Jeg håber, Marina Ovsyannikova er som en sibirisk lavine
• Ukrainske medier har indsamlet over fire millioner dollars
• Oligarker bruger advokater og privatdetektiver til at intimidere journalister
• Kæmpe tech-tendensrapport er ude
• Få overblik over krigen på sociale medier
• Live display af krigen – HUSK: jo større skærm, jo bedre
• Fire minutter med Tine Fischer
• Deepfake
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen
Mens den russiske hær har vist sig at være en større skrotbunke, end nogen havde turde håbe, er Putins lige så vigtige våben i krigen – medierne – fuldt kampdygtige.
I hvert fald indtil Marina Ovsyannikova mandag aften fik nok og afbrød de direkte nyheder med sit hjemmelavede skilt med påskriften “Stop krigen” og “Tro ikke på propagandaen – de lyver for dig”.
Det kan synes som et godt og sympatisk stunt uden større betydning. Men i bedste fald skaber Marina Ovsyannikovas fem sekunder på direkte tv uoprettelige skader for Putins propagandamaskineri.
Selvom Rusland kun er et skindemokrati, er det ikke ligegyldigt om befolkningen er med eller imod krigen. Derfor er Putins propagandamedier vigtige brikker til at bortfiltrere krigens rædsler og fremme løgnene om krigens nødvendighed.
Uden falske fortællinger skabt af statsmedierne, ville Putin ikke have opbakning til krigen.
Derfor ramte Marina Ovsyannikovas aktion præcist, hvor det gør allermest ondt for styret. Nemlig med en total demaskering af Ruslands førende propagandakanals flagskib af en nyhedsudsendelse. At Ovsyannikova tilmed er redaktør på udsendelsen og ikke en tilfældig aktivist fra Pussy Riots, gør kun aktionen endnu bedre.
Uagtet aktionen vil mange russere formentlig fortsætte med at stole på det, de ser og hører fra Putins medier. Men i et land, der i generationer har levet med statspropaganda, skal der måske ikke så meget til at prikke hul på den ufortjente tillid statsmedierne har fået.
Forskning i skabelse af autokratier viser, at autokrater stort set altid benytter samme opskrift: Polarisering af befolkningen. Undertrykkelse af ’forkerte’ holdninger, fri presse og civilsamfund. Angreb på domstoles uafhængighed og til sidst afskaffelse af frie valg.
Centralt i hele den proces står en stærk og effektiv propagandamaskine. Og ligesom med rigtige medier står og falder værdien på om nogen har tillid til dem. Uden tillid, er medier intet værd.
Marina Ovsyannikovas aktion er lige nu blot en hård og velplaceret sneboldblot. Jeg håber, den ruller sig stor som en sibirisk lavine.
Og så krydser jeg fingre at Marina Ovsyannikova ikke straffes for hårdt.
God læselyst med resten af nyhedsbrevet
Jan
PS: Snyd ikke dig selv for deepfake video med Putin og Zelenskyj nederst i nyhedsbrevet. Det er et skræmmende våben for fake news-svindlere
For to e opfordrede jeg til at støtte uafhængige, ukrainske medier. Da krigen brød ud, forsvandt alle deres annonceindtægter og samtidig eksploderede deres behov for sikkerhed.
Jeg ved, at mange fulgte min opfordring og tusinde tak for det. Hvad der er endnu bedre er, at det ikke kun er os, der har swipet visakortet. Kloden rundt har mennesker sendt så mange penge, at de ukrainske medier nu har modtaget over fire millioner dollars.
jeg tænker, at det er mere end de har brug for her og nu. Men hen af vejen, skal de nok få dem brugt og uanset hvad udfaldet på krigen bliver, vil der fortsat være et kæmpe behov for frie medier. Så hver en dollar er dem vel undt.
Mit favoritmedie er fortsat Kyiv Independent, som jeg modtager et nyhedsbrev fra hver morgen og så følger jeg især deres frontlinjereporter Illia Ponomarenko på Twitter 👇
Du kan også læse den fantastiske historie om Kyiv Independent, som ikke eksisterede for bare tre måneder siden.
Oligarker bruger alle tænkelig metoder til at presse og skræmme journalister fra at skrive sandheden. Det foregår ikke bare i Rusland, men også i Storbritannien, hvor en høring i parlamentet i denne uge satte fokus på problemet.
To journalister fortalte, hvordan de i deres arbejde igen og igen bliver truet og chikaneret af fremtrædende advokathuse og privatdetektiver, der arbejder for oligarker som blandt andet Abramovitj, der ejer fodboldklubben Chelsea.
Blandt andet oplever journalisterne at modtage sagsanlæg på dobbelt så mange sider, som de bøger, de skriver, erstatningskrav på millioner af pund og at privatdetektiver overvåger dem både fysisk og elektronisk.
Alt sammen med det mål at udmatte journalisterne eller deres medier og forlag. Læs en hårrejsende artikel om SLAPP, (Strategic Lawsuit Against Public Participation), som Advokatrådet herhjemme tager afstand fra, men som breder sig hastigt i andre lande.
The Future Today Institute udgiver hvert år en meget, meget omfattende (læs, alt for lang) tendensrapport over, hvad der sker i techverden og hvordan det påvirker forskellige brancher – herunder mediebranchen.
Rapporten blev frigivet sent i går, så jeg har ikke haft tid til at nærstudere. Så derfor blot nogle få nedslag over tendenser i medieverden:
Meget mere automatisereret journalistik. Både robotartikler og automatiseret redigering, indholdssortering og research.
Metaverset bliver en bane som journalister er nødt til at indtage. Alle de aktører, som medierne laver journalistik om, politikere, kendisser, erhvervsliv osv er på vej ind i metaverset, så det er medierne også nødt til.
Digital chikane stiger mod journalister og medier. Alt fra hacking til digitale æreskrænkelser og chikane.
Søgning med tale eller billede i stedet for tekst bliver mere udbredt. Altså, du taler bare til din device eller viser den et billede. (fungerer allerede fantastisk – prøv fx Google Lens.)
Individuelle medier vækster. Det har aldrig været lettere at udkomme med nyhedsbreve, podcast, blogs, der alene er drevet af en person.
Der er mange, mange flere tendenser og også for andre brancher. Så gå selv på opdagelse.
Min erfaring med The Future Today Institute er, at de skyder lidt rigeligt med spredehagl. Men på den måde er de meget gode til også at opdage små krusninger, som endnu ikke er en tendens eller nogensinde bliver det. Men derfor kan iagttagelserne godt være interessante og værd at kende til.
Jeg har har bygget et live display, som giver overblik over:
Hvilke historier, medier i Ukraine og Rusland poster på Facebook og Instagram.
Hvad de ukrainske ambassader rundt om i verden skriver på Facebook
Hvad de mange ambassader fra andre lande repræsenteret i Ukraine deler på Facebook.
Internationale medier og verificerede journalisters Facebookopslag om krigen.
De danske folketingspolitikeres opslag om krigen.
Nyeste opslag om krigen fra Reddit.
Sådan virker live display og sådan kan du indstille det.
Displayer består p.t. af 8 kolonner, der hiver opslag ind fra forskellige kilder.
Hvis din skærm ikke er stor nok til at vise alle otte kolonner, kan du trække i den vandrette bjælke nederst.
Hver kolonne har et ⚙️øverst. Det kan bruges til at ændre sorteringen af det indhold, som kolonnen fodres med. Overperforming viser opslag, der skaber større engagement end kontoholderen normalt opnår. Altså et målepunkt, der indikerer, at noget er mere interessant eller opsigtsvækkende end normalt. De øvrige metrics giver nogenlunde sig selv. Ellers flere oplysninger her.
Indstillingerne lukkes igen ved at klikke på ⚙️
Indholdet opdateres automatisk.
Jeg kan tilføje nye kolonner efter behov.
Live display er lavet med Crowdtangle.
Se live display her – og husk det er bedst på en stor skærm.
Du kan frit dele url med alle, du har lyst til.
⇓
Fire minutter med Tine Fischer
Signe Byrge Sørensen sendte i sidste uge stafetten videre til Tine Fischer med disse ord:
Tine Fischer, rektor for Filmskolen, får stafetten fordi hun har betydet og betyder uendelig meget for dansk dokumentarfilm, og fordi hun altid har spændende analyser af både verden og formidlingen af den, og fordi hun nu sætter retningen for den skole hvor vores kommende filmfolk uddannes.
Tine Fischer er rektor på Den Danske Filmskole og grundlægger af CPH:DOX
Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
Jeg er midt i et af mit arbejdslivs sjoveste og sværeste opgaver. Hvordan bringer man en filmskole, der står på stærke traditioner og imponerende resultater, ind i en ny tid? Hvordan uddanner vi fremtidens filmfolk i en tid, hvor udviklingen i film- og mediebranchen er galoperende heftig? Hvad er relevansen af en kunstnerisk uddannelse i et stærkt kommercialiseret globalt marked, hvor almindelige menneskers attention-span konstant udfordres? Og hvordan er Filmskolen med til at sætte en branche- og samfundsmæssigdagsorden i en tid, hvor kunstens rolle er til forhandling og under markant forandring?
Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?
I de her dage udviser en hel generation af unge ukrainske journalister og mediefolk et mod, som man må bøje sig i støvet for. Den informationskrig, de har kastet sig ind i, har ikke kun personlige konsekvenser for den enkelte, den kan få afgørende globale konsekvenser for krigens udvikling. Dét faktum at journalister, fotografer og instruktører kaster sig ud i at grundlægge news-room midt i krigen og i øvrigt kæmpe for overlevelse ved konstant at genopfinde rammerne for, hvordan de kan fortsætte deres praksis, er af uvurderlig betydning. Alle der kan bør støtte dem, for eksempel her.
Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?
Film- og mediebranchen bør i den grad kaste sig langt mere seriøst ind i spørgsmålet om diversitet og repræsentation! Det er en alt for lukket og homogen klub. Mediebranchen har et særligt ansvar for at skabe inkluderende institutioner med en stærk bevidsthed om det ansvar, der ligger i at afgøre, hvilke historier der fortælles og ikke mindst hvem de fortælles af. Der er rigelig med data til at understøtte den kommercielle, demokratiske og kvalitetsmæssige fordel ved at rekruttere til og udvikle institutioner med diversitet som én af de bærende dimensioner. Det er nu!
Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?
Måske skal vi ikke kun lede efter ny viden i andre brancher, men i sprækkerne eller overgangene fra en branche til en anden. Jeg er optaget af mennesker, som har valgt at stå lidt på siden af deres egen branche, i en form for ikke-institutionaliseret praksis. Ofte er de særlige, fordi de er ”sig selv”, lytter, har udsyn, mod og derfor en større frihed. Nagieb Khaja er for mig en sådan person. Et ikke-institutionaliseret menneske, der kan bevæge sig mange steder, mellem virkeligheder, genrer, miljøer, metoder. Som journalist, dokumentarist, krigskorrespondent, forfatter, altid med en menneskelighed og integritet, som er ganske særlig. Jeg glæder mig oprigtigt til at følge ham i de kommende år.
Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?
Jeg sender stafetten videre til Mikala Krogh, som er ny redaktionschef for DR Dokumentar og P1 Dokumentar i DR Nyheder. Dansk dokumentarfilm hører til i den absolutte internationale top og genren oplever i disse år en markant vækst på grund af interessen fra de internationale streamers. Det er godt, men dokumentaren SKAL også være seriøst forankret på de danske public service platforme. Ellers stagnerer eller begrænses den af alt for underholdningsbestemte hensyn. DR har med valget af Mikala ikke bare skudt papegøjen med vi har alle fået et kompetent, fagligt og modigt menneske, som kan kæmpe for genrens kunstneriske, kritiske og demokratiske raison d’etre.
⇓
Kurser
Husk at støtten til kurserne er hævet med 50 procent. (hvis din arbejdsgiver er med i Pressens Uddannelsesfond)
Brug en dag på dette kursus og spar herefter tid og energi på arbejdet med at styre din onlinedebat og moderation.
Sammen med ekspert i sociale medier og stifter af netværket Ansvar for feedet, NadiaNikolajeva, får du styring over dit arbejde, dine debatregler og værdien af din debat.
På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier.
Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier
Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.
Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.
Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.
Til maj gæster han København og du kan nytænke digital strategi og udvikling sammen med ham.
Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.
Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.
Magnus Bjerg, der selv har vundet en Emmy for en deepfake video (i den gode sags tjeneste), har fundet deepfake videoer af både Putin og Zelenskyj.
Klik på den blå Twitterfugl for at åbne tråden og se de to video. Gad vide om deepfake på et tidspunkt skaber konsekvenser i krigen. I hope not.
⇓
Netværk for alle der arbejder med nyhedsbreve
Signup er navnet på Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det har nu eksisteret i et godt halvt år, og er rettet mod alle, der har nyhedsbreve som en del af deres arbejde og som gerne vil gøre det bedst muligt.
Du får et månedligt premium nyhedsbrev om nyhedsbreve på et højt fagligt niveau og invitationer til masterclasses med førende eksperter.
Så snart du er medlem får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.
I arkivet ligger der allerede nu temanyhedsbreve om:
Interaktion med læserne
Boom i lokale nyhedsbreve
Hvordan du håndterer Apples mord på åbningsraterne
Seks måder at få flere tilmeldinger
Brug fornavne i nyhedsbreve
Sådan tryktester du dit nyhedsbrev
Er du mere til masterclasses, får du optagelser med:
Kristoffer Dahy Ernst om det personlige nyhedsbrev
Astrid Haug om nyhedsbreve som kommunikationsplatform.
Tav Klitgaard og Joseph Lichterman om superfans
David McNally om hvordan du undgår døden i spamfiltret.
Astrid Maria Bigoni, Søren Høgh Ipland, Simon Petry Hallenslev og Jan Birkemose om det perfekte emnefelt.
Filip Bisp og Nicki Pabst om designtrends og hvordan visuelle virkemidler understøtter nyhedsbrevets mål.