Connect with us

Original

Når brugerne bliver værdiløse

CNN har ekstreme mængder brugere, men får alt for lidt ud af alt for mange. Den problemstilling findes også i Danmark

Udgivet

den

Når brugerne bliver værdiløse

Hvad hjælper det at nå ud til historisk høje antal læsere, hvis flere og flere af dem er værdiløse?

Det spørgsmål bør alle medier, der i større eller mindre omfang jagter flest mulige læsere stille sig. CNN, der om noget medie, er indbegrebet af scale har erkendt, at de millioner mange løse læsere, der driver ind og ud af deres platforme, er alt for lidt værd – og CNN for lidt værd for dem.

Derfor har CNN nu etableret et bruger-udviklings-team, der skal styrke forbindelsen mellem CNN og de mange løse læsere.

For et halvt år siden analyserede jeg på problemstillingen i forbindelse med mit fellowship på Syddansk Universitet. Mine data fra danske medier viste, at de største digitale medier i gennemsnit har 20 procent læsere, som selv finder vej til mediet og 80 procent, der kun kommer impulsivt og som lynhurtigt smutter videre til andre fristende medietilbud.

Overt tre artikler, kaldet Læserparadokset, beskrev jeg problemstillingen, hvordan det udfordrer mediernes strategi om at skaffe nye abonnenter og endelig en artikel med bud på løsninger.

Her er links til Læserparadokset:

Jagten på kernelæsere gjorde dem til minoritet

Den svære kunst at fiske nye kernelæsere

Loyale læsere? Hvad med loyale medier?

Hvis du vil læse om CNN, er det denne VEJ

Læs også