Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Divya Das

“Vi skal passe ekstra godt på den menneskelige dimension i de daglige nyhedsfortællinger. Nyheder har det – i hvert fald hos mig – med at bundfælde sig bedre med en menneskelig faktor. I vores konstante jagt på at være hurtigst, kan det ofte være nemt at gribe efter kommentaren eller analysen. Så vi gør os klogt i at minde os selv om, hvor central en del af journalistikken mennesket er.”

Udgivet

den

Fire minutter med Divya Das
Foto: Henrik Ohsten/ TV2

Mette Mayli Albæk sendte i sidste uge stafetten videre til Divya Das med disse ord:

Divya Das, fordi hun er ekstremt dygtig og skaber sine egne jobs. I den kommende tid rapporterer hun fra USA for Ekstra Bladet. 

Til dagligt er jeg nyhedsvært på TV 2. Den kommende tid opholder jeg mig også en del i USA, hvor jeg leverer indhold til Ekstra Bladet.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Amerikansk politik og samfundsforhold fylder alt lige nu. For nyligt blev den amerikanske konservative politiske influencer Charlie Kirk skudt, og hans død åbenbarer tilstanden af den offentlige samtale i USA; i politik, i medierne, på gaden, på nettet. Det er svært andet end at delkonkludere, at det er en samtale, der er frygteligt fordærvet og umådelig uforsonlig.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

Når jeg kaster mit blik ud over beskaffenheden af amerikanske medier, bliver jeg mindet om hvor heldige vi er i Danmark med vores medielandskab.

Og vigtigst af alt – det er noget borgerne belønner med tillid. Ifølge den seneste undersøgelse fra Reuters Institutes for the Study of Journalism er det stadig over halvdelen af den danske befolkning, der har tillid til traditionelle medier.

I USA er det blot 3 ud af 10, der kan svare det samme. Og det kan jeg godt forstå.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Vi skal passe ekstra godt på den menneskelige dimension i de daglige nyhedsfortællinger. Nyheder har det – i hvert fald hos mig – med at bundfælde sig bedre med en menneskelig faktor. I vores konstante jagt på at være hurtigst, kan det ofte være nemt at gribe efter kommentaren eller analysen. Så vi gør os klogt i at minde os selv om, hvor central en del af journalistikken mennesket er.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Vi har som branche en stor udfordring med at nå de yngre generationer, og ingen har for alvor knækket koden i den traditionelle ende af mediespektret. Måske kan vi lære af gamerindustrien, hvor man synes at have gennemskuet, hvordan man både underholder, engagerer og fastholder unge brugere.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Jeg vil gerne give stafetten videre til Masaana Egede, Chefredaktør på Sermitsiaq. I et land som Grønland, hvor borgerne bor spredt over store afstande, er medierne meget mere end nyhedsformidlere. De er en helt central del af sammenhængskraften i landet. Og når man dertil lægger udfordringerne internt i rigsfællesskabet og ser Grønland blive sat højt på den geopolitiske dagsorden af en amerikansk præsident, ja så står Masaana Egede med et af de mest betydningsfulde job i Grønland. Derfor vil jeg gerne høre fra ham.

Læs også