Connect with us

Original

Her er mediernes svar på Uber

Blasting News har 94 millioner brugere, udkommer på 24 sprog og skribenterne bliver lønnet 100 procent efter hvor mange klik, de skaffer.

Udgivet

den

Er Blasting News mediernes svar på Uber?

Et gigantisk nyhedssite, der udkommer på 24 forskellige sprog i 35 lande og samlet set har så mange læsere, at de er verdens 119 største site.

Mediet hedder Blasting News og du har formentlig aldrig hørt om det. Kernen i Blasting News er, at skribenterne er tilfældigere brugere, der har lyst til at tjene lidt ekstra. Derfor kan du på et enkelt minut oprette dig som skribent og afhængig af, hvor mange klik dine artikler opnår, tjener du lidt eller måske en smule mere.

Andre portaler bruger samme koncept – endda oftest uden honorar til skribenterne – men forskellen her, at Blasting News som nyhedssite spiller direkte ind i konkurrencen med de etablerede medier, der betaler rigtige lønninger og honorarer til journalisterne.

Blasting News er imod click bait og falske nyheder og ifølge dem selv skal både etik og troværdighed være i top. Derfor bliver alle indkomne artikler først scannet af software, der sikrer, at det ikke er plagiater og derefter er 200 redaktører beskæftiget med at menneskelæse artiklerne før de publiceres.

Hver måned publiceres der knap 20.000 artikler og publikum er på hele 94 millioner unikke brugere.

Den danske version er temmelig sølle, men når man kaster et blik henover den amerikanske, indiske, tyske eller spanske forside, ser det ærligt talt hverken værre eller bedre ud end på masser af etablerede nyhedssites.

Blasting News er tilmed så kreative, at de betaler mikroinfluenter penge for at dele artikler på de sociale medier. Det kan for eksempel være administratorer af lukkede Facebook-grupper.

Er Blasting News en trussel mod den etablerede mediebranche? Det er svært at sige, men det er i hvert fald et uomgængeligt faktum, at den tid de 94 millioner unikke brugere tilbringer på mediernes svar på Uber, der surfer de ikke nyheder på sites, der opererer på almindelige vilkår.

Samtidig skubber Blasting News til en diskurs, hvor journalistik ikke bare skal være gratis for brugerne, men ligefrem være noget de kan tjene penge på. I det lys kan det syne lidt vanskeligt at sælge abonnementer.

Tjek selv Blasting News ud.

I øvrigt har Googles Innovations fond støttet Blasting News. Her kaldes konceptet social journalism og præsenteres som en brobygger mellem udgivere, freelancejournalister og almindelige mennesker, der også vil have lov at kalde sig reportere.

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu