Her er vinderne af Danske Mediers Digitale Priser

Danske Mediers digitale priser blev uddelt i dag. Her er vinderne samt dommerjuryens begrundelser.

Der blev uddelt 2 guld, 5 sølv og 8 gange hædrende omtale.

Klik på overskrifterne for at se de digitale projekter.

Guld

Kristeligt Dagblad – Digitale historier 

Kristeligt Dagblads specialhistorie om demens er en smagfuld, afdæmpet og ekstrem effektiv brug af digitale virkemidler. Indledningsvis tvinges læseren til at teste sig selv for demens for at få lov at læse artiklen. Det skaber en god forståelse for sygdommen. Men artiklens digitale trumfkort er de mange billeder, der langsomt toner ud og forsvinder – helt som mennesket, der er ramt af demens.

DR – Digitale historier 

Det kan være fristende at proppe en digital fortælling med virkemidler, så kunsten er i virkeligheden at kunne begrænse sig. Lige præcis det har DR evnet til guld med deres fortælling om Jernmanden og den døde nyre. Virkemidlerne understøtter uden at overdøve, men ligger som underlægningsmusik og giver historien lov til at folde sig ud.

Sølv

Kristeligt Dagblad – Digitale historier 

Med meget simple greb kommer læseren helt tæt på de overvejelser, som kommende forældre til et barn med muligt Downs Syndrom står overfor. Man bliver tvunget til at tage de tunge beslutninger, hvis man vil læse historien til ende. Det er dygtigt brug af det digitale medie og viser, at ikke man ikke nødvendigvis skal have en stor produktion i gang for at lave en vedkommende digital fortælling. Derfor sølv.

DR – Digitale historier 

Dr.dk formår med ”Tag temperaturen på kloden” at behandle et af tidens vigtigste og mest komplekse emner, så det fremstår let tilgængeligt og i øjenhøjde med brugerne. Data bliver gjort spiseligt med greb som brugerinddragelse og gamification, og de grafiske, dynamiske elementer er enkle, nemme at afkode og lege med. Alt i alt fremstår pakken enkel, indbydende og yderst informerende.

Jydske Vestkysten – Lokale og regionale digitale medier 

Jv.dk har gennemgået en enorm forvandling – både på overfladen, men ikke mindst bag facaden og i det journalistiske motorrum, hvor der er blevet justeret markant på tankegang og arbejdsmetoder. Ændringerne har resulteret i et mere dynamisk og fokuseret site, der er nemt at navigere i, selv om det dækker over et enormt geografisk område. Og det skader bestemt heller ikke, at de i øvrigt er blevet taget godt imod af brugerne.

Fagbladet 3F – Digitale historier 

Tema, kontekst, læsning og layout går op i en højere enhed, når fokus sættes på robotterne. Det er tiltalende visuelt og grundigt journalistisk udført. Det kræver stor selvsikkerhed at opbygge et stort tema – og samtidig også linke ud til eksterne ressourcer og dokumentation. Resultatet er et helt univers om automatisering af arbejdslivet og dets muligheder og trusler.

Kristeligt Dagblad – landsdækkende digitale medier 

Kristeligt-dagblad.dk fremstår brugervenligt, let overskueligt og lynende hurtigt – ikke mindst på mobilen, hvor loadtiden er minimal. Sitet bærer præg af, at det er indholdet, der er i højsædet – ikke det visuelle. Alle forstyrrende elementer og tant og fjas er barberet væk. I stedet er der skåret ind til benet med fokus på de bærende sektioner, hvilket gør det utroligt nemt og intuitivt at navigere som bruger. Sitet står knivskarpt til målgruppen og er eksekveret med en sjælden set kompromisløshed.

Hædrende omtale

EB.dk

Eb.dk er flagskibet over alle danske nyhedssites. Trafikken er enorm og stadig stigende og læserne fristes let og effektivt til at blive lidt længere. Eb.dk er tabloidt og råber gerne højt, men de mange farver, rubrikstørrelser og varierende elementer er sammensat på en æstetisk sikker måde. Med de markante forbedringer af mobilsitet i 2017 fortjener eb.dk hædrende omtale.

TV 2 – landsdækkende digitale medier 

Kvalitetsside – kort og godt. Læserne kommer godt rundt fra forside til sektioner og artikler og hele vejen tilbage til forsiden. Det er nemt at navigere, og der er en vellykket balance mellem kommercielt og redaktionelt indhold.

Realityportalen – niche- eller fagmedier 

Mere kommercielt og spekulativt end en portal om realitystjerne kan det ikke blive. Det er der ikke noget galt ved. Det er stærkt set her at finde en niche mellem  glossip og blog. Men det er ikke nok, i eksekveringen kan det gå rigtig galt. Det gør det på ingen måde for realityportalen. Det er videreudviklingen af en fremdeles relativt ung, ny kategori. Der laves udmærket journalistik, tilfører en side mere til en noget overfladisk del af pressen, og det gøres professionelt.

Politiken – Digitale historier 

Som en anden Ahab, der jagter Moby Dick, følger vi forfatteren Morten Strøksnæs ud på det blå efter den store grønlandshaj. Mortens fortælling blandes med grafik og fakta om grønlandshajen. Mixet fungerer fint uden at stjæle rampelyset.

Politiken – Digitale historier 

Jagten på den perfekte krop er en digital fortælling, der er meget tro mod universet af kropsdyrkelse, usikkerhed, Instagram og ikke mindst spiseforstyrrelser. Fortællingen blander elegant historien om Emilie med lige præcis de billeder og rekvisitter, der gør, at det næsten er som at være i stue – eller fitnesslokale – med hende. Brugen af sms-samtaler med Emilies mor er med til at skabe dybde og autenticitet i fortællingen.

TV 2 – Digitale historier 

Ideen om at teste e-sportsudøvere mod jagerpiloter er godt tænkt og flot eksekveret. Den digitale fortælling fremstår indbydende med flot design og ikke mindst video af super høj kvalitet. Desuden løfter det den overordnede oplevelse og gør det lettere at relatere til historiens hovedpersoner, at man har prioriteret brugerinddragelse og gamification i form af test af reaktionstid og hukommelse. Alt i alt en drøn solid fortælling.

TV 2  – Digitale historier 

TV2s digitale version af Operation X er et anerkendelsesværdigt eksempel på, at digitale virkemidler kan få alle til at interessere sig for undersøgende journalistik. Ved hjælp af helt simple cards bladrer vi os igennem den undersøgende journalistik. Med dette projekt har Operation X sat nye standarder og anvist en ny vej til at udbrede en af fagets vigtigste discipliner – den afslørende journalistik.

Kristeligt Dagblad – Digital ide 

10 år med Facebook kan naturligvis kun markeres på en måde. Nemlig som et Facebookfeed. Sådan tænker man nu efter Kristeligt Dagblad oprettede en hel Facebookside for at fortælle historien om Facebooks 10 år unge liv. Men da Kristeligt Dagblad fik ideen var der næppe mange andre, der havde tænkt den og formentlig slet ingen, der kunne finde på at udføre den. Ideen er original og fortjener hædrende omtale.


Dommerjuryen har bestået af:

Kamilla Harritsø.

Christian Stavik.

Simon Stilling.

Jan Birkemose.


Læs Jan Birkemoses tale ved prisuddelingen: Hvis ikke chefen siger op i røven får man ingen priser