder som alle de andre på Instagram. Det giver masser af likes og følgere.

Betal for at blive repostet af de store

Instagram har masser af magtcentre med mange følgere. Hvis man kan få sine opslag fremhævet, repostet og anerkendt af nogle af disse, får man masser af medvind i algoritmen og nye fans. Det er bare ikke så tit, det sker af sig selv – med mindre man betaler.

Som man kan se af Sara Melottis mails er der ikke tale om småpenge.

instagram køb followers

Mail fra Sara Melotti

Kommentarloger

Du kan lave en loge med 10-15 andre på Instagram. Hver gang en poster et nyt billede, tæppebomber de andre billedet med kommentarer. På den måde fremstår billedet populært og uimodståeligt.

Smutvej til Explorer

Ifølge Sara Melotti er dette den mest hemmelige metode. I virkeligheden bygger den på samme princip som kommentarlogerne. Sørg for at få flest mulige likes og kommentar i de første 30-45 minutter efter du har slået et billede op.

Dette sker sjældent af sig selv, så derfor kan man skrive sig selv på nogle lister og derefter poste på samme tid. Så snart man har postet skal man begynde at kommentere på alle andre på listen. Det skulle få alle til at stige op ad algoritmen og blive placeret i Instagrams Explorer, hvorfra man bliver set af millioner af andre på Instagram.

Original

Nyt medie lader alle kopiere deres journalistik

The Markup vil kulegrave de usynlige magtbastioner i den digitale verden og deres afsløringer skal bredes ud ved at alle får lov at kopiere hvert et ord

Udgivet

den

Nyt medie lader alle kopiere deres journalistik

Big Tech Is Watching You. We’re Watching Big Tech.

Sådan lyder det redaktionelle løfte fra nystartede The Markup, som vil kulegrave de usynlige algoritmer og koder, der får mere og mere magt over vores tilværelse.

Basalt set er det klassisk undersøgende journalistik, som The Markup repræsenterer, men eftersom de institutioner, som The Markup har i søgelyset, er verdens stærkeste techorganisationer, så bliver The Markups metoder også nyskabende.

I et velkomstbrev forklarer redaktøren, Julia Angwin, at de har udviklet deres helt egen undersøgende metode med inspiration fra videnskabens verden.

The Markup Method er:

  1. Build. The Markup stiller spørgsmål og indsamler data, opbygger datasæt og afprøver hypoteser.
  2. Bulletproof. Ligesom i videnskabens verden tryktester redaktionen deres fund igennem hårde review-processer, hvor eksterne eksperter og dem, der undersøges, inviteres til at finde eventuelle huller i dokumentationen.
  3. Show our work. Historien publiceres med fuld transparens om metode og offentliggørelse af alle data og dokumenter. En omfattende metoderapport offentliggørelse også.

Redaktionen på The Markup består af både journalister, statistikere, kodere og grafikere. Og de nævner en passant, at de mestrer alt fra klassisk datajournalistik til avanceret brug af kunstig intelligens og machine learning.

The Markup er et non profit medie, som skal overleve på donationer fra både fonde og læsere. Her og nu er de skudt igang takket være en donation på 23 millioner dollars fra Craig Newmark – manden som med Craigslist disruptede de amerikanske mediers lukrative indtægter fra rubrikmarkedet og som nu betaler af på den dårlige samvittighed med generøse bidrag til nye medieprojekter.

Netop fordi The Markup ikke er afhængige af abonnementsalg eller annoncer og fordi deres mål er at få udbredt journalistikken mest muligt, udkommer de efter målsætningerne i Creative Commons, som også er kendt fra for eksempel billeddatabasen Flickr, hvorfra alle kan hente og kopiere billeder gratis.

The Markup er så kompromisløse i deres publiceringsstrategi, at de ligefrem stiller artiklerne til rådighed med fuld HTML-kode, så de er lige til at smide ind på et hvilket som helst website.

Sådan ser genudgivelsesfunktion ud – placeret efter alle artikler

Ideen med at udbrede journalistikken så kompromisløst er ikke set mange gange tidligere. Dog har det amerikanske med The Conversation en tilsvarende funktion. Det norske faktatjekkermedie Faktisk.no leverer en lidt anden løsning, hvor deres artikler kan embeddes på eksterne medier.

Hvis du kender til eksempler på medier, der stiller html-kode til rådighed ligesom The Markup og The Conversation, så tip endelig. Enten på mail her, eller i kommentarspor på denne artikels Facebookopslag.

The Markup er også kompromisløs i deres ikke-brug af læserdata. De opsamler intet om læserne og kan derfor ikke foretage selv de mest simple analyser af læsernes adfærd.

Som et godt eksempel på, hvor svært det er at leve op til ikke at indsamle data, er det The Markups udfordringer med at finde et firma, der kan håndtere deres nyhedsbreve på en måde, hvor læsernes adfærd ikke bliver indsamlet.

Den opgave tog fem uger at løse og først da det hollandske selskab Revue (som Medietrends også bruger) indvilgede i at skræddersy en løsning, kunne The Markup udsende nyhedsbreve uden at bryde løftet om ikke at indsamle data.

Forinden havde de været forbi alle de store nyhedsbrevsmaskiner, hvor ingen nogensinde havde hørt om, at nogen ville udsende nyhedsbreve uden at vide, hvordan og hvor meget de blev læst.

Den første tophistorie i The Markup handler om den usynlige algoritme, der bestemmer, hvor meget du skal betale for en bilforsikring. Undersøgelsen viser, at det ikke er din risiko for at køre galt, der bestemmer præminen, men derimod, hvor sandsynligt det er, at du kan lokkes til at betale en høj pris.

Tjek The Markup her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu