Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Nyhedsbrev: Et bæst af en snylter?

• The Economist har succes med nyhedsbrev på Linkedin
• Medietrends præsenterer overskriftsgenerator
• Marty Baron om journalistisk ydmyghed
• 80 hemmelige plug-ins til ChatGPT
• Fire minutter med Helin Erdem
• Positive medieregnskaber

Udgivet

den

Nyhedsbrev: Et bæst af en snylter?

Jeg ynder at beskrive ChatGPT, som et bæst af en gamechanger.

Helt uden at være tilkoblet det rigtige liv i form af en internetforbindelse, har ChatGPT allerede sendt dybe rystelser ud i verden.

Men i de kommende måneder bliver der pustet rigtigt (digitalt) liv i bæstet, og ChatGPT bliver en vital del af det økosystem, vi normalt kalder internettet.

Konsekvenserne af dette vigtige skridt bliver utallige og er endnu umulige at spå ret meget om. Men for medier og andre indholdsproducenter bliver der tale om et dilemma, der minder om det dilemma, som de sociale medier, har budt på i de seneste to årtier.

Forskellen er blot, at mens forholdet til de sociale medier med en vis rimelighed kan beskrives som et frenemy-forhold, ligner forholdet til ChatGPT og andre AI-platforme mere et snylterforhold, hvor fordelene er helt på ChatGPTs side.

I tilfældet med Facebook, Twitter, Linkedin og andre sociale medier taber medierne på den ene side annonceindtægter og ejerskab til egne brugere, men på den anden side belønnes branchen med masser af klik og rækkevidde.

I tilfældet ChatGPT bliver bytteforholdet noget mere fedtet og medierne kan vælge mellem at bytte deres unikke indhold væk for få klik eller lade være og få nul klik.

ChatGPT har netop præsenteret, hvordan de vil få bæstet på internettet og til stor overraskelse for de fleste, kommer det til at ske ved hjælp af momentvise livslinjer, som først kastes ud til internettet i det sekund, der er brug for dem.

Det lyder måske kryptisk, men de såkaldte plug-ins vil snart blive en lige så almindelige ting i din hverdag, som apps er på din smartphone.

Konceptet er som følger:

  • GPT er en avanceret sprogmodel, der både forstår og genererer menneskelignende kommunikation.
  • GPT kan tilsluttes som motorkraft til forskellige brugerflader. Det kan være Medietrends nye overskriftsgenerator eller ChatGPT.
  • GPT og ChatGPT er ikke forbundet til internettet i dag. Derfor ved den kun, hvad den har lært fra sine træningsdata frem til 2021 eller de data, brugerne fodrer den med.
  • Men nu lancerer ChatGPT de såkaldte plug-ins, som efter behov vil forbinde ChatGPT med internettet.

Hvis du for eksempel ønsker aktuelle informationer fra ChatGPT, kan man vælge, at ChatGPT ikke skal søge i sin egen mave, men ved hjælp af et browser-plug-in, som forbinder til internettet.

Det kan for eksempel betyde, at den lander på en hjemmeside fra et dansk medie og derefter deler viden fra dette medie med brugeren.

ChatGPT er flinke og transparente og fortæller, hvor de har oplysningerne fra og giver også et link. Men da informationerne skrives sammen til en lækker tekst af GPT, vil brugerne i langt de fleste tilfælde ikke klikke på linket.

Sagt med andre ord tømmes mediet for sit indhold uden at få anden gevinst end at blive nævnt ved navn.

Om man har temperament til at kalde det ensidige bytteforhold for snylteri må være op til den enkelte.

Et lyspunkt er dog, at medierne har mulighed for at blokere deres hjemmesider mod besøg fra ChatGPT.

Det kan umiddelbart synes som et rationelt valg. Men omvendt også et valg, der kolliderer med mediernes egne lyster til at benytte AI og ChatGPT, samt ikke mindst en publicistisk ansvarsfølelse for at dele kvalitetsindhold med en central platform fremfor at overlade opgaven til dem med lavere kvalitet og andre motiver end redelig og fair oplysning.

Nu fik jeg lige – en passant – nævnt Medietrends nye overskriftsmaskine.

Tjek den ud, den er forrygende.


I dette nyhedsbrev:

The Economist har succes med nyhedsbrev på Linkedin

Medietrends præsenterer overskriftsgenerator

Marty Baron om journalistisk ydmyghed

80 hemmelige plug-ins til ChatGPT

Fire minutter med Helin Erdem

Positive medieregnskaber

46 nye job


Her er din nye overskriftsmaskine

På få sekunder får du 10 forslag til overskrifter til en hvilket som helst artikel.

Du fodrer generatoren med din artikel, vælger om overskriften skal være lang, kort eller mellem, om den skal informere eller skabe trafik og hvilken tone den skal have.

Overskriftsgeneratoren er bygget af Valdemar Osted ved hjælp af en api-forbindelse til GPT, der også er motorkraften i ChatGPT.

Prøv generatoren og lad den hjælpe dig i arbejdet med at skrive den bedste overskrift.


Fornuftens stemme om medier og journalistik

Kynikere vil nok kalde det en skåltale, men jeg skulle i hvert fald nok løfte glasset hver gang Marty Baron, Washington Posts tidligere chefredaktør, afsluttede en pointe i denne 17 minutter lange tale om mere objektive, lyttende og ydmyge medier.

Her et par smagsprøver:

“Idealet er at være åbensindet, når vi begynder vores research, og at udføre arbejdet så samvittighedsfuldt som muligt. Det kræver en vilje til at lytte, en lyst til at lære – og en bevidsthed om, at der er meget, vi ikke ved.”

“Vi begynder ikke med svarene. Vi går på jagt efter dem. Først med den formidable udfordring at stille de rigtige spørgsmål og til sidst med den anstrengende opgave at verificere.”

“Jeg tror, at vores fag ville have gavn af at lytte mere til befolkningen og tale mindre til befolkningen, som om vi vidste alt. Jeg tror, vi bør være mere optagede af det, vi ikke ved, end det, vi ved – eller tror vi ved. I journalistik kunne vi bruge mere ydmyghed – og mindre hovmod.”


Forårskurser

  • Nyhedsbreve der åbnes: 30-31. marts 2023
  • Mød mediernes fremtid: 26-28. april 2023
  • Få magten over ChatGPT: 10-11. maj + 15-16. maj + 22-23. maj 2023 (ekstra workshop med ledige pladser)
  • Explainer Video, Explained: 23-26. maj 2023
  • Lær podcast af de bedste: 7-9. juni 2023

LÆS MERE


Positive medieregnskaber

  • Zetland: Både omsætning, resultat,  antal medarbejdere og læste/lyttede artikler fortsætter med at stige hos Zetland, der kommer ud af 2022 med et overskud på 5 millioner kroner.
  • Berlingske Media: 2022 var et kriseår, men mediehuset kommer alligevel ud med et – ifølge koncernchef Anders Krab-Johansen -tilfredsstillende driftsresultat på 64 millioner kroner.
  • Teknologiens Mediehus: På alle hylder var der vækst i 2022. Det gælder både abonnementssalg, annoncer og liveevents. Omsætningen steg med 11% til 88,3 millioner kroner. Driftsresultatet var 12,1 mio. kr.
  • Frihedsbrevet har passeret 10.000 medlemmer, oplyser administrerende direktør og ansvarshavende chefredaktør Mads Brügger til Journalisten. Der er endnu ikke indleveret regnskab.
  • Bornholms Tidende: Efter at have indkasseret underskud i årevis, har Bornholms Tidende endelig landet et overskud på knap 100.000 kr.

The Economist har succes med nyhedsbrev på Linkedin

I efteråret deltog nyhedsbrevsredaktøren fra The Economist som kursist på en workshop i København arrangeret af Medietrends, og en af de ting, han var meget optaget af, var deres nye nyhedsbrev, der udkommer hver mandag på Linkedins platform.

Det er derfor interessant at læse, at The Economist nu har succes med nyhedsbrevet, der har opnået 2,7 millioner abonnenter.

Til historien hører selvfølgelig, at nyhedsbrevet er et af The Economist få gratis nyhedsbreve. Men alligevel.

For medier med stor rækkevidde på Linkedin, kan deres nyhedsbrevsformat være en attraktiv måde at distribuere indhold på.


46 ledige job

Joblisten giver altid Danmarks mest komplette oversigt over ledige åbninger i medie- og kommunikationsbrancherne.

Foreslå din HR-chef at jeres næste kollega findes blandt frontløberne, der læser dette nyhedsbrev.

Send dette link til HR-afdelingen.

  • Joblisten har branchens mest engagerede og udviklingsinteresserede læsere.
  • Joblisten er billigst.
  • Ved at bruge Joblisten, støtter I udgivelsen af dette nyhedsbrev

Se alle 46 ledige job på Joblisten lige nu


Fire minutter med Helin Erdem

Foto: Emma Ishøy @selma_visuals

Sofie Diemer sendte i sidste uge stafetten visere til Helin Erdem med disse ord:

Helin Erdem, selvfølgelig. Min Talentholdskollega. Og TikTokker. På TikTok er hun blevet en verdensstjerne, fordi hun lægger videoer ud, hvor hun strammer en elastik meget stramt om sin næse. Et glimrende eksempel på ovenstående. Jeg har aldrig mødt et menneske, der behersker nuet lige så meget som Helin. Hendes nærvær omslutter dig og kræver din totale opmærksomhed. Hendes navn betyder fuglerede, og jeg har ikke set hende spise en eneste grøntsag i år. Dét har jeg respekt for.

Helin Erdem er radio/socialmedia/TV-vært på P3/ P3 x DRTV og en del af DR’s Talenthold, årgang 2021- april 2023. I sommeren 2022 fødte hun P3 social-programmet ”Helin Bliver Venner Med”. Er desuden for nylig blevet ansat som vært på P3 missionen 2023.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

De sidste to år har jeg haft et gennemgående projekt om at tale med hele rengøringspersonalet på DR. Mange af dem er fra kurdiske nabolandsbyer til min, så vi har vores eget hemmelige sprog, resten taler jeg engelsk og gebrokkent dansk med. Vi har bemærket hinandens brune øjne på lang afstand og på hver vores måde, renser vi huset. For tiden fylder de altid hos mig.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

Jeg har aldrig snakket med ham, men jeg føler, at vi kender hinanden lidt på forhånd. Han ved det ikke, men han gør mig tryg. Erkan Özden formår at være den mindst karikerede poc (person of color, red) i det danske mediebillede og det hylder jeg ham for. Han er endnu ikke indrammet på min reol, men med den naturlige repræsentation, han bidrager med, skal jeg lige i Ikea efter en ramme, BRB. Han er det større billede, ikke begrænset til kun at fortælle om sine egne historier, men historier fra hele verden.

Forresten, så varmer det mit kurderhjerte at hans navn er registreret på Word.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Jeg vil se en repræsentation, som ikke karikaturkoger en brun kvinde ned til hendes eksotiske krydderier i Bagedysten.

Forleden bad en kommende poc-kollega mig om et kald, og jeg trykkede medhør i en lydtæt boks. Han/hun fortæller, at han/hun frygter for sin kontur, den er blevet kraftigere, han/hun er bange for at blive til en tegning.

Bange for materialerne de vil male ham/hende med. Fremstillet af koncentrat, fortyndet med endimensionelle karikaturer, som gør flad, hvis han/hun vender kinden til.

Han/hun vil ikke være en tegning på deres streg. Han/hun frygter hvad der bliver af hans/hendes ansigt, hvis han/hun danser på deres line. Han/hun er bange for at blive til en tegning, for det er det eneste han/hun har set af sig selv.

Han/hun har allerede grædt foran dem, så de kan mærke ham/hende. Brændemærket med firetandet gaffel, Talenthold i nakken så han/hun kun kan se lige frem. Med kulør som hans/hendes, bliver du gjort til film, fordi repræsentation pynter.

Hans/hendes film starter lige om lidt, og han/hun er på medhør i en lydtæt boks. Bange for at blive fanget af sin voksende, fede kontur.

Jeg vil se og kæmpe for en repræsentation, som har livstegn, som ikke kvæler mine åndsfæller.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

SOSU’er kan observere og identificere symptomer på ændrede trivsels- og sundhedstilstande. Det er en empatisk befolkningsgruppe, der er til stede, når lortet brænder og klar til at tørre op. De har hænderne begravet i andres virkelighed. Det burde mediefolket også have.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Når vi taber vores ting, finder vi dem for hinanden. Hun ved, at jeg stadig har høretelefoner med ledninger ligesom hende selv, så når de bliver væk fra mig, finder hun dem til mig. Jeg kender hendes halskæder og deres motiver, så når hun taber dem, finder jeg dem til hende. Vi er kollegaer, men hun er også intuitionens gudinde og sender omsorg ud i din radio hver dag. Hun er en hel generations insisteren på, at følsomhed er en styrke.

Hvis du bliver væk, kan hun nok finde og returnere dig. Hvis jeg havde en gifteklar søn, skulle hun arrangeres væk til ham, men for nu må hun nøjes med min og jeres kærlighed. Sofie Sytnik er radiovært på P3 programmet ’De 17%’ og stafettens nye ejerkvinde.

Hvis du er nysgerrig på, hvordan Helin Erdem ser ud med elastik på næsen


80 hemmelige plug-ins til ChatGPT

Som nævnt i indledningen introducerer ChatGPT nu en stribe plug-ins, som kan skabe forbindelser til andre fora end ChatGPT.

På denne liste med 80 plug-ins, som er blevet hacket, finder jeg et plug-in til FN særlig interessant. Det betyder, at vi på et tidspunkt får mulighed for at surfe i FNs papirer med ChatGPTs superkræfter og analyseevner.

Hvis det sætter standard for andre organisationer og myndigheder, er det en god nyhed.

                            

Læs også