Medietrends udvælger hvert år de tendenser, der kommer til at præge medierne året efter. Frem til 2. juledag vil tendenserne blive publiceret en ad gangen. Hvis du vil læse dem alle samlet, kan du downloade via dette link.
Kort sagt
Det lyder for godt til at være sandt, men der er faktisk mange mennesker, der holder så meget af medierne, at de gerne betaler uden at få andet indhold end det, de i forvejen kunne få gratis.
Det vil sige
Det er ikke, fordi guldet drysser ned over medierne, men frivillige mikrodonationer fylder mere og mere.
Et fælles motiv for langt de fleste mediebrugere, der vælger at betale frivilligt, er, at de ønsker at støtte selve eksistensen af det medie, de betaler til. De betaler ikke for indholdet. De betaler for mediets mission.
Da mange medier i disse år arbejder bevidst med at forstærke deres betydning for brugerne, og (frivillige) betalingssystemer bliver lettere at håndtere, er det oplagt, at den frivillige økonomi vil tage endnu mere fart i 2021.
Netop fordi de frivillige betalinger hænger tæt sammen med stærke missioner, er det især blandt medier med klart defineret purpose, vi vil komme til at se fænomenet.
I toppen af den internationale medieverden er de mest kendte eksempler The Guardian og Vox.com, der begge modtager enorme summer fra læserne. Det er også værd at lægge mærke til canadiske The Sprawl, der startede i 2017 som et en-mands-deltids-medie, og som i dag modtager 1,7 millioner kroner i frivillige medlemskaber.
Herhjemme har jeg kendskab til et større nichemedie, der sonderer mulighederne lige nu, og så er der en skov af mindre udgivelser, der får støtte fra brugerne.
Det er blandt andet Den Uafhængige, Point of View, Danwatch, GlobalNyt, Morgenpost, Medietrends, Borgen Unplugged, kunmors.dk, Arbejderen og Herlev Bladet.
I udlandet har forretningsmodellen været udbredt i en del år, og frivillighedsøkonomien har generelt mere klangbund i samfundet. Men hver gang et nyt dansk medie tager modellen op, bidrager det til en kulturforandring, og frivillig støtte bliver mere mainstream.
Hold øje med
Hvornår du selv mærker en følelse af ”… hmm ja, måske jeg burde støtte.”
Medietrends udvælger hvert år de tendenser, der kommer til at præge medierne året efter. Frem til 2. juledag vil tendenserne blive publiceret en ad gangen. Hvis du vil læse dem alle samlet, kan du downloade via dette link.