Stenrige forretningsmænd, skamløse advokater og politikere skal ikke skræmme medierne
• Q&A: Fire minutter med Nagieb Khaja
• The Atlantic fandt fem brugerbehov
• Google Analytics forbydes i EU. Måske
• 5 grunde til at franske Mediapart får overskud
• Medietrends 2022 – 10 tendenser
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen
Medier skal skrive sandheder og ikke strå om sig med udokumenterede beskyldninger. Gør de det, skal de hives i Pressenævnet og tvinges til at give en berigtigelse.
Sådan er systemet, og generelt arbejder Pressenævnet hurtigere end retssystemet, og jeg kender ikke eksempler på, at medier i Danmark ikke respekterer nævnets kendelser.
Alligevel vælger nogle, der er havnet i mediernes søgelys, at indbringe medierne og journalistikken for domstolene. Det kan give mening, hvis man mener, at fejl og usandheder i journalistikken har skabt et tab, som man ønsker erstattet.
Men trusler om retssager kan også bruges til at skræmme medierne – især små medier – fra at kaste sig ud i vigtig og væsentlig afslørende journalistik.
Det kaldes Strategic Lawsuits Against Public Participation, SLAPP, og er endnu ikke for alvor udbredt i Danmark. Men det kan det desværre blive.
I denne uge er der faldet dom i en sag, hvor forretningsmanden Jeppe Handwerk og hans selskab Copenhagen Group A/S har stævnet det lille uafhængige forsvarsmedie Olfi med et krav om størst mulig straf og tortgodtgørelse på baggrund af 11 artikler, som Olfi havde skrevet om selskabets forretninger med det danske forsvar.
Størst mulig betyder op til to års fængsel og en tortgodtgørelse på 200.000 kroner.
Det er et voldsomt pres mod et lille nichemedie, der sidste år havde en bruttofortjeneste på knap 700.000 kroner før lønninger og en egenkapital på 135.448 kroner.
Gudskelov for Olfi frifandt Københavns Byret det lille medie for alle anklagepunkter på nær et. Her havde ejer, chefredaktør og skribentPeter Ernstved Rasmussen antydet korruption i Copenhagen Group A/S og det udløste en tortgodtgørelse på 50.000 kroner til Jeppe Handwerk.
Nu må vi se, om Ernstved anker sagen. Men uanset om han gør det eller ej, er det principielle her, at han helt forståeligt har oplevet sagen som et forsøg på at skræmme ham fra at skrive kritisk om Jeppe Handwerk.
Hvis det var Handwerks motiv, så har han endda fået en hjælpende hånd fra Folketinget, der i 2019 strammede straffelovens bestemmelser om æreskrænkelser og blandt andet vedtog en tredobling af tortgodtgørelserne.
Ifølge lovens bemærkninger er begrundelsen for den højere tortbetaling, at det “…kan virke præventivt, således at det f.eks. for massemedier vil blive mindre attraktivt at offentliggøre krænkende materiale”
Undskyld mig, bortset fra Se & Hør-sagen og nogle få andre sporadiske sager, så er det typisk ikke fordi det er attraktivt og sjovt at offentliggøre krænkende materiale, men fordi det kan være nødvendigt som en del af seriøs, magtkritisk og nødvendig journalistik.
Det arbejde skal, hverken stenrige forretningsmænd, som Handwerk, der har tjent milliarder af statskroner på coronatest og vacciner, skamløse advokater eller Folketinget skræmme medier fra.
Sker der fejl, skal de rettes. Lider nogen tab på grund af fejlene, skal der erstattes. Men risikoen for tortgodtgørelse, som er en fuldstændig tilfældig dummebøde, når der ikke er lidt tab, skal og må aldrig bruges til at skræmme medierne fra deres rolle som vagthund.
Historien om Olfi, er ikke den eneste aktuelle sag blandt danske medier. P.t. trues Berlingske af et erstatningskrav på hele 5,3 millioner kroner fra to forretningsfolk, som Berlingske har skrevet om.
Selvom om folkene bag Olfi og Berlingske formentlig har nerver af stål, kræver det penge at forsvare sig mod SLAPP-advokater. Det har det lille kroatiske undersøgende medie, Telegram, fundet en løsning på.
De crowdfunder deres retssager og får på den måde råd og styrke til at stå imod de strategiske forsøg på at intimidere den kritiske journalistik.
Hvis det ender med, at Olfi skal betale tort til Jeppe Handwerk, smider jeg gerne de første penge i en støtteindsamling.
⨝
Men nu skal skal vi videre med nyhedsbrevet, som i denne uge byder på tredje kapitel af det nye Q&A-format 4 minutter med X – denne uge med Nagieb Khaja.
God læselyst
Jan
PS: Det er nu, at forårets kurser fyldes op. I de kommende måneder kan du blive meget klogere på:
Nyhedsbreve
Onlinemoderation
Podcast
Medieinnovationens frontløbere
Masterclass om nye formater og nyhedsbreve
Crowdtangle
Læs mere i bunden af nyhedsbrevet.
Morten Frich sendte i sidste uge stafetten videre til Nagieb Khaja
Q&A: Fire minutter med Nagieb Khaja
Nagieb Khaja er journalist, dokumentarinstruktør, freelancer og har netop vundet Cavlingprisen.
Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
I øjeblikket er jeg i gang med to projekter. Det første er en dokumentar om mine oplevelser, da TV2 i august sendte mig til Afghanistan, da Taliban var ved at overtage magten. Det andet projekt er også en dokumentar om Afghanistan. Det er for DR og BBC og handler om, hvorfor Afghanistankrigen gik galt.
Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?
Når jeg ser medierne genopfinde sig selv og udvikle nye platforme, som de kan tiltrække et publikum, der altid er i forandring. Jeg har været positivt overrasket, men vi skal oppe os. Sociale medier som f.eks. TikTok, hvor videoerne er på mellem 15 sekunder og 3 minutter er ved at påvirke de kommende mediebrugeres opmærksomhedstærskel i en meget uheldig retning. Den nye generation har svært ved at holde fokus i mere end få minutter.
Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?
Vi bør bruge flere ressourcer på undersøgende journalistik. Det er simpelthen noget af det vigtigste, der findes for vores demokrati.
Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?
Mere ydmyghed og selvransagelse. Det smerter mig især, når vi ligesom politikerne nægter at erkende vores fejl.
Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?
Jeg synes Sofie Rye skal have stafetten. Hun er en af de dygtigste undersøgende journalister i kongeriet. Især hendes vedholdenhed igennem flere år i forbindelse med afdækningen af Naser Khaders krænkelser har været noget af den bedste journalistik, som er blevet lavet i 2021.
Efter to års intensive undersøgelser af læsernes og (podcast)lytternes behov, er The Atlantic nået frem til fem grundlæggende behov:
1. Giv mig klarhed og kontekst
2. Hjælp mig til at finde nye ideer
3. Udfordr mine antagelser
4. Giv mig en meningsfuld pause
5. Giv mig skribenter og tekster af højeste kvalitet.
Som Brian Morrissey, som jeg fik linket fra, skrev, så er punkt nummer 3 interessant i en tid, hvor flere og flere medier tager penge for journalistikken og derfor er topmotiverede for at please deres snævert definerede målgruppe.
Flere og flere sager i EU begynder at tegne et samlet billede af, at det er forbudt for virksomheder i EU at dele data med amerikanske selskaber.
Det sker for eksempel, hvis vi bruger Mailchimp eller andre amerikanske selskaber til at sende vores nyhedsbreve, eller som en ny sag fra Østrig viser, at vi bruger Google Analytics til at måle trafik på vores hjemmesider.
Problemer er, at de amerikanske virksomheder under visse omstændigheder er tvunget til at udlevere data til amerikanske myndigheder (læs CIA), og det er i direkte strid med EUs GDPR-regler.
Indtil videre er de domme, der er faldet på området, kun sket ved lavere rangerende domstole i EU og alle venter derfor på, at der falder domme med tilpas præcedens-tyngde.
Eneste løsning er formentlig, at amerikanske selskaber enten lægger al deres databehandling af EU-kunder uden for USA eller at den amerikanske lov ændres.
Da det franske Mediapart, som ofte fremhæves for sit originale koncept, lancerede sig som et annoncefrit medie kun for betalende medlemmer tilbage i 2008, var der ikke mange, der spåede succes.
Men sidste år havde de 218.000 betalende medlemmer og en indtægt på 20 millioner euro.
På en konference for nylig angav co-founder Edwy Plenel fem bærende forklaringer til successen:
1. Forsvar at journalistik koster penge
2. Tal med læserne og ikke til dem
3. Se nyheder igennem et prisme af hvad der er interessant for offentligheden
4. Accepter frustrationer og tro ikke du har svar på alle problemer
Brug en dag på dette kursus og spar herefter tid og energi på arbejdet med at styre din onlinedebat og moderation.
Sammen med ekspert i sociale medier og stifter af netværket Ansvar for feedet, NadiaNikolajeva, får du styring over dit arbejde, dine debatregler og værdien af din debat.
På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier.
Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier
Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.
Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.
Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.
Til maj gæster han København og du kan nytænke digital strategi og udvikling sammen med ham.
Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.
Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.
Signup er navnet på Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det har nu eksisteret i et godt halvt år, og er rettet mod alle, der har nyhedsbreve som en del af deres arbejde og som gerne vil gøre det bedst muligt.
Du får et månedligt premium nyhedsbrev om nyhedsbreve på et højt fagligt niveau og invitationer til masterclasses med førende eksperter.
Så snart du er medlem får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.
I arkivet ligger der allerede nu temanyhedsbreve om:
Interaktion med læserne
Boom i lokale nyhedsbreve
Hvordan du håndterer Apples mord på åbningsraterne
Seks måder at få flere tilmeldinger
Brug fornavne i nyhedsbreve
Sådan tryktester du dit nyhedsbrev
Er du mere til masterclasses, får du optagelser med:
Kristoffer Dahy Ernst om det personlige nyhedsbrev
Astrid Haug om nyhedsbreve som kommunikationsplatform.
Tav Klitgaard og Joseph Lichterman om superfans
David McNally om hvordan du undgår døden i spamfiltret.
Astrid Maria Bigoni, Søren Høgh Ipland, Simon Petry Hallenslev og Jan Birkemose om det perfekte emnefelt.