Connect with us

Medietendenser

Medietrends 2021: Personlige stemmer sælger

TV-verdenen har altid vidst, at værten er afgørende for et programs succes. Nu rykker den bevidsthed ind i den digitale verden, og medierne vil i højere grad end tidligere bruge redaktionernes stærke personligheder strategisk.

Udgivet

den

Medietrends 2021: Personlige stemmer sælger

Medietrends udvælger hvert år de tendenser, der kommer til at præge medierne året efter. Frem til 2. juledag vil tendenserne blive publiceret en ad gangen. Hvis du vil læse dem alle samlet, kan du downloade via dette link.

Kort sagt

TV-verdenen har altid vidst, at værten er afgørende for et programs succes. Nu rykker den bevidsthed ind i den digitale verden, og medierne vil i højere grad end tidligere bruge redaktionernes stærke personligheder strategisk.

Det vil sige

Læserne ved godt, hvem deres yndlingsjournalist er, men medierne har været længe om at opdage den enorme styrke og værdi, der er i at dyrke redaktionens personligheder. Men i 2021 bliver redaktionens bedste druer hældt på nye flasker, som enten sælges særskilt eller som ekstra bonus for abonnementet.

Tendensen inspireres af YouTube- og bloggeruniverset og handler kort og godt om relationer og tillid.

Her er, hvad medier allerede gør med profiler, som er særligt populære blandt læserne:

  • Vinskribenten på Dagens Næringsliv har den mest fulgte byline. Derfor promoveres hendes arbejde nu med gratis podcast og video, og hendes vinanmeldelser og personlige nyhedsbrev er lagt om bag betalingsvæggen. Vinanmeldelserne er i dag de artikler, der sælger flest abonnementer.
  • Den politiske reporter Charles Pierce er den mest læste journalist på mandemagasinet Esquire, og derfor kan man nu købe adgang til kun hans artikler. Det øger indtægterne og sker uden væsentlig kannibalisering, da Pierce tiltrækker et publikum, som kun vil have ham og ikke Esquire.
  • Nærmest alle medier er i gang med at udvikle personlige nyhedsbreve eller podcasts fra et udvalg af deres redaktionelle profiler. Det er nyhedsprodukter, hvor man ikke kan undgå at mærke afsenderens personlighed. Det giver en tættere forbindelse til modtagerne og får nyhedsbrevet til næsten at blive til et personligt brev – og den slags åbner vi jo altid.

Personliggørelsen af journalistikken skaber tættere relationer med modtagerne, og det har en enorm værdi i forhold til at få modtagerne til at bruge mediet regelmæssigt. Og netop regelmæssig brug af mediet er afgørende for at bevare abonnementet.

Hold øje med

Du vil ikke kunne undgå at se klare og tydelige eksempler på denne tendens. Den er allerede i fuldt flor og i 2021 tager den endnu mere fart.

Men, på det personlige plan vil flere profiler også opdage deres eget værd, og det vil betyde:

  • Større selvsikkerhed i kommende lønforhandlinger.
  • Transfer af profilerede mediefolk.
  • Profiler siger op og går solo med selvstændige betalingsnyhedsbreve eller andre smalle betalingsprodukter.

I USA er der allerede talrige eksempler på profilerede journalister og redaktører, som i 2020 har valgt at forlade deres stjerneposter på førende medier for at udleve drømmen som selvstændige udgivere. Mest omtalte er Casey Newton fra Verge, Brian Morrissey fra Digiday og Matthew Yglesias fra Vox, der alle tre har forladt topjobs for at starte egne betalingsnyhedsbreve.


Medietrends udvælger hvert år de tendenser, der kommer til at præge medierne året efter. Frem til 2. juledag vil tendenserne blive publiceret en ad gangen. Hvis du vil læse dem alle samlet, kan du downloade via dette link.

Læs også