Connect with us

Medietendenser

Medietrends 2021: Automatisering bliver hverdag

Personaliserede forsider, nyhedsbreve og placeringer af annoncer er allerede hverdag, og i 2021 bliver det endnu mere mainstream.

Udgivet

den

Medietrends 2021: Automatisering bliver hverdag

Medietrends udvælger hvert år de tendenser, der kommer til at præge medierne året efter. Frem til 2. juledag vil tendenserne blive publiceret en ad gangen. Hvis du vil læse dem alle samlet, kan du downloade via dette link.

Kort sagt

Personaliserede forsider, nyhedsbreve og placeringer af annoncer er allerede hverdag, og i 2021 bliver det endnu mere mainstream.

Det vil sige

I enhver udvikling er der en fase, hvor der eksperimenteres og fantaseres i alle tænkelige retninger. På et eller andet tidspunkt falder mulighederne til ro, og der modnes en tilstand, der suger de bedste værdier frem og frasorterer børnesygdommene.

Den tilstand er automatisering på vej ind i lige nu.

Bevidstheden om, hvad robotter er gode til, og hvad mennesker er bedre til, er stærkere end tidligere, og det betyder, at implementering af robotteknologi i medieverden sker med langt større effekt end tidligere.

Et årti i tæt samliv med sociale medier har også vænnet mediebrugerne til algoritmer, og nye undersøgelser viser, at brugerne i dag har et relativt fordomsfrit forhold til algoritmer og kan vurdere, hvornår algoritmerne er til fordel for dem, og hvornår de ikke er.

Robotteknologien kommer derfor ikke til at stikke helt af i 2021. Men den vil især blive udnyttet til at finpolere ideer og metoder, som allerede er lanceret eller udtænkt.

Det er for eksempel:

  • Personaliserede nyhedsbreve, hvor mixet af indhold tager hensyn til hver eneste modtagers interesser og medieadfærd. Teknologiens Mediehus lancerede et ugentligt ét i 2020, og flere internationale mediehuse har længe haft succes med personaliserede nyhedsbreve.
  • Delvist personaliserede websites, hvor for eksempel tidligere læste artikler nedprioriteres, mens artikler, der er læst af brugere, der minder om læseren, opprioriteres.
  • Smalle artikler med få læsere, bliver skrevet af robotter, som hele tiden bliver bedre. Det sker især på stofområder med mange data. Det drejer sig både om robotartikler om sport, ejendomshandler, erhverv og for eksempel Altingets robot, der skrev en artikel om hver eneste politiker, der stillede op til folketingsvalget i 2019.
  • Lokaljournalistikken bliver i stigende grad indtaget af automatisering. Både til udvælgelse af relevant indhold og til produktion af indhold.

Kunstig intelligens skaber desuden en strøm af nye værktøjer, som lige nu er på vej til at blive hverdag på de mest innovative medier.

  • Ansigtsgenkendelsesteknologi bruges til at hjælpe journalister til at genkende personer til for eksempel kongelige selskaber og andre begivenheder, hvor mange personer skal genkendes på kort tid, samt til at tagge personer i arkivet.
  • Kunstig intelligens bruges til at transskribere råbånd i både tv-verdenen og på skrevne medier.
  • Kunstig intelligens bruges til at skabe overblik over enorme samlinger dokumenter i undersøgende projekter og til at foreslå billeder til brug for artikler, der endnu ikke er skrevet færdige.

Hold øje med

(Robot)bylines, investeringer og udviklingsprojekter.


Medietrends udvælger hvert år de tendenser, der kommer til at præge medierne året efter. Frem til 2. juledag vil tendenserne blive publiceret en ad gangen. Hvis du vil læse dem alle samlet, kan du downloade via dette link.

Læs også