Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Diamant Salihu

“Vi skal tro på det, vi laver, og ikke bekymre os så meget om AI-udviklingen. Vi skal stå ved vores journalistik og huske, at så længe vi producerer original kvalitetsjournalistik, vil AI og chatbots ikke kunne konkurrere med reportere eller fotografer, der er ude i virkeligheden og skaber deres eget materiale.”

Udgivet

den

Fire minutter med Diamant Salihu
Privatfoto

Eva Jung sendte i sidste uge stafetten videre til Diamant Salihu med disse ord:

Som halvsvensker har jeg måbende forsøgt at forstå udviklingen i den svenske kriminelle underverden og typer som ”Jordbærret” og ”Den kurdiske ræv”. Heldigvis findes Diamant Salihu – en fagjournalist med et utroligt kildenetværk, dyb viden og indsigtsfulde analyser. Nu laver han også undersøgende TV-dokumentarer på SVTs flagskib Uppdrag Granskning. Og så er han enormt generøs og hjælper gerne kolleger i ind- og udland.

Diamant Salihu er reporter på Uppdrag Granskning, SVT, som netop har modtaget Den Gyldne Nymfe i Monte Carlo for serien Jakten om politiets jagt på pædofile.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
Lige nu er jeg på barsel, så det meste af min tid går med aktiviteter sammen med min søn, som snart fylder 11 måneder. Når han sover, prøver jeg at tænke på et hemmeligt projekt, som jeg skal arbejde med til efteråret. Derudover er jeg begyndt at researche til en ny bog.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?
Det er teamet, jeg arbejder sammen med på Uppdrag Granskning. Vi supplerer hinanden godt og kan kaste os over svære projekter og komme i mål med dem.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?
Vi går ofte efter de samme historier. I stedet burde vi mere aktivt spørge os selv på redaktionerne: Hvad bliver underbelyst eller slet ikke dækket? Det er dér, vi bør lægge vores kræfter.

Hvordan bliver investeringerne i forsvaret brugt? Hvor stor nytte gør de våbensystemer og økonomiske bidrag, vi sender til eksempelvis Ukraine? Kommer de til gavn dér, hvor de skal?

Hvad kan mediebranchen lære af andre brancher?
Jeg ved ikke, hvilke brancher, jeg skal sammenligne med, men generelt synes jeg, at vi skal have større selvtillid. Vi skal tro på det, vi laver, og ikke bekymre os så meget om AI-udviklingen. Vi skal stå ved vores journalistik og huske, at så længe vi producerer original kvalitetsjournalistik, vil AI og chatbots ikke kunne konkurrere med reportere eller fotografer, der er ude i virkeligheden og skaber deres eget materiale.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?
Henrik Bergsten, en fantastisk producer, som jeg arbejder sammen med.

Læs også