Connect with us

Medietendenser

Medietrends 2021: De gode, faste medievaner

Den sikreste måde at beholde sine brugere i lang tid er stadig at blive en fast del af deres dagligdag. Kunsten at blive mediebrugernes faste, daglige makker står højt på mediernes prioriteringsliste i 2021.

Udgivet

den

Medietrends 2021: De gode, faste medievaner

Medietrends udvælger hvert år de tendenser, der kommer til at præge medierne året efter. Frem til 2. juledag vil tendenserne blive publiceret en ad gangen. Hvis du vil læse dem alle samlet, kan du downloade via dette link.

Kort sagt

Den sikreste måde at beholde sine brugere i lang tid er stadig at blive en fast del af deres dagligdag. Kunsten at blive mediebrugernes faste, daglige makker står højt på mediernes prioriteringsliste i 2021.

Det vil sige

Langt de fleste abonnementsmedier har for længst opdaget den indlysende sammenhæng mellem abonnenter, der forsvinder, og abonnenter, der ikke bruger det medie, de betaler for. Derfor er det en bunden opgave at forsøge at få flest mulige abonnenter til at bruge mediet mest muligt.

Eller faktisk er opgaven at få dem til at bruge mediet oftest muligt. Det skaber den perfekte, tætte relation, og mediet bliver så indgroet en del af tilværelsen, at det føles næsten utænkeligt at undvære det.

Aviser, der både har printkunder og digitale kunder, vil ofte også gerne forsøge at give printkunderne nogle digitale vaner for at øge deres udbytte af abonnementet.

For at maksimere den regelmæssige kontakt vil medierne især fokusere på:

  • Nyhedsbreve er den ultimativt sikreste kanal til regelmæssig kontakt. Bare det, at nyhedsbrevet åbnes, er et kæmpe skridt i retning af et langvarigt og trofast forhold.
  • Personalisering kan hjælpe med at få læserne til at opdage netop den journalistik, som gør abonnementet værd at betale for.
  • Apps kan være effektive til at fastholde en tæt og regelmæssig kontakt, hvis det lykkes at få dem integreret i brugernes dagligdag.
  • Podcastsmed fast udgivelsesfrekvensspiller en vigtig rolle i mange mediers strategi for at fastholde og engagere brugerne.
  • Servicestof og underholdning.Abonnenter er hele mennesker, som også har brug for adspredelse, underholdning og tips og ideer til aftensmaden. Så hvorfor ikke bruge det indhold som en sikker daglig krog i brugerne. Et kig på New York Times’ prisstruktur afslører med al tydelighed, at krydsord og madopskrifter faktisk takseres lige så højt som nyheder.
  • Brugerinddragelse. Hvad tænker brugerne, hvad kan de bidrage med, hvad er deres undren og behov? Jo mere brugerne er inddraget i indholdsskabelsen, jo mere og oftere vil de have lyst til at klikke ind på mediet.

Hold øje med

  • Mange medier vil analysere og kortlægge de trofaste kernelæseres DNA og forsøge at nudge resten til at opnå samme vaner. 
  • Intensive onboarding-forløb af nye abonnenter for at finde ud af, hvilke af mediets produkter, der giver bedst mening for den nye kunde.

Forvent kreativitet, når det kommer til at eksperimentere med daglige bindetråde til abonnenterne.


Medietrends udvælger hvert år de tendenser, der kommer til at præge medierne året efter. Frem til 2. juledag vil tendenserne blive publiceret en ad gangen. Hvis du vil læse dem alle samlet, kan du downloade via dette link.

Læs også