Connect with us

Medieøkonomi

19 vrede journalister skaber innovationssucces

Vrede og iværksætterdrift skaber god energi til at bygge nye medier. Men i Danmark virker mediestøtten kontraproduktivt på muligheden for at skabe nyt

Udgivet

den

19 vrede journalister skaber innovationssucces
Defector laver også rubrikker, vi kan lide

Fra denne uges nyhedsbrev – du kan læse hele nyhedsbrevet her


Jeg har et svagt punkt for mennesker, der tager sagen i egen hånd, når det er nødvendigt.

Derfor bliver jeg glad hver gang, jeg læser om det nye amerikanske sportsmedie Defector.

Defector, der betyder afhopper, er skabt af 19 medarbejdere, der i vrede forlod sportsmediet Deadspin i november 2019. Vreden skyldtes, at Deadspins ejere, G/O Media, indførte en ny og meget stram redaktionel kurs, som i medarbejdernes øjne betød, at de blev forhindret i at lave den journalistik, som de kunne lide og som de mente læserne forventede.

Efter en kort konfliktperiode, der foregik i fuld offentlighed, valgte de 19 medarbejdere en for en i løbet af få dage at smække med døren.

Var det sket for bare få år siden, ville de 19 medarbejderes skæbne sandsynligvis have været et mix af arbejdsløshed og nye job på forskellige medier. Men fordi det er lettere end nogensinde at starte sit eget medie, valgte de vrede Deadspin-folk at skabe Defector, som er blevet en bragende succes.

Allerede samme dag, som de annoncerede deres planer fik de 10.000 betalende abonnenter. Og da de lancerede Defector i efteråret, havde de 22.000 abonnenter, der hver betaler mindst 79 dollars om året.

Ifølge dette nye interview er Defector nu oppe på 39.000 betalende abonnenter og intet tyder på, at de har toppet endnu.

Er det ikke bare skønt?

Jo, og det kan forklares med to simple årsager:

  1. Teknisk og økonomisk har det aldrig været lettere at etablere et medie.
  2. Iværksætterlysten er stor i mediebranchen og i takt med at nogle etablerede spillere kaster håndklædet, skabes der plads til ildsjæle.

Sådan er det også i Danmark. Men trods gode intentioner i mediestøtteloven, er mediestøtten de facto ofte en større beskytter af de etablerede end en hjælpende hånd til de små nye.

Snart skal mediestøtten genforhandles og derfor glæder det mig, at kulturminister Joy Mogensen, S, i denne uge udtalte til Fagbladet Journalisten, at hun håber at finde en bedre måde at hjælpe nichemedier på, end det sker i dag.

Nye medier er næsten altid nichemedier og derfor tænder kulturministeren et tiltrængt lys på sommerhimlen. Nichemediers største handicap er, at de nuværende regler stiller krav om et bredt indhold, der dybest set skal matche et klassisk omnibusmedie.

Men sådan tænker kun få innovative mediemennesker og når de gør, er det ofte mest for at gøre sig fortjent til mediestøtte. Uendelig er den liste af mediestøttede medier, der producerer kulturstof udelukkende for at kunne modtage tiltrængt mediestøtte.

Believe me. Jeg har selv været der.

Den slags bekymringer er jeg i dag personligt foruden, men jeg håber, at systemet snart indrettes så udgivere – nye som gamle – kan producere det indhold, som de er bedst til og ikke som politikerne har defineret.

Et andet benspænd for opstartsmedier er, at de først kan få mediestøtte, når de har tre årsværk ansat. Det skaber en markant konkurrenceforvridning, som dybest set burde være i strid med andre love.

Nok om det. Det er sommer, om lidt er der kvartfinale i Baku og jeg trækker stikket i hele juli måned.

God læselyst nu og god sommer til dig 🌞

Jan

Nyhedsbrevet er tilbage den 5. august – læs resten af dette nyhedsbrev her

Læs også