Connect with us

Nyhed

Søren Schultz Jørgensen bliver chefredaktør for nyhedsmediet Vid&Sans

Vid&Sans har netop modtaget 3,1 millioner kroner i etableringsstøtte og skal i den kommende tid udvikles af Søren Schultz Jørgensen

Udgivet

den

Søren Schultz Jørgensen bliver chefredaktør for nyhedsmediet Vid&Sans

Det bliver en af Danmarks førende medieeksperter, ph.d. og journalist Søren Schultz Jørgensen, der skal stå i spidsen for nyhedsmediet Vid&Sans, som i øjeblikket er under udvikling af Aarhus Universitetsforlag og skal udkomme første gang til efteråret.

Søren Schultz Jørgensen tiltræder som ansvarshavende chefredaktør for Vid&Sans med det samme. Han kommer fra en position som selvstændig medieforsker og rådgiver i regi af virksomheden Kontrabande, som han har ejet og drevet siden 2006.

Aarhus Universitetsforlag fik for en måned siden 3,1 millioner kroner i støtte fra Kulturministeriets Medienævn til at udvikle nyhedsmediet Vid&Sans – det største etableringstilskud de seneste fem år.

Forlagets direktør Carsten Fenger-Grøndahl betragter det som ”et scoop”, at Søren Schultz Jørgensen skal stå i spidsen for udviklingen af Vid&Sans, som skal kombinere nyheds- og forskningsformidling:

”Søren har været tæt involveret i det analyse- og udviklingsarbejde, der er gået forud for vores beslutning om at lancere et forskningsbaseret nyhedsmedie. Vi er meget heldige med at kunne bringe hans helt særlige kombination af mediesociologisk indsigt, udviklingserfaring og journalistisk gefühl i front for udviklingen af Vid&Sans,” siger Carsten Fenger-Grøndahl.

Vid&Sans skal udkomme digitalt flere gange ugentligt med en ny form for forskningsbaserede nyheder i tekst, lyd og grafik. Målgruppen er den brede befolkning i alle aldre og alle dele af landet – et opdrag, som Søren Schultz Jørgensen kalder ”en drømmeopgave”.

”For en medienørd, der har brugt hele sit arbejdsliv på at pendle mellem den praktiske journalistik og medieforskningen, gives der simpelthen ikke noget mere spændende end at få lov til at prøve at udvikle en ny tids folkeoplysning. For det er, hvad Vid&Sans skal være. Og vores analyser viser ekstremt tydeligt, at borgerne faktisk tørster efter en ny slags aktualitetsstof – baseret på forskning og nuancer – som modvægt til et nyhedsbillede, der opleves som larmende og konfliktpræget,” siger han.

Søren Schultz Jørgensens første opgave bliver at udvikle det endelige koncept for Vid&Sans – og sammensætte den redaktion og organisation, der kan bringe det i luften til efteråret.

Læs også