Connect with us

Kurateret

50 måder medier kan tjene penge

Washington Post forventer at tjene 100 mio.
Podimo henter frisk kapital på over 500 mio. kr.
Dokumentar om metoo på TV2 kommer mandag
BBC er tæt på en halv milliard brugere om ugen
Classifieds
Kurser

Udgivet

den

Ikke et ord om Sam Altman, men...

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

Det er muligt, at det er svært at tjene penge i medieverden, men det er ikke fordi der mangler metoder til det.

Jeg er lige faldet over en sprudlende liste på hele 50 forskellige måder at skaffe indtægter på. Der er for eksempel 20 varianter af indholdssalg, 10 forskellige måder at sælge annoncer og opmærksomhed på, 10 ideer til indhold, der er direkte indtægtsskabende og 10 ideer uden for kategori.

Særligt i afdelingen for indholdssalg er der flere gode ideer, som jeg også har set praktiseret rundt omkring. 

Det gælder for eksempel unbundling, hvor man sælger udvalgte dele af mediet i separate abonnementer, eller det modsatte, hvor man bundler med et andet medie og hjælpes ad med at sælge adgang til begge medier.

To bundle eller unbundle er måske det strategiske spørgsmål mange med fordel kunne stille sig selv. For hvorfor ikke sælge skiver og stumper af produktionen til dem, der kun vil have det og som alligevel aldrig kommer til at købe hele pakken?

Faktisk bliver det brugersegment større og større i takt med, at generationer, der finder store omnibusabonnementer naturlige, udtyndes. 

Selv hvis spørgsmålene ikke udløser en unbundling, er det stensikkert sjovt og interessant at forsøge at snuse sig frem til de potentielle guldklumper. Hvilket indhold bærer en selvstændig værdi og hvad har kun en sekundær værdi?

Den modsatte øvelse med at spejde efter potentielle partnere, som man har tilpas meget tilfælles med – herunder en fællesmængde af brugere – uden at man er konkurrenter, kan også være en rationel vej.

p.t. ser jeg især bundlingøvelsen udført i nyhedsbrevsverden, men ideen er ikke ny og er også ofte set mellem nyhedsmedier. 

Uanset om man er til den ene eller anden (supplerende) model, bør medier ligesom alle andre virksomheder tænke resillient og have flere end en eller to grundlæggende forretningsben.

Da jeg var til Websummit for et par uger siden, oplevede jeg koncerncheferne fra The Atlantic og MIT Technology Review være enige om, at deres mediehuse ikke havde nok i de to fundamentale forretningsmodeller, annoncer og abonnementer. 

Der skal minimum være et tredje ben.

Indtil pandemien satte ind, havde MIT Technology Review haft en indbringende eventforretning, men den tror de ikke kommer igen. Deres CEO vil derfor satse på netværksforretninger og communityopbygning, hvilket kan være en oplagt overbygning til et stramt og fokuseret journalistisk nicheprodukt.

Hos The Atlantic, var koncernchefen mere søgende, men dog ret tændt på ideen om e-commerce og affiliate links – altså hvor The Atlantic linker til webshops og modtager en andel af salgssummen, hvis det skaber et salg.

The Atlantic har i øvrigt netop bedrevet en lille bundlingvariant, hvor de har opkøbt ni populære selvstændige betalingsnyhedsbreve med skribenter og abonnenter og det hele. 

Nu får nyhedsbrevenes abonnenter et års gratis adgang til The Atlantic samtidig med, at The Atlantics eksisterende abonnenter får adgang til nyhedsbrevene. Altså et større tag-selv-bord til brugerne og en ornli syg større mængde abonnenter til The Atlantic.

Nå, lad os komme videre med resten af nyhedsbrevet. Så kan du jo altid overveje, hvordan produktet af dit arbejde kan ompakkes til en større værdi.

💡

God læselyst

Jan


Washington Post forventer at tjene 100 mio.

Siden Amazon-ejer Jeff Bezos overtog Washington Post i 2013, har mediehuset fungeret mere og mere som et techfirma fremfor et et klassisk mediehus.

Hundredevis af journalister og udviklere arbejder dagligt side om side og det betyder blandt andet, at Washington Post har udviklet sit eget superCMS til at styre deres egne sites.

Tanken med CMS-systemet har hele tiden været, at Washington Post ville bygge det bedste system og derefter tjene penge på at sælge det på licens til andre medier.

Lige nu publiceres 1.900 sites med systemet og for bare et halvt år siden, var det kun 1.400, skriver Axios, der også citerer Washington Post for, at de forventer, at indtægterne fra CMS-systemet i de kommende år stiger til 100 millioner dollars om året.

Det er også en måde at skabe et tredje ben på, apropos indledningen, hvis du læste den.

www.axios.com

Podimo henter frisk kapital på over 500 mio. kr.

Kapitalen skal blandt andet bruges på at udrulle Podimo i fire nye lande i 2022.

Spar 500 kr på netværk for nyhedsbreve

Frem til den 1. december koster et års medlemskab af Signup – netværket for alle der arbejder med nyhedsbreve – kun 1000 kroner. Derefter koster et års medlemskab igen 1500,-

Læs mere

Du får et månedligt premium nyhedsbrev om nyhedsbreve på et højt fagligt niveau og invitationer til masterclasses med førende eksperter.

Så snart du er medlem får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.

I arkivet ligger der allerede nu temanyhedsbreve om:

  • Interaktion med læserne
  • Boom i lokale nyhedsbreve
  • Hvordan du håndterer Apples mord på åbningsraterne
  • Seks måder at få flere tilmeldinger
  • Brug fornavne i nyhedsbreve
  • Sådan tryktester du dit nyhedsbrev

Er du mere til masterclasses, får du optagelser med::

  • Kristoffer Dahy Ernst om det personlige nyhedsbrev
  • Astrid Haug om nyhedsbreve som kommunikationsplatform.
  • Tav Klitgaard og Joseph Lichterman om superfans
  • David McNally om hvordan du undgår døden i spamfiltret.
  • Astrid Maria Bigoni, Søren Høgh Ipland, Simon Petry Hallenslev og Jan Birkemose om det perfekte emnefelt.

Nye masterclasses er i støbeskeen, og det næste temanyhedsbrev kommer allerede på søndag.

Tilmeld dig inden den 1. december.

Dokumentar om metoo på TV2 kommer mandag

Den længe ventede dokumentar om krænkelser og dårlig metoo-kultur på TV2 får premiere på mandag, hvor alle tre afsnit lægges tilgængelige på Discovery.

presse.discoverynetworks.dk

BBC er tæt på en halv milliard brugere om ugen

Hver uge bruger syv procent af verdens befolkning BBC. Omsat til rigtige mennesker, er der tale om et ugentligt publikum på hele 489 millioner brugere.

BBC har et mål om at runde en halv milliard brugere i 2022.

Udover engelsk udkommer BBC på hele 41 sprog.

www.bbc.co.uk

Classifieds

  • Slå job op på Joblisten. Joblisten på Medietrends giver adgang til de klogeste hoveder i medie- og kommunikationsbranchen. Ellers gad de jo ikke læse om udvikling og nye tanker og ideer i deres fag. Fremhævede jobopslag til kun 3.000,-
  • Lige nu er der plads til to nye medlemmer i Medietrends netværk for mediechefer. Vi mødes fem formiddage om året og sætter hver gang fokus på et spændende udviklingsområde. Målet er, at alle altid er opdateret på tendenser, udfordringer, muligheder og strategi. Læs mere

Classifieds er et eksperimenterende annonceformat/opslagstavle. Tanken er at give mulighed for billig eksponering til alle, der er interesseret i at komme ud til nyhedsbrevets pt +2.800 læsere.

Skriv hvis du er interesseret i at bruge formatet nu eller senere. Prisen er 500 kr. (+ moms).

Kurser

Husk at støtten til kurserne er hævet med 50 procent. (hvis din arbejdsgiver er med i Pressens Uddannelsesfond)

⇓ NU

Mød magten

(allersidste chance – 1 plads)

Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler. Kun en, måske to, pladser ledige.

Lige nu er vi i fuld sving med at lægge programmet færdigt og vi kan godt garantere, at ingen bliver skuffede. Skriv hvis du vil vide mere om, hvem du kan møde.

3/11-3/12

pro.medietrends.dk

⇓ EFTER NYTÅR ⇓

Mediernes Efteruddannelse åbner for tilmelding den 22. november for disse nye kurser 👇

Workshop: Få styr på din f****** onlinedebat

Brug en dag på dette kursus og spar herefter tid og energi på arbejdet med at styre din onlinedebat og moderation.

Sammen med ekspert i sociale medier og stifter af netværket Ansvar for feedet, Nadia Nikolajeva, får du styring over dit arbejde, dine debatregler og værdien af din debat.

pro.medietrends.dk

CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer

På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier.

Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier

pro.medietrends.dk

Nyhedsbreve der åbnes

Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.

Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA

pro.medietrends.dk

Lær podcast af de bedste

Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.

Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.

pro.medietrends.dk

Masterclass: Nyhedsbreve, nye formater og nytænkning

Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.

Til maj gæster han København og du kan nytænke digital strategi og udvikling sammen med ham.

pro.medietrends.dk

Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere

Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.

Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.

pro.medietrends.dk

Ikke mere i denne omgang – vi ses i næste uge

Jan

Læs også