Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Bruno Ingemann

“Flere og flere journalister bindes til hæve-sænke borde, så de kan producere flere enheder. Men der er brug for at sende flere journalister ud som reportere, hvor de kan møde kilderne og med deres egne øje se, hvem og hvad de rapporterer om. Det vil også styrke befolkningens tillid til medierne.”

Udgivet

den

Fire minutter med Bruno Ingemann
Foto: Soffi Chanchira Larsen

Bruno Ingemann er chef for Gravercentret – Danmarks center for undersøgende journalistik. Medstifter af Et Spadestik Dybere, som står bag Spadestiksprisen på 100.000 kr., der gives for bedste lokale undersøgende journalistik.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Gravercentrets formål er at styrke regionale og lokale mediers undersøgende journalistik, og for tiden er vi meget optaget af, hvordan vi kan hjælpe de mindste medier og redaktioner. Vores model er allerede prøvet af i omkring 20 projekter, men det har typisk været på større lokale og regionale medier. Nu arbejder vi sammen med små medier og redaktioner på at tilpasse modellen, så den også kan anvendes af dem og forhåbentlig resultere i mere undersøgende journalistik.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

 Det gør to norske medier. iTromsø som satser på lokal graverjournalistik med brug af data og nye digitale værktøjer (se blandt andet https://www.itromso.no/emne/byen-vaar). Det bør være en kæmpe inspiration for alle medier. Det samme gælder deres udvikling af værktøjer med AI, der understøtter graverjournalistikken.

Og Amedia som har udpeget en graverchef til at stå i spidsen for udvikling af den undersøgende journalistik i koncernens mere end 100 aviser.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Flere og flere journalister bindes til hæve-sænke borde, så de kan producere flere enheder. Men der er brug for at sende flere journalister ud som reportere, hvor de kan møde kilderne og med deres egne øje se, hvem og hvad de rapporterer om. Det vil også styrke befolkningens tillid til medierne.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Jeg ved det ikke. Umiddelbart synes jeg, at mediebranchen udvikler sig lige så godt som mange andre brancher.  Men det er svært for medierne at tjene penge, og det kan blive et demokratisk problem, at der mange steder i landet mangler en grundig journalistisk dækning.  Det er en samfundsopgave at sikre mediediversitet, og jeg håber, at en ny fordeling af mediestøtten især vil gå til god lokaljournalistik.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Louise Holst Andersen er tidligere journalist på  iTromsø og var en af kræfterne bag det prisvindende projekt «Byen vår» om økonomiske og sociale forskelle i Tromsø. Hun fik tildelt prisen «Ungskarven» som gives til en journalist under 30 år, som har udmærket sig med sit journalistiske virke i Nord-Norge.
Hun er dansk og uddannet fra DMJX og fra Ingeniøren/Version2, har netop færdiggjort Columbia University’s «Lede Program» i datajournalistik i New York og har erfaring med at indsamle og analysere store datasæt. Nu studerer hun softwaredesign på IT-Universitetet i København for at udvikle sine tekniske færdigheder endnu mere.

Læs også