Connect with us

Original

Her er mediernes svar på Uber

Blasting News har 94 millioner brugere, udkommer på 24 sprog og skribenterne bliver lønnet 100 procent efter hvor mange klik, de skaffer.

Udgivet

den

Er Blasting News mediernes svar på Uber?

Et gigantisk nyhedssite, der udkommer på 24 forskellige sprog i 35 lande og samlet set har så mange læsere, at de er verdens 119 største site.

Mediet hedder Blasting News og du har formentlig aldrig hørt om det. Kernen i Blasting News er, at skribenterne er tilfældigere brugere, der har lyst til at tjene lidt ekstra. Derfor kan du på et enkelt minut oprette dig som skribent og afhængig af, hvor mange klik dine artikler opnår, tjener du lidt eller måske en smule mere.

Andre portaler bruger samme koncept – endda oftest uden honorar til skribenterne – men forskellen her, at Blasting News som nyhedssite spiller direkte ind i konkurrencen med de etablerede medier, der betaler rigtige lønninger og honorarer til journalisterne.

Blasting News er imod click bait og falske nyheder og ifølge dem selv skal både etik og troværdighed være i top. Derfor bliver alle indkomne artikler først scannet af software, der sikrer, at det ikke er plagiater og derefter er 200 redaktører beskæftiget med at menneskelæse artiklerne før de publiceres.

Hver måned publiceres der knap 20.000 artikler og publikum er på hele 94 millioner unikke brugere.

Den danske version er temmelig sølle, men når man kaster et blik henover den amerikanske, indiske, tyske eller spanske forside, ser det ærligt talt hverken værre eller bedre ud end på masser af etablerede nyhedssites.

Blasting News er tilmed så kreative, at de betaler mikroinfluenter penge for at dele artikler på de sociale medier. Det kan for eksempel være administratorer af lukkede Facebook-grupper.

Er Blasting News en trussel mod den etablerede mediebranche? Det er svært at sige, men det er i hvert fald et uomgængeligt faktum, at den tid de 94 millioner unikke brugere tilbringer på mediernes svar på Uber, der surfer de ikke nyheder på sites, der opererer på almindelige vilkår.

Samtidig skubber Blasting News til en diskurs, hvor journalistik ikke bare skal være gratis for brugerne, men ligefrem være noget de kan tjene penge på. I det lys kan det syne lidt vanskeligt at sælge abonnementer.

Tjek selv Blasting News ud.

I øvrigt har Googles Innovations fond støttet Blasting News. Her kaldes konceptet social journalism og præsenteres som en brobygger mellem udgivere, freelancejournalister og almindelige mennesker, der også vil have lov at kalde sig reportere.

Læs også