• Fire minutter med Astrid Louise Jensen
• Canada giver skattefradrag for medieabonnementer
• Webshopbagmænd dropper millionsøgsmål mod Berlingske
• Afdød chefredaktør testamenterer en million til sin gamle arbejdsplads
• Få early bird på netværk for nyhedsbreve resten af livet
• Ikke et ord om Elon Musk og Twitter
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Hvis du har fået dette nyhedsbrev tilsendt fra en ven og du vil have dit eget, kan du tilmelde dig her
Godmorgen
Hvem gider købe tøj, der ikke passer, mad, der ikke smager eller nyheder, der ikke er relevante?
Tanken slog mig, da jeg forleden læste i Politiken, at kun en ud af 225 nye journaliststuderende på DMJX var af anden etnisk baggrund end dansk.
Det vil sige, at diversiteten blandt kommende journalister er stort set lige så ikke-eksisterende, som da den danske befolkning way back var meget tættere på at være homogen.
Problemet anno 2022 er dog meget større end at befolkningssammensætningen har forandret sig uden at redaktionslokalerne er fulgt med. Isoleret set, er det ellers slemt nok.
Men til modsætning fra gamle dage, hvor man kunne undskylde, at man producerede en avis ud fra forestillinger om målgruppens behov, fordi man ikke havde andre muligheder, har digitaliseringen givet os muligheder for at vide præcis, hvem læserne er, hvad de interesserer sig for og sågar i hvilke situationer, de vælger at konsumere nyheder.
Digitaliseringen kombineret med befolkningens stigende diversitet, skaber derfor et mismatch, der er tydeligere og mere målbart end nogensinde. Ikke mindst fordi mediebrugere også i stigende grad efterspørger individuel servicering.
Skulle der herske tvivl om den påstand, kan man bare kigge på den eksplosive udvikling af tidsforbrug på sociale medier og streamingplatforme. Facebook, Instagram, TikTok, Netflix og mange andre pleaser vores individuelle ønsker, interesser og behov og vænner os til at enhver digital oplevelse foregår i øjenhøjde.
Skal medier kunne matche det behov, skal der ikke bare være styr på de digitale kompetencer, der skal også være en passende diversitet på redaktionerne.
Det er der desværre ikke noget, der tyder på, når kun 1 ud af 252 journaliststuderende er af anden etnisk baggrund end dansk. Det svarer til 0,4 procent. Til sammenligning udgør indvandrere og efterkommere 14,4 procent af befolkningen.
Helt skævt bliver billedet, hvis vi kun kigger på aldersgruppen 20 til 29, som den typiske journaliststuderende befinder sig i. Her udgør personer af anden etnisk herkomst end dansk 20,7 procent. Hvis DMJXs studerende skulle være repræsentative, skulle der have været optaget 46 ikke etniske danskere.
Udfordringen ved manglende repræsentativitet er, at journalistikken ganske enkelt bliver dårligere og mindre relevant, hvis den udtænkes af mennesker, der befinder sig fra langt fra målgruppen.
Hvis ikke medierne vil indsnævre gruppen af potentielle brugere til en klike af hvide, veluddannede, middelklassemennesker, der stemmer nogenlunde i midten af det politiske spektrum og bor i en by med deres heterofælle, skal der ske noget dramatisk.
Det er ikke kun for mediernes skyld, og for de potentielt underservicerede målgruppers skyld, men også for samfundets sammenhængskraft.
Det er mediernes fornemme opgave at udfordre og kontrollere magthaverne, men det er også mediernes pligt at skabe dialog og forståelse på tværs af skel i samfundet. Og med en digital teknologi, der ligefrem kan blinke rødt, når det ikke sker, er en undladelse faktisk lige så ansvarspådragende, som en bevidst polarisering.
The Times of Londons tidligere digitale chef, Alan Hunter, har i sit skriv på Medietrends i efteråret udtrykt det meget præcist:
Medierne skal være noget for mange individuelle mennesker og samtidig sikre, at der er en sammenhængende helhed.
Det kan kun ske, hvis medierne bare tilnærmelsesvis spejler resten af samfundet. Desværre er der meget langt igen.
God læselyst med resten af nyhedsbrevet
Jan
PS: Det er nu, at du har sidste chance for at komme med på Cory Schoutens masterclass den 23-24. maj. Vi har tre pladser tilbage. Hvis din arbejdsplads er støtteberettiget fra Pressens Uddannelsesfond koster de to dage kun 4.300,-
⇓
Denne uges stafet løftes af Astrid Louise Jensen fra P1-programmet Kulturen
Fire minutter med Astrid Louise Jensen
Tobias Ingemann sendte i sidste uge stafetten videre til Astrid Louise Jensen med disse ord:
Jeg sender stafetten videre til Astrid Louise Jensen, redaktør på DR P1’s ‘Kulturen’. Hun er et journalistisk powerhouse, der inspirerer folk omkring sig. Og så er hun tilmed sød. En perfekt kombination.
Astrid Louise Jensen er redaktør på P1-programmet Kulturen.
Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
Kritisk kulturjournalistik er blevet et buzz-word, men det er noget, jeg bruger meget tid på at tænke over i øjeblikket. Jeg er relativ ny i min stilling som redaktør for et kulturprogram og er tiltrådt med en ambition om, at vi skal lave flere egenhistorier og mere kritisk journalistik, og det kræver mange løbende samtaler om, hvad vi på redaktionen synes er kritisk og vigtigt.
Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?
Siden Sofie Linde-talen har det piblet frem med historier om dårlig trivsel og krænkelser på flere mediearbejdspladser. Selvom det gør ondt at indse, at der er en masse problemer i vores branche, så giver det mig håb, at flere og flere siger fra over for dårlig opførsel, og at trivsel nu står højt på dagsordenen.
Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?
Vi skal være bedre til at se ud over vores egen medie-næsetip. De gode historier opstår sjældent på Twitter eller i Facebooks kommentarspor, men når vi opbygger kildenetværk og er opsøgende i de fagfelter, vi dækker.
Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?
At prioritere god ledelse. Det har ikke været prioriteret højt nok at få uddannet mediechefer i ledelse. Som vores fagblad også har sat fokus på, så har der været en tendens til, at man udpeger mediechefer, fordi de var de dygtigste redaktionelle medarbejdere. Men journalistisk dømmekraft betyder jo ikke nødvendigvis, at man har god dømmekraft i en lederrolle. Jeg tror, vi skal lade os inspirere af andre branchers rekrutteringsprocesser og krav til efteruddannelse.
Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?
Jeg giver stafetten videre til Birgitte Borup, Berlingskes udlandsredaktør. Hun er en eminent fortæller på skrift såvel som i tv og radio. Birgitte er dygtig til at spotte tendenser og har et skarpt og analytisk blik, som skærer alt det ligegyldige fra. Og så udstråler hun bare virkelig god energi!
To år inde i et fem-årigt forsøg på at bruge skattefradrag til at støtte canadiske kvalitetsmedier, kan man spore de første resultater, som desværre ser ret pauvre ud.
I forsøgets første år ansøgte 302.000 canadiere om at få 15 procent i skattefradrag. Men undersøgelsen viser, at langt hovedparten var mediebrugere, som uanset skattebegunstigelsen eller ej, ville have købt et medieabonnement.
Analysen nu er, at fradraget skal være højere, hvis personer, der ikke abonnerer i dag, skal begynde på det.
Berlingske blev i maj sidste år sagsøgt for 5,3 millioner kroner af de to aarhusianske webshopejere Mark Haugaard og Halfdan Harring. Sagen skulle have været for retten til oktober. Nu har sagsøgerne med advokat Vibeke Borberg i ryggen imidlertid trukket hele sagen.
I disse dage er det et år siden Medietrends lancerede Signup, som er et online netværk for alle, der arbejder med nyhedsbreve.
De fleste, der arbejder professionelt med nyhedsbreve, har ikke mulighed for at fordybe sig i opgaven 37 timer om ugen. Derfor er netværket den hjælpende ven, der sørger for at holde alle varme på nyheder og inspiration til nyhedsbrevsmetieren.
Medlemskabet giver invitationer til mindst fem årlige online masterclasses med oplæg fra de bedste i nyhedsbrevsverden og hver måned modtager du et nyhedsbrev om nyhedsbreve.
Lige nu kan du se frem til:
Maj: Sådan skriver du nyhedsbreve som en copywriter. Simon Kragh Linde, selvstændig copywriter.
August: Courses er nyhedsbrevenes kreative brug af arkivstof. Genialt til at indfange nye abonnenter. Cory Schouten, chefredaktør Crains’ Business of New York. Tidligere redaktør for nye formater på Wall Street Journal.
Oktober: Skriv og udnyt briefs som Axios og Mandag Morgen. Chefredaktør Tanja Nyrup Madsen.
December: Under forberedelse
For et år siden gav jeg early bird-rabat for at komme hurtigt i gang og nu gentager jeg i begrænset omfang rabatten ved at tilbyde 25 medlemskaber til nedsat pris.
Du kan derfor blive medlem for 1.000 kroner + moms ved at benytte dette link. Normalpris er 1.500 kr + moms for et års medlemskab.
Tilbuddet gælder kun for de 25 første. Til gengæld er prisen permanent og fastfryses på 1.000 kr. når medlemskabet fornyes automatisk efter et år.
Du kan læse mere om netværket på linket her og blandt andet se temaerne for alle de masterclasses, hvis optagelser, du får adgang til med det samme.
Det eneste kloge man med sikkerhed kan sige om Elon Musks køb af Twitter, er, at alt kan ske. Musk er indbegrebet af en original fritænker, der med stor sandsynlighed kommer til at gamechange både Twitter og betydningen af sociale medier.
Hvad det konkret betyder, aner jeg ikke.
Til gengæld faldt jeg over et fascinerende portræt af Musk i Business Insider.
Vidste du,
at hans yngste søn hedder X Æ A-Xii Musk, udtales”X Ash A-12.”
at han er født i Sydafrika
at hans eneste datter hedder Exa Dark Sideræl Musk. I daglig tale bare Y.
Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.
Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.
Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.
Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.
Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.
NB! Følgende kurser udbydes til efteråret. Hvis du vil være sikker på en plads på Dan Oshinskys kursus i september, skal du forhåndsreservere allerede nu. Ellers når tilrejsende europæiske journalister at fylde kurset, før Mediernes Efteruddannelse åbner for tilmelding den 23. maj.
3-dages workshop med Dan Oshinsky for dig, der allerede har set lyset ved nyhedsbreve og som nu ønsker at løfte arbejdet til næste niveau. Oshinsky skabte nyhedsbrevene hos Buzzfeed og The New Yorker. I dag er han strategisk coach for over 40 nyhedsbreve. På kurset får du taktikkerne bag de bedste.
Glem det tørre ideal om det perfekte mediemenneske. I dag vil vi have rigtige mennesker med fejl, personlighed og karisma. Lise Mygind Mühlhausen og Christian Degn lærer dig at udkomme som dig selv.
Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.
På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier. Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier
Signup er navnet på Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det har nu eksisteret i et godt halvt år, og er rettet mod alle, der har nyhedsbreve som en del af deres arbejde og som gerne vil gøre det bedst muligt.
Du får et månedligt premium nyhedsbrev om nyhedsbreve på et højt fagligt niveau og invitationer til masterclasses med førende eksperter.
Så snart du er medlem får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.
I arkivet ligger der allerede nu temanyhedsbreve om:
Interaktion med læserne
Boom i lokale nyhedsbreve
Hvordan du håndterer Apples mord på åbningsraterne
Seks måder at få flere tilmeldinger
Brug fornavne i nyhedsbreve
Sådan tryktester du dit nyhedsbrev
Er du mere til masterclasses, får du optagelser med:
Kristoffer Dahy Ernst om det personlige nyhedsbrev
Astrid Haug om nyhedsbreve som kommunikationsplatform.
Tav Klitgaard og Joseph Lichterman om superfans
David McNally om hvordan du undgår døden i spamfiltret.
Astrid Maria Bigoni, Søren Høgh Ipland, Simon Petry Hallenslev og Jan Birkemose om det perfekte emnefelt.
Filip Bisp og Nicki Pabst om designtrends og hvordan visuelle virkemidler understøtter nyhedsbrevets mål.