Connect with us

Medietendenser

Medietrends 2021: Nyhedsbrevsboom fortsætter

Nyhedsbreve er den billigste og mest effektive måde at komme i kontakt med brugerne på, og nu breder nyhedsbrevene – også som selvstændige nyhedsprodukter – sig endnu mere. Også til lokaljournalistikken.

Udgivet

den

Medietrends 2021: Nyhedsbrevsboom fortsætter

Medietrends udvælger hvert år de tendenser, der kommer til at præge medierne året efter. Frem til 2. juledag vil tendenserne blive publiceret en ad gangen. Hvis du vil læse dem alle samlet, kan du downloade via dette link.

Kort sagt

Nyhedsbreve er den billigste og mest effektive måde at komme i kontakt med brugerne på, og nu breder nyhedsbrevene – også som selvstændige nyhedsprodukter – sig endnu mere. Også til lokaljournalistikken.

Det vil sige

I 2021 er det præcis 50 år siden, den første e-mail blev sendt. Trods den gamle teknologi, som ikke er blevet væsentligt forandret siden 1971, vil nyhedsbrevene alligevel fortsætte med at øge deres betydning for medierne og ja, for alle, der har behov for at formidle og kommunikere.

Nyhedsbrevene er stærke fordi:

  • Nyhedsbreve kan sendes regelmæssigt og bidrager derfor til en stærk og fast kontakt til læserne. Dette er særligt vigtigt, når medierne i højere og højere grad satser på brugerbetaling fremfor annoncefinansiering.
  • Nyhedsbreve er en direkte kanal til brugerne, som ikke forstyrres af algoritmer. (Dog bliver spamfiltreringen hele tiden mere aggressiv og er en evig trussel mod mange nyhedsbreves rækkevidde).
  • Nyhedsbreve giver mulighed for en slags en-til-en kommunikation, hvilket spiller perfekt ind i et stigende ønske om nærhed og tæt kontakt til brugerne. Derfor er tendensen også, at nyhedsbreve skrives mere og mere personligt, og at der lægges vægt på, at det er (nyheds)breve og ikke artikler.
  • Nyhedsbreve forærer værdifulde førsteparts-data til medierne om deres brugere.
  • Nyhedsbreve er billige at lancere og koster så godt som intet at skalere – altså at sende til mange i stedet for få.

Alle de behov, som nyhedsbrevene adresserer, er i stigning, og derfor vil der blive arbejdet intenst i 2021 på at forbedre og udvikle porteføljen af nyhedsbreve.

Hold øje med

  • Mange nyhedsbreve vil blive mere personlige og have en stærk, personlig menneskelig afsender.
  • Mange nyhedsbreve vil øge mængden af indhold, så læserne kan læse mere uden at skulle sendes videre til hjemmesiden.
  • Der kommer flere betalingsnyhedsbreve – som enten er selvstændige (betalings)nyhedsprodukter, eller blot er forbeholdt eksisterende abonnenter.
  • Personaliserede nyhedsbreve, hvor indholdet tilpasses modtageren, er i stigning. Det ses blandt andet hos Times i Storbritannien, Teknologiens Mediehus og diverse medier, der excellerer i robotjournalistik.
  • Nyhedsbrevene er ved at gøre deres indtog i lokaljournalistikken. Nyhedsbrevsgiganten Axios lancerer nyhedsbreve lokalt i USA i 2021, og flere amerikanske byer er allerede dækket af lokale nyhedsbreve. Lokalmediekæden Patch har også udviklet en slags Substack for local news. Altså lokale nyhedsbreve. Den tendens vil dansk lokaljournalistik nok også hoppe på.

Medietrends udvælger hvert år de tendenser, der kommer til at præge medierne året efter. Frem til 2. juledag vil tendenserne blive publiceret en ad gangen. Hvis du vil læse dem alle samlet, kan du downloade via dette link.

Læs også