Connect with us

Medietendenser

Medietrends 2021: Brugerne i centrum

Journalistikken bliver mere relevant, når den udvikles med brugeren for øje, og mediernes lyst til at passe på de eksisterende brugere stiger, når de betaler med penge i stedet for klik på annoncer.

Udgivet

den

Medietrends 2021: Brugerne i centrum

Medietrends udvælger hvert år de tendenser, der kommer til at præge medierne året efter. Frem til 2. juledag vil tendenserne blive publiceret en ad gangen. Hvis du vil læse dem alle samlet, kan du downloade via dette link.

Kort sagt

Journalistikken bliver mere relevant, når den udvikles med brugeren for øje, og mediernes lyst til at passe på de eksisterende brugere stiger, når de betaler med penge i stedet for klik på annoncer.

Det vil sige

Brugerne, kunderne, medlemmerne, abonnenterne, eller hvad man vælger at opfatte dem som, har sat sig tungt for enden af redaktionsbordet.

Her bestemmer de mere og mere over den redaktionelle tænkning, og fra mediernes side er der nu en stærk bevidsthed om, at indholdet ikke bare er lettere at sælge, når det er udviklet med respekt for modtagerne, det bliver faktisk også bedre.

Det er desuden lettere og billigere at fastholde en abonnent fremfor at tiltrække en ny. Det er en pointe, der har stigende betydning i en tid, hvor medier satser mere på betalende brugere end på annoncemodellen.

Nogle vil indvende, at der ikke er noget nyt i at tænke på brugerne. Men en mere dybfølt bevidsthed er ved at erstatte en pseudotilgang. CBS-teorier som for eksempel jobs to be done, der handler om forstå brugernes reelle behov, er ikke længere usædvanlige at møde, og metoder til produktudvikling, der er hentet i IT-verden, er i dag helt almindelige i mediebranchen – også i redaktionslokalerne.

Hold øje med

  • Medier der, som Ugebrevet Mandag Morgen og i ekstrem grad britiske Tortoise, holder åbne redaktionsmøder for at suge inspiration til sig fra læserne, før journalistikken udkommer.
  • Medier der, som Zetland, konsekvent opfordrer læserne/lytterne til at bidrage med viden og input til journalistikken.
  • Medier der, som Jysk Fynske Medier, opfordrer brugerne til at komme med spørgsmål og ideer til nye artikler.
  • Medier der, som Teknologiens Mediehus og Mandag Morgen, systematisk udspørger brugerne om deres interesser og kompetencer for at kunne tilbyde dem mere relevant indhold.
  • Medier der opprioriterer dyre og kvalitative brugerundersøgelser og -besøg for at forstå, hvad brugernes behov er, og hvordan mediet kan hjælpe dem bedst muligt.
  • Medier der, som Jysk Fynske Medier, beder alle journalisterne om at formulere læserløfter, der er essensen af deres personlige produkt til læserne.

Medietrends udvælger hvert år de tendenser, der kommer til at præge medierne året efter. Frem til 2. juledag vil tendenserne blive publiceret en ad gangen. Hvis du vil læse dem alle samlet, kan du downloade via dette link.

Læs også